Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je praktické ověření obecně známých principů za použití teoretických vědomostí z oblastí parametrického modelování, tribologie, metody konečných prvků a technických měření formou týmové práce. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Studenti získají zkušenosti s efektivním a systematickým řešením technických problémů a s prací v týmu. Získají praktické zkušenosti s realizací projektu v návaznosti na předchozí teoretické studium přípravy projektu (realizace projektových fází, rozdělení kompetencí, dodržení termínů, dodržení rozpočtu, apod.). Studenti získají také praktické zkušenosti a ověření znalostí z předmětů Parametrické modelování, Tribologie, Metoda konečných prvků a Měření a experiment. Osvojí si postupy pro návrh a řízení experimentů, metody inženýrských analýz a optimalizace a praktické postupy při tvorbě výrobní dokumentace. Po absolvování kursu budou schopni efektivně řešit úlohy z daných technických oblastí, zdokonalí se ve schopnosti prezentovat a obhájit řešení problému a zlepší se tak jejich komunikační dovednosti. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládají se znalosti z oblasti konstruování, CAD systémů, parametrického modelování (Inventor, Catia, Rhinoceros), tribologie, metody konečných prvků (ANSYS Classic), měření a experimentu, statiky, kinematiky, pružnosti a pevnosti. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět přímo navazuje na předměty Parametrické modelování - Inventor, Catia, Rhinoceros, Tribologie, Metoda konečných prvků - ANSYS Classic, Měření a experiment. Pro každý z předmětů jsou vypsána 4 zadání projektů, celkem 16. Vypsaná zadání se zaměřují na vybrané základní problémy z daných oblastí a je kladen důraz na vyvážené rozložení konstrukčních a analytických zadání. Studenti se rozdělí do týmů o 3-5 členech. Každý tým si zvolí jedno zadání z každé tematické skupiny. V průběhu semestru tedy zpracovává jeden tým 4 projekty. Každé téma je vedeno garantem projektu, který zajišťuje odborné vedení týmu formou pravidelných konzultací, poskytuje doplňující výklad teorie a další materiály ke studiu problému. Dále kontroluje postup, vysvětlí studentům jejich chyby a ukáže cesty, jak lze daný problém řešit. V závěru kurzu probíhá obhajoba výsledků projektů před komisí. </br> Příklady vybraných problémových situací – zadání projektů: </br> Tribologie:</br> Měření tření v hydrodynamickém ložisku pomocí Thurstonova experimentu. Realizace Kirkova experimentu se zkříženými válci. Ověření platnosti Eulerova vztahu pro vláknové tření na modelu pásové brzdy. Vizualizace napjatosti Hertzova kontaktu. </br> Metoda konečných prvků:</br> Návrh mostní konstrukce ze špejlí a jeho analýza pomocí MKP. Deformačně-napjatostní analýza tlačné pružiny. Teplotní analýza části rámu a křídla plastového okna pomocí MKP. Deformačně-napěťová analýza závitového spojení pomocí MKP. </br> Parametrické modelování: </br> Laserový 3D skenner. Extrudér pro 3D tiskárnu. Kamerová hlava. Lift pro korekci centrování optického měřicího systému. </br> Měření a experinent: </br> Temperační okruhu reometru. Měření kvality odpružení závěsu kola. Lokalizace zdrojů hluku průmyslového vysavače. Návrh nízkotlakého pístového reometru.</br> Tento kurz byl v rámci projektu FabLabNet podpořen z Evropského fondu pro regionální rozvoj v programu „Interreg Central Europe“. Kurz využívá zázemí otevřené studentské dílny „StrojLab“ vybudované za podpory Ústavu konstruování a projektu FabLabNet. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Výuka teoretického základu probíhá blokovou formou v prvních 6 týdnech semestru. V rámci koncentrované blokové výuky studenti absolvují teoretické přednášky z daných technických oblastí s ohledem na konkrétní témata projektů. Na přednášky navazují praktická cvičení s počítačovou podporou a v laboratořích, kde studenti samostatně pod dohledem garantů pracují na řešení zadaných projektů. V rámci praktických cvičení probíhají konzultace s jednotlivými garanty (doplnění znalostí, metody řešení apod.). Je kladen důraz na systematičnost přístupu týmu k řešení zadaného problému a výběr efektivních metod řešení. V průběhu semestru jsou stanoveny dva termíny, kdy probíhá rozsáhlejší kontrola formou prezentace dosavadní práce týmu. Uvedených termínů se účastní všichni studenti a garanti z dané tematické oblasti. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: pravidelná docházka do výuky, odevzdání čtyř kompletně vypracovaných projektů v digitální a tištěné formě. V digitální formě bude odevzdáno: 1. CAD data. 2. Technická zpráva. 3. Výkresová dokumentace. 4. Prezentace v pptx. V tištěné formě bude odevzdáno: 1. Technická zpráva. 2. Výkresová dokumentace. Zkouška: bude udělena na základě prezentace projektu. Výsledné hodnocení je průměrem dílčích hodnocení udělených členy komise při obhajobě projektu. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních a laboratorních cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Maximálně 2 omluvené absence jsou tolerovány bez nutnosti náhrady. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci vedoucího cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Laboratorní cvičení | 7 × 6 hod. | povinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 7 × 15 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Laboratorní cvičení | Laboratorní měření budou realizovány dle požadavků a cílů projektů. Budou využity tyto laboratoře: 1. Výuková laboratoř konstruování strojů. 2. Laboratoř tribologie. 3. Laboratoř technické diagnostiky. 4. Studentská dílna. |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | 1. Zadání projektů, časový plán, rozdělení kompetencí. 2. Rešerše zadaného technického problému. 3. Varianty technického řešení. 4. Kontrolní schůzka s prezentací dosažených výsledků. 5. Realizace fyzického/analytického modelu. 6. Ověření fyzického/analytického modelu. 7. Zpracování dokumentace. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. ULLMAN, David G. The mechanical design process: a project-based introduction. 3rd ed. Boston, Mass.: McGraw-Hill, c2003, 256 s. ISBN 00-711-2281-8. | ||||
2. P. Kosky, G. Wise, R. Balmer, W. Keat: Exploring Engineering: An Introduction for Freshman to Engineering and to the Design Process, Elsevier 2006, ISBN 978-0-12-369405-8 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
3. Literatura doporučená garanty pro konkrétní téma projektu |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-P | prezenční studium | M-KSI Konstrukční inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile