Základy programování (FSI-SZP)

Akademický rok 2023/2024
Garant: doc. Ing. Pavel Štarha, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚM všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Cílem předmětu je naučit studenty základům tvorby jednoduchých aplikací. Student je seznámen se základy programování s použitím primitivních a referenčních datových typů, tříd a objektů v jazyce C#. Dále je u studentů kladen důraz na formulaci algoritmů pro řešení úloh.

Výstupy studia a kompetence:

Studenti získají základní znalosti jazyka C# s využitím nástrojů IDE Visual Studio. Dále získají schopnost formulovat jednoduché algoritmy a následně je implementovat.

Prerekvizity:

Základy práce s počítačem.

Obsah předmětu (anotace):

Předmět poskytuje úvod do jazyka C# s využitím IDE Visual Studio. Studenti jsou seznámeni se základními pojmy jako jsou příkazy, proměnná, datový typ, a jiné. Dále jsou studentům představeny základy objektově orientovaného programování.

Metody vyučování:

Přednášky mají charakter výkladu základních principů a teorie daného tématu. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení:

Hodnocení předmětu sestává z bodů za semestrální projekt (prezentace funkčního programu v C# - 70%) a z bodů za samostatné úlohy (30%) zadané během semestru. Podmínkou udělení zápočtu je získání minimálně 50 % bodů ze semestrálního projektu. Za aktivní přínos ve výuce lze získat zvláštní ohodnocení.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:

Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá dle týdenního rozvrhu. Probíraná látka na cvičení odpovídá aktuálnímu tématu na přednášce dle osnovy. Způsob náhrady zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.

Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 1 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška

1. Příprava programovacího prostředí: představení jazyka C# a .NET Framework, seznámení s IDE Visual Studio – správa projektu, nástroje, debugging. Konzolová aplikace.
2. Proměnná, základní datové typy, operátor. Příkaz, blok. Řízení toku.
3. Referenční vs hodnotové typy. Pole (array), kolekce.
4. Práce s řetězci.
5. Metoda, přetěžování. Základní struktura programu.
6. Modifikátory přístupu. Základní typy (třída, struktura, rozhraní, atd.), objekty.
7. Úvod do objektově orientovaného programování.
8. Základy návrhu programu.
9. Základy objektově orientovaného programování – dědičnost, polymorfismus.
10. Program vs knihovna, namespace, využití .NET Framework, šablony projektů.
11. Výjimky.
12. Stream, práce se soubory.
13. Řešení úlohy.

    Cvičení s počítačovou podporou

Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané v tématech na přednáškách, viz. Osnova přednášek. Důraz je kladen na schopnost samostatné práce, tj. na vytvoření jednoduché aplikace, často v rámci samostatných úkolů.

Literatura - základní:
1. Albahari, J.: C# 10 in a Nutshell: The Definitive Reference, O'Reilly Media; 1st edition (March 15, 2022), ISBN 978-1098121952.
1. Price, M.: C# 11 and .NET 7 – Modern Cross-Platform Development Fundamentals; Packt Publishing; 7th ed. edition (November 8, 2022), ISBN 978-1803237800.  
3. Oficiální online dokumentace jazyka C#: https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
B-MAI-P prezenční studium --- bez specializace -- kl 4 Povinný 1 1 Z