Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. Daniel Koutný, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je řešení komplexního inženýrského problému multidisciplinárního charakteru. Důraz je kladen na kvalitu výstupů a efektivní využití všech doposud získaných znalostí. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Studenti získají praktické zkušenosti při aplikaci pokročilých metod a nástrojů CAD, reverzního inženýrství, optické digitalizace a výroby prototypů. Osvojí si práci s využitím nástrojů inženýrských analýz a s moderními metodami diagnostiky strojů. Studenti se seznámí s multidisciplinárním přístupem potřebným k řešení komplexních inženýrských problémů. Zdokonalí se v efektivní aplikaci získaných znalostí a v analytickém, syntetickém a kritickém myšlení. Absolventi kursu budou schopni řešit komplexní technické problémy vyžadující multidisciplinární přístup. Budou schopni volit efektivní metody řešení, kriticky hodnotit výsledky a ukončit řešení problému formou realizace fyzického výstupu. |
||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládají se znalosti z oblasti plastových prototypů, rapid prototypingu, reverzního inženýrství, optické digitalizace, parametrického modelování (Inventor, Catia, Rhinoceros), konstruování, tribologie, metody konečných prvků (ANSYS Classic, ANSYS Workbench), měření a experimentů, statiky, kinematiky, pružnosti a pevnosti, projektového řízení a zkušenosti s prací v týmu. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Kurz navazuje na předmět konstrukční projekt a předměty z předchozího studia. Jsou vypsána celkem 4 témata projektů v návaznosti na aktuálně řešené výzkumné a vývojové projekty. Studenti se rozdělí do týmů o 3-5 členech. Každý tým řeší jeden zadaný projekt. Nabízená témata obsahují komplexní inženýrské problémy, pro jejichž úspěšné vyřešení musí studenti zvládnout aplikovat dříve získané znalosti, metody a postupy v oblastech inženýrských analýz, řízení experimentu, virtuálních prototypů a parametrického modelování. Každé téma je vedeno garantem projektu, který kontroluje postup, konzultuje možnosti řešení a zajišťuje financování realizační části, případně komunikaci s investorem. V průběhu řešení je kladen důraz na kvalitu předkládaných výstupů a účelnost a vhodnost řešení včetně volby výrobních technologií. V závěru kurzu probíhá obhajoba výsledků projektů před komisí. Příklady vybraných problémových situací – zadání projektů: Návrh a realizace přípravků pro digitalizaci částí lidského těla. Vibroizolační Stewardova plošina pro kosmonautiku. Konstrukce experimentálního zařízení pro simulaci kontaktu reálného kola a kolejnice. Konstrukce aktivního pohonu simulátoru kyčelního kloubu. <br /> Tento kurz byl v rámci projektu FabLabNet podpořen z Evropského fondu pro regionální rozvoj v programu „Interreg Central Europe“. Kurz využívá zázemí otevřené studentské dílny „StrojLab“ vybudované za podpory Ústavu konstruování a projektu FabLabNet. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Teoretický základ pro řešení problémů je součástí výuky předmětů v předchozím studiu. Předmět je proto vyučován pouze formou praktických cvičení s počítačovou podporou a v laboratořích, kde studenti samostatně pod dohledem garantů pracují na řešení zadaných projektů. V rámci praktických cvičení probíhají konzultace s jednotlivými garanty (doplnění znalostí, metody řešení, konzultace ekonomických nároků apod.). Je kladen důraz na výběr efektivních metod řešení a technickou kvalitu výstupu projektu. V průběhu semestru jsou stanoveny dva termíny, kdy probíhá rozsáhlejší kontrola formou prezentace dosavadní práce týmu. Uvedených termínů se účastní všichni studenti a garanti z dané tematické oblasti. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu: pravidelná docházka do výuky, odevzdání kompletně vypracovaného projektu v digitální a tištěné formě. V digitální formě bude odevzdáno: 1. CAD data. 2. Technická zpráva. 3. Výkresová dokumentace. 4. Prezentace v pptx. V papírové formě bude odevzdáno: 1. Technická zpráva. 2. Výkresová dokumentace. Výsledné hodnocení je průměrem dílčích hodnocení udělených členy komise při obhajobě projektu. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na cvičeních a laboratorních cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Maximálně 2 omluvené absence jsou tolerovány bez nutnosti náhrady. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci vedoucího cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Laboratorní cvičení | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 6 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Laboratorní cvičení | Laboratorní měření budou realizovány dle požadavků a cílů projektu. Budou využíty tyto laboratoře: 1. Laboratoř rapid protypingu. 2. Laboratoř optické diagnostiky. 3. Laboratoř tribologie. 4. Laboratoř technické diagnostiky. 5. Výrobní dílny ústavu konstruování. |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | 1. Prezentace zadání projektu, rozdělení kompetencí, mapa projektu, Ganttův diagram 2. Analýza problému, rešerše technického řešení. 3. Návrh variant řešení, rozbor variant řešení. 4. Kalkulace nákladů projektu. 5. Kontrolní schůzka s prezentací dosažených výsledků. 6. Zpracování výkresové dokumentace. 7. Nákup materiálu a komponent. 8. Realizace zvoleného řešení. 9. Kontrolní schůzka s prezentací dosažených výsledků. 10. Experimentální ověření výstupu. 11. Optimalizace technického řešení. 12. Analýza a interpretace dosažených výsledků. 13. Kompletace a příprava výstupů. |
|||
Literatura - doporučená: | ||||
3. Literatura doporučená garanty pro konkrétní téma projektu |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-P | prezenční studium | M-KSI Konstrukční inženýrství | -- | kl | 5 | Povinný | 2 | 2 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile