Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. Pavel Charvát, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | EÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Úkolem kurzu je seznámit studenty s teoretickým základem techniky využívané k vytváření optimálního stavu vnitřního prostředí budov, s návrhem a provozem zařízení pro úpravu tepelného stavu prostředí, vlhkosti i čistoty vzduchu a se základy technické akustiky. Cílem je naučit studenty tvůrčím způsobem aplikovat získané poznatky při řešení základních úloh z větrání, klimatizace a vytápění. |
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Studenti získají základní znalosti o větracích, klimatizačních a vytápěcích zařízeních a jejich systémech, o hodnocení stavu prostředí a o základech technické akustiky. Naučí se počítat zatopené proudy z vyústek, tepelné ztráty budov při ústředním vytápění, dimenzovat větrácí a klimatizační zařízení, měřit a vyhodnocovat tepelný stav prostředí. |
||||
Prerekvizity: | ||||
Základní znalosti z termodynamiky, přenosu tepla a mechaniky tekutin. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Životní prostředí. Mikroklima a jeho hodnocení. Pohoda prostředí. Tepelný stav prostředí. Čistota vzduchu v místnostech. Zařízení pro odlučování pevných a plynných znečišťujících látek. Systémy větrání. Větrání celkové a místní, odsávací zařízení, Proudění vzduchu ve větraném prostoru. Provedení vyústek. Klimatizační zařízení a jeho jednotlivé prvky. Systémy klimatizace. Tepelné ztráty budov. Vytápění a vytápěcí systémy. Hluk a vibrace, vliv na lidské zdraví, měření a hodnocení. Zdroje a šíření hluku.Technické prostředky pro snižování hluku a vibrací. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Zkouška je písemná a ústní konaná v jednom dni. Jsou zadány dvě teoretické otázky a dva příklady. Pro výpočtové řešení příkladů pomocí kapesního kalkulátoru může student použít literaturu, kterou si přinese ke zkoušce. Na výsledném hodnocení zkoušky se zadané teoretické otázky a příklady podílejí rovným dílem. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na cvičeních je povinná. Podmínkou pro udělení zápočtu je řádné absolvování všech cvičení a splnění podmínek průběžné kontroly studia prováděné učitelem studijní skupiny. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 3 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | Životní prostředí. Pohoda prostředí. Tepelná pohoda a její hodnocení. Čistota vzduchu. Účinky škodlivin na člověka. Elektroiontové mikroklima. Systémy větrání. Výpočet výměny vzduchu. Zatopené proudy. Obrazy proudění, provedení vyústek. Přirozené větrání. Nucené větrání celkové - provedení větracích zařízení. Odsávací zařízení a sací nástavce. Odlučovače prachu a plyn. škodlivin u odsávacích zařízení. Místní větrání. Ekonomičnost návrhu vzduchotech. zařízení, zpětné získávání tepla. Klimatizační zařízení a jeho prvky. Výpočet adiabatické pračky a chladiče. Systémy klimatizace. Dimenzování běžných klimatizačních zařízení. Teplovodní vytápění, otopné soustavy a tělesa, vytápění velkoplošné. Parní a horkovodní vytápění. Sálavé a teplovzdušné vytápění. Měření spotřeby tepla při vytápění. Hluk a vibrace. Fyziologické účinky a hodnocení hluku. Opatření ke snižování hluku. |
|||
Cvičení | Měření veličin určujících tepelný stav prostředí. Hodnocení tepelného stavu prostředí. Komfortní diagramy. Výpočet výměny vzduchu při větrání. Výpočty zatopených proud izotermních a neizotermních. Výpočet větrání okny a větrání šachtového. Výpočet aerace - větrání kotelny. Výpočet tepelných ztrát a tepelného výkonu dle ČSN EN 12831. Výpočet tepelných ztrát a tepelného výkonu zadaných vytápěných prostor. Dimenzování otopných těles. Výpočet vzduchové sprchy a adiabatického chlazení vzduchu. Dimenzování běžného klimatizačního zařízení - letní provoz. Dimenzování běžného klimatizačního zařízení - zimní provoz. Laboratoře techniky prostředí. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. McQUISTON, Faye C., Jerald D. PARKER and Jeffrey D. SPITLER. Heating Ventilating, and Air Conditioning, John Wiley and Sons, [2005]. ISBN 0-471-66154-6 | ||||
2. ASHRAE handbook: Fundamentals (SI Edition). American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers Inc., [2013]. ISBN 978-1-936504-46-6 | ||||
3. ASHRAE Handbook - Heating, Ventilating, and Air-Conditioning Systems and Equipment (SI Edition). American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers Inc., [2012]. ISBN 9781936504268 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. NOVÝ, Richard a kol. Technika prostředí. České vysoké učení technické v Praze. [2006]. ISBN 80-01-03492-5 | ||||
2. JANOTKOVÁ, Eva. Technika prostředí - 1. a 2. část. FSI VUT v Brně, [2014]. Elektronická verze v pdf dostupná v e-learningu. | ||||
3. JOKL, Miloslav. Zdravé obytné a pracovní prostředí. Nakladatelství Academia. [2002]. ISBN 8020009280 |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-P | prezenční studium | M-FLI Fluidní inženýrství | P pro absolventy B-EPP | zá,zk | 5 | Povinně volitelný | 2 | 1 | Z |
M2I-P | prezenční studium | M-ENI Energetické inženýrství | P pro absolventy B-EPP | zá,zk | 5 | Povinně volitelný | 2 | 1 | Z |
M2I-P | prezenční studium | M-TEP Technika prostředí | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
M2I-P | prezenční studium | M-ENI Energetické inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
M2I-P | prezenční studium | M-FLI Fluidní inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
M2I-P | prezenční studium | M-TEP Technika prostředí | P pro absolventy B-EPP | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile