Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | angličtina | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem je seznámit studenty s nejdůležitějšími stavebními předpisy. Objasnění teoretických základů výpočtu napjatosti a deformace tenkostěnných leteckých konstrukcí. Teoretické a praktické znalosti stability prutů a stěn. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Orientace ve stavebních předpisech. Pro jednoduché případy zatížení vypočítat zatížení jednotlivých částí letounu. Pro typické otevřené i uzavřené letecké konstrukce vypočítat napjatost, deformaci a kritická napětí ztráty stability. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základní znalosti matematiky, mechaniky, pružnosti a pevnosti. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Historie letectví. Nové trendy vývoje letadel. Rozdělení letadel. Zatížení působící na letoun, stavební předpisy. Obálka zatížení. Ucelený přehled napjatosti, deformací a únosnosti tenkostěnných konstrukcí. Metody snižování hmotnosti a efektivního využívání materiálu. Napjatost a deformace otevřených a vícenásobně uzavřených konstrukcí. Stabilita prutů a stěn. Nosníkové konstrukce, nosníkové poloskořepiny. Nosník s tenkou stojinou. Únosnost tenkostěnných konstrukcí. Výpočty konstrukčních částí.Sendvičové konstrukce. Moderní metody pevnostní analýzy a únosnosti. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Výuka je doplněna laboratorním cvičením. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkou udělení zápočtu je min.80% účast na cvičeních. Dále je třeba předložit vypracované protokoly z laboratorních cvičení. Získání zápočtu je podmínkou pro připuštění ke zkoušce. Vlastní zkouška je písemná s následným ústním ověřením. Těžiště je v písemné části sestávající z teoretické části sestávající z teoretické části a praktických příkladů. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Přednášky i cvičení jsou povinná a účast je kontrolována třídní knihou (min. 80%). Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konsultacemi a formou individuálně zadaných příkladů a témat k samostatnému zpracování. Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 4 hod. | nepovinná | ||
Laboratorní cvičení | 2 × 3 hod. | povinná | ||
Cvičení | 11 × 3 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Nové trendy vývoje letadel. Rozdělení letadel. 2. Hlavní evropské a světové staveb.předpisy. Obálky zatížení. 3. Letové a pozemní případy zatížení. Zatížení křídla, ocasních ploch. 4. Prostředky snižování hmotnosti. Intenzita namáhání. 5. Napjatost tenkostěnných otevřených průřezů. Bezkrutový ohyb. 6. Deformace celé konstrukce, elastická osa, vliv lomení a zakřivení. 7. Vliv zabránění borcení. Zvyšování tuhosti. 8. Nosník.konstr. 9. Jednodutinové a vícedutinové nosníkové konstrukce. 10. Stabilita prutů.Vliv kombinovaného zatížení. 11. Stabilita stěn.Vliv zakřivení a okrajových podmínek. 12. Vliv štíhlosti, kombinované zatížení, víceparametrické soustavy. 13. Únosnost nosníkových, poloskořepinových a skořepinových konstrukcí 14. Optimalizace leteckých konstrukcí z hlediska úspor hmotnosti 15. Napjatost a kontrola sendvičových konstrukcí 16. Zatížení spojů a závěsů. 17. Zvláštnosti výpočtu dřevěných a kompozitových konstrukcí. |
|||
Laboratorní cvičení | 1. Laboratorní zkouška prutů. 2. Laboratorní zkouška stěn. |
|||
Cvičení | 1. Prohlídka katalogů, prosekty, filmy video. 2. Manévrovací obálka zatížení. 3. Poryvová obálka zatížení. 4. Úvod do systému SAVLE. 5. Zatížení křídla a OP pomocí systému SAVLE. 6. Zatížení křídla a OP pomocí systému SAVLE. 7. Zatížení přistávacího zatížení - vazba na SAVLI. 8. Otevřený průřez, příklady pro napjatost a střed ohyb.smyk. 9. Nosníkové konstrukce - výpočet konkrétní konstrukce. 10. Protokol z laboratorního cvičení. 11. Výpočet stability užitím tabulek a pomocných diagramů. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Michael C.Y.NIU: Airframe Structural Design, , 0 | ||||
2. T.H.MEGSON: Aircraft Stuctures, , 0 | ||||
3. A.PÍŠTĚK a kol.: Pevnost a životnost let., , 0 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. A. PÍŠTĚK a kol.: Pevnost a životnost let., , 0 | ||||
2. A. PÍŠTĚK a kol.: Tabulky, , 0 | ||||
3. : Programy, , 0 | ||||
4. T.H.MEGSON: Aircraft Stuctures, , 0 | ||||
5. Michael C.Y.NIU: Airframe Structural Design, , 0 |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-A | prezenční studium | M-STL Stavba letadel | -- | zá,zk | 7 | Povinný | 2 | 1 | Z |
M2I-Z | příjezd na krátkodobý studijní pobyt | M-STI Strojní inženýrství | -- | zá,zk | 7 | Doporučený kurs | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile