| Akademický rok 2020/2021 |
| Garant: | Mgr. Martina Vránová, Ph.D. | |||
| Garantující pracoviště: | ÚJ | |||
| Jazyk výuky: | angličtina | |||
| Cíle předmětu: | ||||
| Cílem předmětu Jazyk anglický pro doktorské studium je vybavit studenty jazykovými dovednostmi vhodnými pro akademickou a odbornou oblast a připravit je na praktický výstup získaných akademických dovedností ve formě samostatného ústního i písemného projevu v odborném jazyce na úrovni C1. | ||||
| Výstupy studia a kompetence: | ||||
| Kompetence: Schopnost porozumět odbornému textu svého oboru, reprodukovat jeho obsah a sestavit odbornou slovní zásobu. Schopnost správně používat získané gramatické a stylistické jazykové znalosti v ústním i písemném odborném projevu. Schopnost kritického myšlení, samostatné komunikace a argumentace na úrovni vědeckého pracovníka. Výstupy: samostatný odborný písemný i slovní projev. |
||||
| Prerekvizity: | ||||
| Minimální nutná znalost anglického jazyka na nižší úrovni B2 CEFR. | ||||
| Obsah předmětu (anotace): | ||||
| Předmět Jazyk anglický pro doktorské studium se zaměřuje na komplexní rozvoj jazykových dovedností v akademické a odborné oblasti. Je rozdělen do třech kurzů (Akademické dovednosti 1, 2, 3), které vedou k získání jazykové úrovně C1. Kurzy se zaměřují na získání obecné akademické i odborné slovní zásoby, dovednost porozumět čtenému odbornému text, prezentační schopnosti a nezávislé psaní publikovatelných odborných textů. | ||||
| Metody vyučování: | ||||
| Výuka se skládá ze tří volitelných kurzů, a to ve formě cvičení. Výuku doplňuje e-learningový kurz určený pro samostudium. | ||||
| Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
| Zkouška se skládá z písemné a ústní části. Písemná část: 1 Vypracování slovníčku odborných a akademických výrazů z minimálně tří věděckých statí z impaktových časopisů o rozsahu alespoň 50 termínů. Kritéria hodnocení: prokázání schopnosti studovat cizí jazyk samostatně. 2 Vypracování vědeckého článku (minimálně 9000 znaků) na téma magisterské nebo doktorské práce. Kritéria hodnocení: dodržení stanovené struktury článku, stylistická a gramatická správnost, použití odborné slovní zásoby. 3 Krátký písemný projev (150--200 slov) na obecné akademické téma. Kritéria hodnocení: schopnost použít obecnou akademickou slovní zásobu a vyjádřit myšlenky v každodenních akademických situacích. Ústní část: 1 Prezentace konferenčního příspěvku s následnou diskuzí. Kritéria hodnocení: dodržení stanovené struktury prezentace, jazykové dovednosti, úroveň následné diskuze. 2 Rozhovor o průběhu doktorského studia (výzkum, výuka studentů, účast na konferencích včetně mezinárodních, zahraniční stáže). Kritéria hodnocení: plynulost projevu a interakce. Student musí prospět ve všech částech zkoušky. |
||||
| Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
| Účast na cvičeních je nepovinná a rozsah výuky (jeden až tři semestry) si studenti mohou stanovit na základě rozřazovacího testu v e-learningu. | ||||
| Typ (způsob) výuky: | ||||
| Cvičení jazykové | 30 × 2 hod. | nepovinná | ||
| Osnova: | ||||
| Cvičení jazykové | Akademické dovednosti 1 Týden 1: Úvod, Appearance and success (poslech a mluvení) Týden 2: Rozšířené definice (čtení a psaní) Týden 3: Laws of science (poslech a mluvení) Týden 4: Slovesné časy (gramatika) Týden 5: Popis vizuální informace I (psaní) Týden 6: Popis vizuální informace II (psaní) Týden 7: Accidental discoveries (poslech a mluvení) Týden 8: Trpný rod (gramatika) Týden 9: Inspiring innovation (poslech a mluvení) Týden 10: Jak efektivně učit Akademické dovednosti 2 Týden 1: Adulting school (poslech a mluvení) Týden 2: Popis procesu (čtení a psaní) Týden 3: Modern cities (poslech a mluvení) Týden 4: Modální slovesa (gramatika) Týden 5: Science and food (poslech a mluvení) Týden 6: Srovnání a kontrast (psaní a gramatika) Týden 7: Work and fun (poslech a mluvení) Týden 8: Podmínkové věty (gramatika) Týden 9: Consequences of progress (poslech a mluvení) Týden 10: Výslovnost Akademické dovednosti 3 Týden 1: Proces psaní: heuristika, hodnocení zdrojů, odkazy a citace. Týden 2: Akademická a odborná slovní zásoba. Týden 3: Úvod do rétoriky; název, abstrakt, klíčová slova Týden 4: Úvod a stať Týden 5: Metody; Výsledky a diskuse Týden 6: Koheze, tématická progrese, odkazování Týden 7: Závěr Týden 8: Členy a diakritika Týden 9: Prezentace konferenčního příspěvku Týden 10: Prezentace konferenčního příspěvku a následná diskuze |
|||
| Literatura - základní: | ||||
| 3. Earle–Carlin, Susan. Q: Skills for Success 5. Listening and Speaking. Third edition. Oxford: OUP, 2020. | ||||
| 4. Freire, Robert, and Tamara Jones. Q: Skills for Success 4. Listening and Speaking. Third edition. Oxford: OUP, 2020. | ||||
| 7. Chazal, Edward de, and Sam McCartter. Oxford EAP: A Course for Academic Purposes. Upper-intermediate. Oxford: OUP, 2012. | ||||
| 8. Chazal, Edward de, and Julie Moore. Oxford EAP: A Course for Academic Purposes. Advanced. Oxford: OUP, 2013. | ||||
| Literatura - doporučená: | ||||
| 3. Brieger, Nick, and Alison Pohl. Technical English Vocabulary and Grammar. Summertown, 2008. | ||||
| 4. Gardner, Peter S. New Directions: Reading, Writing and Critical Thinking. Cambridge: CUP, 2005. | ||||
| 5. Hewings, Martin. Advanced Grammar in Use. Cambridge: CUP, 2013. | ||||
| 6. McCarthy, Michael, and Felicity O'Dell. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: CUP, 2008. | ||||
| 7. Mounsey, Chris. Essays and Dissertations. Oxford: OUP, 2002. | ||||
| 8. Oshima, Alice, and Ann Hogue. Introduction to Academic Writing. New York: Pearson, 2007. | ||||
| 9. Paterson, Ken, and Roberta Wedge. Oxford Grammar for EAP. Oxford: OUP, 2013. | ||||
| 10. Wallwork, Adrian. English for Academic Correspondence and Socializing. New York: Springer, 2011. | ||||
| 11. Wallwork, Adrian. English for Academic Research: Writing Exercises. New York: Springer, 2013. | ||||
| 12. Wallwork, Adrian. English for Presentations at International Conferences. New York: Springer, 2016. | ||||
| 13. Wallwork, Adrian. English for Writing Research Papers. New York: Springer, 2023. | ||||
| Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
| Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
| D-ENE-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
| D-IME-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
| D-KPI-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
| D-MAT-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
| D-STG-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
| D4P-P | prezenční studium | D-APM Aplikovaná matematika | -- | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
| D4F-P | prezenční studium | D-FMI Fyzikální a materiálové inženýrství | F Fyzikální inženýrství | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
| D-APM-K | kombinované studium | --- bez specializace | -- | drzk | 0 | Povinný | 3 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile