Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | Ing. Petr Augustin, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je seznámení se specifickými metodami řešení problému životnosti leteckých konstrukcí navazující na znalosti získané v předchozích kurzech. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Praktický výpočet bezpečné životnosti pro kritické místo draku letounu s uvážením všech podstatných zatížení, práce se spektry zatížení, výběr únavové křivky. Obecný přehled v dalších oblastech únavy leteckých konstrukcí včetně seznámení se zkušenostmi z únavových zkoušek prováděných certifikovanou Zkušebnou letecké techniky Leteckého ústavu. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základní poznatky o struktuře a mezních stavech materiálů. Základní znalosti z pružnosti a pevnosti. Přehled o konstrukčním řešení draků letadel. Výpočet zatížení letounu, napjatosti a deformace tenkostěnných leteckých konstrukcí. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Konstrukce s bezpečnou životností (safe-life) a s přípustným poškozením (damage tolerance) jakožto dvě základní návrhové koncepce leteckých konstrukcí. Měření zatížení draku letounu, zpracování výsledků do spekter zatížení. Výpočtové stanovení bezpečné životnosti. Návrh typického profilu letu, výběr únavové křivky, hypotézy kumulace únavového poškození. Stanovení bezpečné životnosti pomocí únavových zkoušek konstrukčních uzlů a celého draku. Předpisové požadavky na konstrukce s připustným poškozením, návrh systému periodických prohlídek na základě růstové křivky únavové trhliny. Přehled metod nedestruktivního zkoušení používaných v letectví. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Rozhodujícím kritériem hodnocení je výsledek písemného testu zaměřeného na teoretické znalosti s otázkami tvořícími průřez celého kurzu. Další podmínkou je předložení správně vypracovaných protokolů z výpočtových cvičení a účast na cvičeních. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Výpočtová cvičení. V případě odůvodněné nepřítomnosti jsou nahrazována vypracováním dodatečných protokolů. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Návrhové koncepce leteckých konstrukcí a průkaz jejich životnosti. 2. Požadavky předpisů letové způsobilosti v oblasti únavy a životnosti. 3. Stádia únavového procesu. Fraktografická rekonstrukce růstu únavové trhliny. 4. Koncepce bezpečné životnosti. 5. Typický profil letu. Měření a zpracování proměnlivých zatížení. Spektra poryvových, obratových a pozemních zatížení. Cyklus Z-V-Z. 6. Únavové křivky leteckých konstrukcí. Hypotézy kumulace únavového poškození. 7. Metody výpočtové predikce únavové životnosti (NSA, LESA, LPSA). Únava při víceosém stavu napjatosti. 8. Únavové zkoušky a jejich vyhodnocení. Zkoušky na jedné hladině, zkoušky programové a zkoušky náhodným zatěžováním. Zařízení pro únavové zkoušky. 9. Odhad bezpečné životnosti na základě teoretického výpočtu a únavové zkoušky. Systémy pro sledování čerpání únavového života. 10. Koncepce přípustného poškození. Návrh systému periodických prohlídek. 11. Přehled NDT metod. Požadavky předpisů JSSG-2006 a MIL-A-83444. 12. Základy lomové mechaniky. Analýza zbytkové pevnosti. 13. Šíření trhliny při konstantní amplitudě zatížení a při složitém průběhu zatěžování. |
|||
Cvičení | 1. – 4. Výpočet bezpečné životnosti cvičného letounu podle metodiky FAA AC23-13A. 5. – 9. Výpočet bezpečné životnosti dopravního letounu. 10. - 13. Výpočet růstové křivky únavové trhliny v potahu panelu křídla. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Růžička, M., Fidranský, J.: Pevnost a životnost letadel, skriptum ČVUT, 2000. | ||||
2. Schijve, J.: Fatigue of Structures and Materials, Springer Science+Business Media, B.V, 2009. | ||||
3. Farahmand, B.: Fatigue and Fracture Mechanics of High Risk Parts, Chapman & Hall, 1997. | ||||
4. Draper, J.: Modern Metal Fatigue Analysis. EMAS Publishing, 2008. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Růžička, M., Fidranský, J.: Pevnost a životnost letadel, skriptum ČVUT, 2000. | ||||
2. Schijve, J.: Fatigue of Structures and Materials, Springer Science+Business Media, B.V, 2009. | ||||
3. Farahmand, B.: Fatigue and Fracture Mechanics of High Risk Parts, Chapman & Hall, 1997. | ||||
4. Draper, J.: Modern Metal Fatigue Analysis. EMAS Publishing, 2008. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-LKT-P | prezenční studium | STL Stavba letadel | -- | kl | 4 | Povinný | 2 | 2 | L |
N-LKT-P | prezenční studium | TLT Technologie provozu letadlové a letištní techniky | -- | kl | 4 | Povinný | 2 | 2 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile