Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | Ing. Miroslav Šplíchal, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem je seznámit studenty s využitím rádiových vln v letectví. Klasické a moderní prostředky a systémy ZLT a technika moderních budoucích systému zabezpečení a řízení letového provozu. Úkolem kurzu je vysvětlit studentům vztahy mezi letadlem, ZLT a službami řízení letového provozu. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Předmět ZLT umožňuje studentům orientovat se v principech a technických řešeních, použivaných v letectví při komunikaci, navigaci a sledování vzdušné situace. Seznamuje s novými koncepcemi ZLT pro nejbližších 20 let. Studenti pochopí podstatu automatizovaných systémů zabezpečení a řízení letového provozu a v rámci exkurse se prakticky s těmito prostředky a systémy seznámí. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládá se znalost středoškolské fyziky a matematiky. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět objasňuje cíle, úkoly a pricipy činnosti zařízení zabezpečovací letecké techniky (ZLT). Jeho obsahem jsou: ANNEX 10 a jeho změny. Rádiové kmitočty v civilním letectví. Letecká pevná a letecká pohyblivá služba. Navigace na dlouhé a krátké vzdálenosti. Systémy pro přesné přístrojové přiblížení na přistání. Primární a sekundární radiolokace. Zpracování a zobrazení radarové informace. Koncepce FANS, FEATS, ECAC a EATCHIP. Moderní komunikace (ATN, VDL, CIDIN). Družicová navigace. Evropská koncepce sledování vzdušného provozu. Automatizované systémy zabezpečení a řízení letového provozu. Palubní protisrážkové systémy. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkami pro udělení zápočtu jsou 80% účast na přednáškách a cvičeních a dosažení alespoň 50% bodů při hodnocení písemného testu. Podmínkou pro připuštění k ústní zkoušce je získání zápočtu. Klasifikace zkoušky se provádí podle zásad Studijního a zkušebního řádu VUT. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Výuka je téměř výhradně audiovizuální a vyžaduje přítomnost na přednáškách (min. 80%) a na cvičení (100%). Zameškané hodiny je ve velmi omezeném rozsahu možno nahradit konzultacemi s vyučujícím nebo řízeným samostudiem pod vedením vyučujícího. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 4 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Úvod - základy radiotechniky, rádiové kmitočty. Spojení s letadly, pozemní spojení. 2. Rádiové zaměřovače (VDF,ADF/NDB), úhloměrné systémy (VOR, DVOR). 3. ILS. 4. MLS. 5. Letecká radarová pozemní a palubní technika. 6. Dálkoměrné systémy DME. Palubní protisrážkové systémy TCAS/ACAS. 7. Navigace na velké vzdálenosti (LORAN-C, DECCA, VERA). 8. Moderní navigace - GPS, DGPS. 9. Evropská koncepce sledování letového provozu (aktivní a pasivní systémy). 10.Moderní komunikace - hlas, data (VDL, ATN, CIDIN, TDMA). 11.Koncepce budoucích systémů CNS/ATM, FANS, FEATS, ECAC. 12.Automatizované systémy řízení letového provozu. 13.Rezerva - příprava na zápočet. |
|||
Cvičení | 1. Základní úlohy - struktura rádiového signálu - příklady/použití. 2. Dosahy leteckého spojení. Organizace celosvětového spojení. 3. Funkce rádiových úhloměrných zařízení (VDF, ADF, VOR/DVOR). 4. Struktura a funkce ILS/MLS. Možnosti navedení na přistání. 5. Možnosti použití radaru (dosahy, přesnosti, kmitočty). 6. Primární a sekundární radar v letectví (použití, formy výměny informací - u SSR). 7. Příklady na použití DME a DME/DME. 8. Příklady funkcí RSDN (sledy signálů, pracovní oblasti, přesnosti). 9. Příklady využití GNSS. 10.Základní zásady koncepce FANS - opakování. 11.Příklady funkce komunikačních systémů v letectví (pásma, komunikační protokoly). 12.Předpoklady vývoje CNS/ATM v Evropě - očekávané termíny, podmínky aplikací). 13.Příklady funkcí moderních systémů výměny informací v ŘLP (Thomson, LETVIS, GATRACS). |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. ICAO: Aeronautical Telecommunications, , 0 | ||||
2. ICAO: Manual on Testing of Radio Navigation Aids, , 0 | ||||
3. ICAO: Manual of the Secondary Surveillance Radar (SSR) Systems, , 0 | ||||
4. Kayton, M.; Fried,W.R.: Avionics Navigation Systems, John Wiley & Sons, Inc. New York, 1997, second edition | ||||
5. JAA ATPL, 061 General Navigation, Theoretical Knowledge Manual, Oxford, 2006 | ||||
6. JAA ATPL, 062 Radionavigation, Theoretical Knowledge Manual, Oxford, 2011 | ||||
7. . | ||||
8. Vosecký, S.: Radionavigace, učební texty pro teoretickou přípravu dopravních pilotů dle předpisu JAR-FCL-1, CERM s.r.o., Brno, 2011 | ||||
9. VOSECKÝ, S. a kol.: Základy leteckých navigačních zařízení I a II, učebnice Univerzity obrany, Brno 1988 | ||||
10. KULČÁK a kol.: Učebnice pilota vrtulníku II, ISBN 978-80-7204-638-6, CERM s.r.o., Brno, 2009 | ||||
11. KULČÁK, L. a kol.: Zabezpečovacia letecká technika, Žilinská univerzita, 1999 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Galotti, V. P.: The Future Air Navigation System (FANS), ISBN 13: 978-1-138-27385-6 (pbk), Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, 1997. | ||||
2. Kulčák, L.:: Klasické prostriedky zabezpečovacej leteckej techniky, , učebný text, Žilina 2005 | ||||
3. Skrypnik, O. N.: Radio Navigation Systems for Airports and Airways, Springer Airspace Technology, ISBN 978-981-13-7200-1, 2019 | ||||
4. GROVES, P.D.: Principles of GNSS, Inertial, And Multisensor Integrated Navigation Systems, ISBN - 13:978 - 1 - 58053 - 255 - 6, USA, BOSTON/LONDON ARTECH HOUSE 2008 |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-LKT-P | prezenční studium | TLT Technologie provozu letadlové a letištní techniky | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile