Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | doc. RNDr. Miroslav Doložílek, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | ÚFI | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Typ předmětu: | oborový předmět | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem kurzu je poznat možnosti využití počítačů v každodenní práci inženýra. Po absolvování kurzu je student schopen využít personální počítač pro řešení výpočetních úloh do technických předmětů a vyhodnocení a prezentaci výsledků laboratorních měření. Zdůrazněna je samostatná práci studentů a poznání specifik jednotlivých programových prostředí. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Prostřednictvím řešení fyzikálních úloh, počítačového modelování fyzikálních jevů a vyhodnocení výsledků experimentu v programovacích prostředích Excel, MATLAB a MahtCad získá student představu a zkušenosti s využitím jednotlivých programovacích prostředí pro řešení výpočetních inženýrských úloh. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Technické prostředky počítače. Obecná struktura operačního systému, principy uživatelské komunikace. Práce pod Windows. Textové a tabulkové procesory - MS Word a MS Excel. Práce v síti, Internet, mail. MATLAB - základní informace. Základy numerické matematiky. Numerické derivování a integrování funkce jedné proměnné. Řešení obyčejných diferenciálních rovnic 1. a 2. řádu. Znalosti klasické fyziky na úrovni střední školy. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Obsahem kurzu je samostatné řešení úloh z různých oblastí fyziky s využitím personálního počítače. Výběr úloh je proveden tak, aby pokrýval základní numerické metody (derivace, integrace, řešení soustavy rovnic, řešení diferenciální rovnice 1.řádu, interpolace, regrese), používané při technických výpočtech a zpracování experimentálních dat. Jako programovací prostředí je používán Excel, MATLAB a MathCad. Důraz je kladen na samostatnou práci studentů. V rámci přednášky jsou studenti uvedeni do fyzikální problematiky řešených příkladů, obecnějších vlastností programovacích prostředí a použitých numerických algoritmů. Ve cvičení pak samostatně řeší zadané příklady, přičemž zadání příkladu podrobněji specifikuje dílčí cíle řešení, v případě modelů fyzikálních jevů pak obsahuje zpravidla i rozsah hodnot parametrů a závislosti, které je třeba sledovat a vyhodnotit. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkou udělení zápočtu je vyřešení všech zadaných příkladů. O průběhu řešení si vedou studenti písemné poznámky. Vyřešené příklady předávají studenti v elektronické formě. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast ve cvičení dle rozvrhu je kontrolována vyučujícím. Způsob náhrady zmeškané výuky stanoví vyučující. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | Obsahem přednášky je uvedení do problematiky řešené ve cvičení. Důraz je kladen na - fyzikální podstatu řešených příkladů, - obecnější souvislosti použitých numerických metod a algoritmů, - způsob práce, specifiky a omezení v jednotlivých programovacích prostředích. |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | Úvod do počítačové fyziky. Zásady práce v počítačové učebně. Základy činnosti tabulkového kalkulátoru Excel. Kinematika rovnoměrně zrychleného pohybu. Vytváření výpočetního modelu v tabulkovém kalkulátoru. Rychlost změny. Přesnost numerické derivace. Kinematika nerovnoměrného pohybu. Jednoduchá numerická integrace. Přestup tepla. Výpočet integrálu Simpsonovou metodou. Druhý pohybový zákon. Numerické řešení diferenciální rovnice Eulerovou metodou a metodou Runge-Kutta. Harmonické a neharmonické kmity. Vytváření fyzikálních modelů v programovém prostředí Matlab a Simulink. Pohyb v reálném prostředí se silami odporu. Tlumené a vynucené kmity. Využití programu MathCAD pro vyhodnocení výsledků měření a zpracování zprávy o měření. Vyjadřování a výpočet nejistot. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Potter, F. - Peck, Ch.V.: Dynamic Models in Physics. Vol.1. Mechanics. N.Simonson Company, 1989. | ||||
2. Gould, H. - Tobochnik, J.: An Introduction to Computer Simulation Methods. Part 1 and 2. Addison - Wesley Publishing Company, 1989. | ||||
63. DeVries,P.L.: A First Course in Computational Physics. John Wiley & Sons, Inc., 1994. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Barilla, J.: Microsoft Excel pro techniky a inženýry, 1998. | ||||
2. Dudek, P.: MathCad - příručka pro uživatele. Grada, 1992. | ||||
3. Zaplatílek,K. - Doňar,B.: MATLAB pro začátečníky. BEN - Technická literatura, 2003. | ||||
4. Maxfield, B.: Essential Mathcad for engineering, science and math. Academic Press, Amsterdam: Elsevier, 2009 | ||||
5. www semináře pro Matlab a Simulink. http://www.mathworks.com/academia |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
BIT | prezenční studium | BITP Informační technologie | -- | kl | 3 | Volitelný | 1 | 1 | L |
B-FIN-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | kl | 3 | Volitelný | 1 | 1 | L |
IT-BC-3 | prezenční studium | BIT Informační technologie | -- | kl | 3 | Volitelný | 1 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile