Akademický rok 2022/2023 |
Garant: | Ing. Mgr. Pavel Imriš, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem je seznámit studenty s principy funkce, konstrukcí a provozem letadlových pohonných jednotek na úrovni předepsané pro získání průkazu způsobilosti dopravního pilota. Naučit prakticky využívat teoretických poznatků z konstrukce letadlových pohonných jednotek v pilotní praxi. Připravit studenty k vykonání teoretických zkoušek pro získání ATPL(A). |
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Student získá poznatky a dovednosti z oblasti konstrukce a provozu letadlových pohonných jednotek, potřebné pro výkon funkce dopravního pilota v obchodní letecké dopravě. |
||||
Prerekvizity: | ||||
Znalost matematiky, mechaniky a fyziky v rozsahu učiva pro střední školy. |
||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Rozebírají se otázky spojené bezprostředně s pohonem letadel. Úvodem jsou opakovány základní znalosti na úrovni středoškolské fyziky a mechaniky v souvislosti s konstrukcí, funkcí a provozem pístových spalovacích motorů. Následně jsou rozebrány otázky principu, konstrukce, funkce a provozu lopatkových letadlových motorů. Zvláštní zřetel je brán na provoz letounů třídy B a A, na práci s letovými příručkami a na provoz letounů s ohledem na požadavek minimalizace vlivu na životní prostředí. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách s důrazem na seznámení se s příslušnými strojními součástmi a s dokumentací a příručkami konkrétních letounů. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkou pro udělení zápočtu je 80% účast na přednáškách a cvičeních a vypracování projektu na předepsané téma. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je získání zápočtu. Klasifikace probíhá dle Studijního a zkušebního řádu VUT. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Přednášky i cvičení jsou povinné a účast je kontrolována zápisem do třídní knihy. Minimální účast je 80%. Náhrada je možná formou individuálně zadávaných souborů příkladů a témat k samostatnému zpracování, které student musí předložit nejpozději v zápočtovém týdnu. |
||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 3 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Pístový spalovací motor, fyzikální princip činnosti, konstrukce, části. |
|||
Cvičení | 1.-2. Rozlišení konstrukce motorů, identifikace dílů, vysvětlení funkce. |
|||
Literatura - základní: | ||||
3. ADAMEC, Josef. Pohonná jednotka (021 03): [učební texty dle předpisu JAR-FCL 1]. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006. Učební texty pro teoretickou přípravu dopravních pilotů dle předpisu JAR-FCL 1. ISBN 80-720-4477-X. | ||||
4. ADAMEC, Josef a Jindřich KOCÁB. Letadlové motory. Vyd. 2. Praha: Corona, 2008. ISBN 978-80-86116-54-9. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
5. KELLER, Ladislav a Jindřich KOCÁB. Učebnice pilota: pro žáky a piloty všech druhů letounů a sportovních létajících zařízení, provozujících létání jako svou zájmovou činnost. Vyd. 2. Cheb: Svět křídel, 2006. ISBN 80-852-8089-2. | ||||
6. PLC, Rolls-Royce. The Jet engine. 4th ed. Derby, England: Rolls-Royce, 1986. ISBN 09-021-2104-9. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
CŽV | prezenční studium | CZV Základy strojního inženýrství | -- | zá,zk | 6 | Povinný | 1 | 1 | Z |
B-PRP-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | zá,zk | 6 | Povinný | 1 | 3 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile