Akademický rok 2023/2024 |
Garant: | doc. Ing. Jan Roupec, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚAI | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem je pochopení rysů objektově orientovaného programování a metodiky návrhu a tvorby programu s využitím OOP. Seznámit se s podporou objektové technologie v jazyce C++ a C#. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Absolvent bude schopen používat technologii objektově orientovaného programování pro návrh a implementaci softwarových systémů s použitím programovacího jazyka C++ a C#. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládají se základní znalosti algoritmizace a programování v některém procedurálním programovacím jazyce. Znalost jazyka C je výhodou. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět je zaměřen na objektově orientované programování a jeho použití při návrhu a realizaci softwarových systémů. Výklad technik OOP je z hlediska metodiky částečně držen v obecné rovině, detaily implementace a praktické příklady používají jazyk C++ a C#. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Pro udělení zápočtu je nutná aktivní účast na cvičeních, vypracování závěrečného testu (max. 50 bodů) a zpracování semestrálního projektu (max. 50 bodů). Studenti si sami volí téma projektu, projekt je ohodnocen vyučujícím. Pro úspěšné zakončení kursu je nutné získat v součtu alespoň 50 bodů. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Klasifikace programovacích jazyků. Vývoj technologie programování. Charakteristika OOP. 2. Úvod do jazyka C++ a C#, základní pojmy, objektové datové typy, přístup k položkám objektů. 3. Inicializace instance, konstruktor a destruktor. 4. Dědičnost, hierarchie a vzájemné vztahy objektů. 5. Pozdní vazba, virtuální metody. 6. Přetížené operátory. 7. Kontejnery. 8. Serializace objektů. Proudy dat. Persistentní objekty. 9. Genericita. 10.-11. Objektový návrh, obecná metodika OOP, návrhové vzory. 12. Objekty jako výpočetní procesy. 13. Realizace rozsáhlých projektů. |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | 1. Opakování algoritmizace, práce s překladačem. 2. Příklady v C++ bez využití objektových vlastností. 3.-10. Příklady k tématům probíraným na přednáškách v jazyce C++ a alternativně v jazyce C#. 11., 12. Implementace genetického algoritmu v C++. 13. Závěrečný test. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Weisfeld, M.: The Object-Oriented Thought Process. Addison-Wesley Professional, 2008. | ||||
2. Stroustrup, B.: The C++ Programming Language. 3rd Edition. Addison-Wesley Professional, 2000. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Stroustrup, B.: The C++ Programming Language. 3rd Edition. Addison-Wesley Professional, 2000. | ||||
2. Prata, S.: Mistrovství v C++, 2. vydání. Computer Press, 2004 |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-AIŘ-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | kl | 3 | Povinný | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile