Akademický rok 2025/2026 |
Garant: | Ing. Miroslav Šplíchal, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu Letecké motory je seznámit studenty se současným stavem a vývojovými trendy v oblasti leteckých pohonných jednotek a poskytnout poznatky nezbytné pro volbu optimálního motoru pro daný typ letadla, jeho zástavbu, ekonomický a ekologický provoz a údržbu. V předmětu jsou zdůrazněné také environmentální aspekty spojené s pohonným systémem letadla, které rozvíjí zelené dovednosti studentů. Student se naučí posuzovat pohonné jednotky z hlediska jejich provozních a environmentálních charakteristik a volit pro daný účel optimální řešení nejen z technického hlediska, ale bude schopen komplexního posouzení s uvážením ekonomie a enviromentálních dopadů provozu pohonné jednotky |
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
  | ||||
Prerekvizity: | ||||
  | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět Letecké motory poskytuje ucelený přehled o principech činnosti a konstrukci leteckých pohonných jednotek v rozsahu nezbytném pro specialisty ve stavbě a provozu letadel. V rámci předmětu získají studenti hlubší poznatky o práci pístových, turbínových, náporových leteckých motorů. Podrobně je rozebírána jejich konstrukce, uspořádání a pomocné systémy nezbytné pro zajištění jejich chodu, důraz je kladen na aspekty spolehlivosti a efektivity v konstrukčních řešeních. V předmětu jsou mimo konvenčních pohonných systému také diskutována témata udržitelnosti v oblasti leteckých pohonů. Studenti jsou seznámeni s vyvíjenými technologiemi i fyzikálními omezeními různých druhů pohonných systémů využívající jako zdroj energie elektřinu nebo vodík a možné oblasti pro snížení enviromentální zátěže u současných technologií pohonu k zajištění jejich udržitelnosti. Součástí kurzu je také podrobnější rozbor ekologických a certifikačních požadavků na letecké motory. V rámci kurzu je věnován prostor také problematice údržby a ekonomiky moderních pohonných jednotek. |
||||
Metody vyučování: | ||||
  | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkou pro udělení zápočtu je absolvování povinné výuky a vyřešení všech zadaných individuálních zadání. Zkouška z předmětu je písemná a ústní. Při zkoušce student prokazuje znalost látky |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
  | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška |
|
|||
Cvičení | 1. Hlavní veličiny pístového motoru. 2. Hlavní veličiny pístového motoru. 3. Kinematika klikového mechanizmu. 4. Kinematika klikového mechanizmu. 5. Kapalinové chlazení pístového motoru. 6. Parametry odstředivého kompresoru. 7. Parametry odstředivého kompresoru. 8. Silové řešení oběžného kola odstředivého kompresoru. 9. Silové řešení oběžného kola odstředivého kompresoru. 10. Silové namáhání turbínové lopatky. 11. Výpočet oběhu proudového motoru. 12. Analýza efektivity pohonu letadel 13. výpočet uhlíkové stopy letu dopravního letadla kategorie CS – 25 |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Kocáb J.-Adamec J.: Letadlové motory,KANT s.r.o.,Praha 2000 | ||||
2. Cumpsty N.: Jet propulsion,Cambridge University Press,1997 | ||||
4. Sforza, P. M.:Theory of aerospace propulsion / Second edition. xx, 827 stran, ISBN 978-0-12-809326-9 | ||||
5. PALMER, Walter J. Will Sustainability Fly?: Aviation Fuel Options in a Low-Carbon World. Farnham: Taylor and Francis, 2015. ISBN 140943091X. Dostupné z: https://doi.org/10.4324/9781315547169. |
||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Ott, A.: Pohon letadel, , 0 | ||||
2. WARD, Thomas A. Aerospace propulsion systems. Singapore: John Wiley & Sons, c2010, xxvi, 527 s. ISBN 978-0-470-82497-9. | ||||
3. CUMPSTY, Nicholas. Jet propulsion: A simple guide tio the aerodynamic and thermodynamic design and performance of jet engines. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, 276 s. ISBN 0-521-59674-2 |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-LKT-P | prezenční studium | STL Stavba letadel | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
N-LKT-P | prezenční studium | TLT Technologie provozu letadlové a letištní techniky | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile