Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. RNDr. Vítězslav Veselý, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | ÚM | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Typ předmětu: | teoretický základ, aplikační základ | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy teorie stochastických procesů a s používanými modely pro analýzu časových řad i algoritmy odhadu jejich parametrů. Ve cvičení se studenti učí na simulovaných nebo reálných datech prakticky aplikovat teoretické postupy formou projektu pomocí software MATLAB. Výsledkem je projekt vyhodnocení a predikce reálných časových řad. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Předmět umožňuje studentům získat základní znalosti o modelovani stochastických procesů (dekompoziční model, ARMA) a způsobech výpočtu odhadu jejich nejrůznějších charakteristik s cílem popsat mechanismus chování procesu na základě pozorování jeho časové řady. Student tak zvládne základní metody pro vyhodnocování reálných dat. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základy diferenciálního a integrálního počtu, teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět obsahuje úvod do teorie náhodných procesů: typy a základní vlastnosti, kovarianční funkce, spektrální hustota, stacionarita, příklady typických procesù, časové řady a jejich vyhodnocení, parametrické a neparametrické metody, identifikace period, ARMA procesy. Aplikace metod pro vypracování projektu vyhodnocení a predikci časových řad s podporou výpočetního prostředí MATLAB. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zkoušky: aktivní účast ve cvičení, prokázání základních dovedností pro praktickou analýzu dat na PC, klasifikace je výsledkem hodnocení průběžných písemných testů, resp. ústní zkoušky, a samostatného projektu analýzy dat. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na cvičení je povinná a o náhradě zameškané výuky rozhoduje učitel cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Stochastický proces, typy, trajektorie, příklady. 2. Konzistentní systém distribučních funkcí, striktní a slabá stacionarita. 3. Momentové charakteristiky: střední hodnota a autokorelačni funkce. 4. Spektrální hustota (vlastosti). 5. Dekompoziční model (aditivní, multiplikativní), stabilizace rozptylu. 6. Identifikace periodických komponent: periodogram, testy periodicity. 7. Metody separace periodických komponent. 8. Metody odhadu trendu: polynomiální regrese, linearní filtry, splajny. 9. Testy náhodnosti. 10.Nejlepší lineární predikce, Yuleův-Walkerův systém rovnic, chyba predikce. 11.Parciální autokorelační funkce, Durbinův-Levinsonův a inovanční algoritmus. 12.Linearní systémy a konvoluce, kauzalita, stabilita, odezva. 13.ARMA procesy a jejich speciální případy (AR a MA proces). |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | 1. Načítání, ukládání a vizualizace dat, momentové charakteristiky stochastického procesu. 2. Simulace řad s charekteristickými průběhy autokorelační funkce: bílý šum, barevný šum s korelacemi jen na vzdálenost 1, s lineárním trendem a peridickou komponentou. 3. Detekce heteroskedasticity. Transformace stabilizující rozptyl (mocninná, Box-Coxova). 4. Identifikace periodických komponent časové řady, periodogram, testy. 5. Užití lineárního regresního modelu při dekompozici časové řady. 6. Odhad stupně polynomu pro trend a separace periodické složky. 7. Odstranění šumu pomocí lineární filtrace (metoda klouzavých vážených průměrů): návrh optimálních filtrů zachovávajících polynomy do zadaného stupně, Spencerovy 15-ti bodové váhy. 8. Filtrace metodou postupné polynomiální regrese. 9. Filtrace pomocí metody exponenciálního vyrovnávání. 10.Testy náhodnosti. 11.Simulace, identifikace a odhad parametrů modelu ARMA. 12.Testování významnosti (parciálních) korelací. 13.Konzultace k projektům studentů. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Brockwell, P.J. - Davis, R.A. Introduction to time series and forecasting. 3rd ed. New York: Springer, 2016. 425 s. ISBN 978-3-319-29852-8. | ||||
3. Brockwell, P.J. - Davis, R.A. Time series: Theory and Methods. 2-nd edition 1991. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-0319-8. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Ljung, L. System Identification-Theory For the User. 2nd ed. PTR Prentice Hall : Upper Saddle River, 1999. | ||||
2. Hamilton, J.D. Time series analysis. Princeton University Press, 1994. xiv, 799 s. ISBN 0-691-04289-6. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2A-P | prezenční studium | M-MAI Matematické inženýrství | -- | zá,zk | 4 | Povinný | 2 | 1 | L |
IT-MGR-2 | prezenční studium | MBI Bioinformatika a biocomputing | -- | zá,zk | 4 | Volitelný | 1 | 0 | L |
IT-MGR-2 | prezenční studium | MBS Bezpečnost informačních technologií | -- | zá,zk | 4 | Volitelný | 1 | 0 | L |
IT-MGR-2 | prezenční studium | MMI Management a informační technologie | -- | zá,zk | 4 | Volitelný | 1 | 0 | L |
IT-MGR-2 | prezenční studium | MSK Počítačové sítě a komunikace | -- | zá,zk | 4 | Volitelný | 1 | 0 | L |
IT-MGR-2 | prezenční studium | MMM Matematické metody v informačních technologiích | -- | zá,zk | 4 | Povinně volitelný | 1 | 0 | L |
IT-MGR-2 | prezenční studium | MPV Počítačové a vestavěné systémy | -- | zá,zk | 4 | Volitelný | 1 | 0 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile