Počítačová vizualizace - 3DS Max (FSI-YPW-A)

Akademický rok 2019/2020
Garant: doc. Mgr.A Pavel Noga, ArtD.  
Garantující pracoviště: ÚK všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: angličtina
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je pokročilé ovládnutí programu Autodesk 3ds Max a základy Adobe After Effects dostatečné k vytváření jednoduchých animací. Studenti budou schopni vytvářet fotorealistické vizualizace svých modelů, vytvářet a upravovat textury pro jejich mapování, prezentovat své 3D návrhy animováním a pomocí fotorealistických vizualizačních metod. Cílem poslední třetiny předmětu je osvojit si základy filmové postprodukce a seznámit se s nástroji pro editování animací zaměřených na prezentaci designérských návrhů v programu Adobe After Effects.
Výstupy studia a kompetence:
Předmět "Počítačová vizualizace a animace – 3ds Max, After Effects" navazuje na předchozí předměty a prohlubuje znalosti studentů v oblasti tvorby 2D, 3D grafiky. Zaměřuje se na realistické vizualizace designérské tvorby a následnou animaci. Student je schopný vytvořit vlastní multimediální prezentaci a vizualizaci vlastního 3D návrhu.
Prerekvizity:
Předmět navazuje na předměty bakalářského studia "Počítačová grafika - Photoshop", "Počítačové modelování - Rhinoceros 3D" a " Počítačové modelování - 3ds Max“. Proto se předpokládá základní práce s programy Rhinoceros 3D, Autodesk 3ds Max, Adobe Photoshop.
Obsah předmětu (anotace):
V rámci výuky "Počítačová vizualizace a animace – 3ds Max, After Effects" jsou prohlubovány znalosti získané z předchozího studia. Studenti se seznámí s renderováním, tvorbou textur a mapováním v programu Autodesk 3ds Max. V rámci semestrálních projektů budou řešit tvorbu vizualizací vlastních modelů a jejich animací v Adobe After Effects. Předmět je vytvořen s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.
Způsob a kritéria hodnocení:
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu a rovněž testu nižším než polovinou z maximálního počtu bodů pro daný úkol či pro test je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Typ (způsob) výuky:
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 4 hod. povinná                  
Osnova:
    Cvičení s počítačovou podporou 1. Autodesk 3ds Max - shrnutí znalostí, seznámení s problematikou renderování
2. Autodesk 3ds Max - nastavení scény, seznámení se s typy světel a světelnými modely
3. Autodesk 3ds Max - princip, tvorba a práce s materiály, materiálový editor, textury
4. Autodesk 3ds Max - úvod to texturování, různé typy textur a jejich tvorba
5. Autodesk 3ds Max - rozšíření znalostí materiálů, speciální typy, efekty a jejich použití při tvorbě
6. Autodesk 3ds Max - úvod do mapování, modifikátor UVW map
7. Autodesk 3ds Max - pokročilé mapování, různé techniky, mapování pomocí unwrap UVW
8. Autodesk 3ds Max - rendering, nastavení renderingu, parametry a jejich vliv na rychlost
9. Autodesk 3ds Max - pokročilé efekty renderu, expozice, depth of field, motion blur a další
10. Autodesk 3ds Max - animace a animování, základní pojmy a principy, tvorba jednoduché animace
11. Adobe After Effects - seznámení s prostředím programu, filosofie práce, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory a propojení s 3ds Max
12. Adobe After Effects - zpracování renderované animace, použití základních nástrojů, efekty, barevné korekce, masky
13. Adobe After Effects - dokončení projektu, finální produkční úpravy a export animace
Literatura - základní:
1. Adobe Creative Team: Adobe Premiere Pro CS5. - ISBN: 978-80-251-3248-7
2. Meyer Ch.+T.: Adobe After Effects. - ISBN: 978-80-251-2500-7
3. Kříž J.: Mistrovství v Autodesk 3ds Max. - ISBN: 9788025124642
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
M2A-P prezenční studium M-PDS Průmyslový design ve strojírenství -- kl 4 Povinně volitelný 2 1 Z
M2I-Z příjezd na krátkodobý studijní pobyt M-STI Strojní inženýrství -- kl 4 Doporučený kurs 2 1 Z