Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | prof. Ing. Miroslav Jícha, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | EÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy v oblasti chlazení pohonných jednotek automobilů a se systémy pro vytápění, větrání, klimatizaci a tepelný management kabin dopravních prostředků. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Předmět umožní získat studentům znalosti z oblasti přenosu tepla a aplikovat je na problematiku chlazení spalovací motorů a úpravu vnitřního klimatu v kabinách dopravních prostředků. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Termomechanika, práce s PC. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět Tepelný management vozidel seznamuje studenty s teoretickými základy přenosu tepla, které jsou následně aplikovány na problematiku chlazení pohonných jednotek motorových vozidel a systémy zajišťující tepelný komfort v kabinách dopravních prostředků. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které poskytují výklad základních teoretických znalostí z oblasti přenosu tepla a konstrukce zařízení pro chlazení pohonných jednotek a úpravu vnitřního mikroklimatu v kabinách automobilů. Výuka je doplněna laboratorními úlohami a výpočtovými cvičeními. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Účast na cvičeních a laboratorních měřeních. Celkové hodnocení předmětu bude provedeno na základě samostatně vypracované písemné práce, zaměřené na aplikaci získaných poznatků. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na cvičeních je povinná. Kontrolu docházky provádí učitel. Nepřítomnost na cvičeních a jejich nahrazení řeší učitel individuálně. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Tepelný management vozu – úvod 2. Přenos tepla – vedení tepla 3. Přenos tepla – nestacionární vedení tepla 4. Přenos tepla – žebrované povrchy 5. Tepelné výměníky – postup návrhu tepelných výměníků 6. Tepelné výměníky a jejich design 7. Zdroje tepla a thermal management v motorovém prostoru 8. Aplikace tepelných výměníků v motorovém prostoru 9. Kabina, tepelný komfort a služby poskytované HVAC systémy 10. Hodnocení tepelného komfortu v kabinách automobilů 11. Výzvy při řešení HVAC - klasické vozy, EV vozy 12. Chladicí cykly – princip činnosti chladicích zařízení 13. Chladicí cykly – konstrukce automobilních klimatizací |
|||
Cvičení | 1. Tepelná bilance motoru 2. Experimentální stanovení součinitele přestupu tepla 3. Tepelná bilance kabiny automobilu 4. Experiment – vyhřátí kabiny, hodnocení tepelného komfortu 5. Návrh (volba) tepelného výměníku 6. Experiment – účinnost chladicích zařízení |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. DALY, Steven. Automotive air-conditioning and climate control systems. 1st ed. Oxford: Butterworth Heinemann, 2006, 362 s. ISBN 0-7506-6955-1. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. VAN BASSHUYSEN, Richard a Fred SCHÄFER. Internal combustion engine handbook: basics, components, systems, and perspectives. Warrendale, Pa.: SAE International, c2004, xxxix, 811 p., ISBN 07-680-1139-6. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-P | prezenční studium | M-ADI Automobilní a dopravní inženýrství | -- | zá,zk | 4 | Povinně volitelný | 2 | 2 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile