Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | prof. Mgr. A. Pavel Noga, ArtD. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | angličtina | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je rozvoj experimentálně invenčního přístupu k designérské tvorbě, využívající moderní tvůrčí metody jako například brainstorming při hledání nových pohledů a nápadů na zadané téma, přispívající k rozvoji tvůrčí osobnosti designéra. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Studenti jsou vedeni k samostatnému inovativnímu pohledu na zadaný projekt, k hledání nových směrů a originálních přístupů k řešení designérského úkolu. Naučí se využívat tvůrčí přístup promítající se při navrhování díla v netradičních souvislostech, kde se mohou prolínat teoretické, technické a umělecko-designérské disciplíny s výrazně experimentálním pojetím. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Účast ve výuce je podmíněna splněním podmínky návaznosti předmětů. Předpokládá se znalost základů kresby a techniky skicování, stejně tak zkušenosti s tvorbou v oblasti průmyslového designu a prezentací designérských návrhů. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení jednodušších průmyslových výrobků. Pro tvorbu je nezbytná znalost modelářských programů (Rhinoceros 3D, Cinema 4D, apod.) a programů grafických (Adobe Photoshop, Illustrator, apod.) | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Na základě již nabytých znalostí z teoretických, designérských a technických disciplín se experimentální design zaobírá procesem navrhování technického díla v netradičních souvislostech. Tematickou náplní předmětu je, spíše než zpracování designu konkrétního výrobku, řešení designérské stránky obecné problematiky s jistou vizí do budoucnosti, např. měření času ve veřejném prostoru, koupelna budoucnosti, využití větrné energie atd. Úkoly jsou zpracovávány volněji, bez přímé vazby na současné technologické možnosti s předpokladem vývoje techniky v blízké a vzdálenější budoucnosti, vždy ale s respektem k základním fyzikálním zákonům. Formou experimentu tak rozvíjí tvůrčí invenci, fantazii a originální přístup při hledání nové formy, funkce a obsahu navrhovaného díla. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Tvůrčí práce v ateliéru. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Ateliér | 13 × 5 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Ateliér | 1. Zadání úkolu - návrhu designu průmyslového výrobku; 2. Analýza problému, získání podkladů a informací; 3. Návrhové skici, první korekce; 4. Další návrhy a skici, popř. modelové skici; 5. Schválení definitivní verze, vypracování výsledného posteru; 6. Vypracování výsledného posteru, zadání 2. úkolu; 7. Dokončení výsledného posteru, doplňující korekce, analýza 2. úkolu; 8. Obhajoba 1. úkolu, 2.úkol - návrhy a skici; 9. Návrhy a skici k 2.úkolu, popř. modelové skici; 10. Schválení konečné varianty; 11. Vypracování výsledného posteru, konzultace; 12. Dopracování výsledného posteru, doplňující konzultace; 13. Obhajoba 2.úkolu (ateliérové práce). |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Byars, Mel: Design encyclopedia, Klinkhardt+Bietmann, 1994 | ||||
2. John Heskett: Industrial Design, Thames a Hudson, 1980 | ||||
3. Marzano Stefano, Vision of the Future, Uitgeverij V + K 1996 | ||||
4. Carlotte & Peter Fiell: Industrial Design A-Z, Taschen 2000 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Lamarová, M.: Průmyslový design, Odeon, 1984 | ||||
2. Periodika: Design trend 1992-2004 |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2A-P | prezenční studium | M-PDS Průmyslový design ve strojírenství | -- | kl | 6 | Povinný | 2 | 1 | L |
M2I-Z | příjezd na krátkodobý studijní pobyt | M-STI Strojní inženýrství | -- | kl | 6 | Doporučený kurs | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile