Ateliér - experimentální design (FSI-YED-A)

Akademický rok 2019/2020
Garant: doc. Mgr.A Pavel Noga, ArtD.  
Garantující pracoviště: ÚK všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: angličtina
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je rozvoj experimentálně invenčního přístupu k designérské tvorbě, využívající moderní tvůrčí metody jako například brainstorming při hledání nových pohledů a nápadů na zadané téma, přispívající k rozvoji tvůrčí osobnosti designéra.
Výstupy studia a kompetence:
Studenti jsou vedeni k samostatnému inovativnímu pohledu na zadaný projekt, k hledání nových směrů a originálních přístupů k řešení designérského úkolu. Naučí se využívat tvůrčí přístup promítající se při navrhování díla v netradičních souvislostech, kde se mohou prolínat teoretické, technické a umělecko-designérské disciplíny s výrazně experimentálním pojetím.
Prerekvizity:
Účast ve výuce je podmíněna splněním podmínky návaznosti předmětů. Předpokládá se znalost základů kresby a techniky skicování, stejně tak zkušenosti s tvorbou v oblasti průmyslového designu a prezentací designérských návrhů. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení jednodušších průmyslových výrobků. Pro tvorbu je nezbytná znalost modelářských programů (Rhinoceros 3D, Cinema 4D, apod.) a programů grafických (Adobe Photoshop, Illustrator, apod.)
Obsah předmětu (anotace):
Na základě již nabytých znalostí z teoretických, designérských a technických disciplín se experimentální design zaobírá procesem navrhování technického díla v netradičních souvislostech. Tematickou náplní předmětu je, spíše než zpracování designu konkrétního výrobku, řešení designérské stránky obecné problematiky s jistou vizí do budoucnosti, např. měření času ve veřejném prostoru, koupelna budoucnosti, využití větrné energie atd. Úkoly jsou zpracovávány volněji, bez přímé vazby na současné technologické možnosti s předpokladem vývoje techniky v blízké a vzdálenější budoucnosti, vždy ale s respektem k základním fyzikálním zákonům. Formou experimentu tak rozvíjí tvůrčí invenci, fantazii a originální přístup při hledání nové formy, funkce a obsahu navrhovaného díla.
Metody vyučování:
Tvůrčí práce v ateliéru.
Způsob a kritéria hodnocení:
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Typ (způsob) výuky:
    Ateliér  13 × 5 hod. povinná                  
Osnova:
    Ateliér 1. Zadání úkolu - návrhu designu průmyslového výrobku;
2. Analýza problému, získání podkladů a informací;
3. Návrhové skici, první korekce;
4. Další návrhy a skici, popř. modelové skici;
5. Schválení definitivní verze, vypracování výsledného posteru;
6. Vypracování výsledného posteru, zadání 2. úkolu;
7. Dokončení výsledného posteru, doplňující korekce, analýza 2. úkolu;
8. Obhajoba 1. úkolu, 2.úkol - návrhy a skici;
9. Návrhy a skici k 2.úkolu, popř. modelové skici;
10. Schválení konečné varianty;
11. Vypracování výsledného posteru, konzultace;
12. Dopracování výsledného posteru, doplňující konzultace;
13. Obhajoba 2.úkolu (ateliérové práce).
Literatura - základní:
1. Byars, Mel: Design encyclopedia, Klinkhardt+Bietmann, 1994
2. John Heskett: Industrial Design, Thames a Hudson, 1980
3. Marzano Stefano, Vision of the Future, Uitgeverij V + K 1996
4. Carlotte & Peter Fiell: Industrial Design A-Z, Taschen 2000
Literatura - doporučená:
1. Lamarová, M.: Průmyslový design, Odeon, 1984
2. Periodika: Design trend 1992-2004
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
M2A-P prezenční studium M-PDS Průmyslový design ve strojírenství -- kl 6 Povinný 2 1 L
M2I-Z příjezd na krátkodobý studijní pobyt M-STI Strojní inženýrství -- kl 6 Doporučený kurs 2 1 L