Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. Karel Třetina, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština či angličtina | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem kurzu je rozšířit znalosti získané v předmětech Palubní soustavy letadel I a II v oblast modelování dynamických vlastností prvků a soustav, možnostech prediktivních metod analýzy spolehlivosti a vyhodnocování provozních a experimentálních dat ke zvýšení bezpečnosti leteckého provozu. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Absolvent kurzu získá znalosti a zkušenosti z oblasti konstrukce a provozu palubních soustav letadel. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základní znalosti základních zákonů hydrodynamiky, elektrotechniky, automatické regulace, informatiky a programování. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Palubní soustavy letadel, vývoj a dnešní stav. Charakteristika jednotlivých typů palubních soustav, požadavky předpisů. Možnosti modelování vlivu konstrukčních a provozních parametrů na dynamické vlastnosti prvků a soustav. Hodnocení spolehlivosti palubních soustav.. Vývoj prediktivních metod analýzy spolehlivosti, výhled do budoucna. Možnosti metod sledování spolehlivosti s ohledem na zvýšení bezpečnosti leteckého provozu. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Pochopit a u ústní zkoušky prokázat získané znalosti. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Samostudium vybraných kapitol s konzultacemi. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 10 × 2 hod. | nepovinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Hydraulické soustavy letadel, požadavky předpisů, přenos tlakové energie. 2. Hydraulické prvky, pracovní okruhy, nouzové okruhy, servořízení. 3. Palivové soustavy letadel, požadavky, plnění a přečerpávání paliva, tlakové plnění. 4. Modelování dynamických vlastností hydraulických a palivových prvků a soustav. 5. Zavádění a úprava sil do řízení, zatěžovací mechanismy, tuhost silových uzlů. 6. Klimatizační soustavy letadel, požadavky, soustavy regulace tlaku, teploty a vlhkosti. 7. Rozvod elektrické energie v letadle, zdroje elektrického proudu, sběrnice, motory. 8. Avionické soustavy, letové a navigační přístroje, automatické řízení letu. 9. Zkušební postupy pro palubní přístroje a soustavy. 10. Identifikace provedení zkoušek palubních přístrojů a soustav. 11. Spolehlivost palubních soustav, požadavky předpisů. 12. Prediktivní metody analýzy spolehlivosti, odhad parametrů spolehlivosti. 13. Vyhodnocování provozních a experimentálních dat, výpočtové postupy. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. I. Moir, A. Seabridge: Aircraft Systems, John Wiley & Sons, 2008. | ||||
2. I. Moir, A.Seabridge: Design and development of aircraft systems, AIAA, 2004. | ||||
3. Holub R., Vintr Z.: Základy spolehlivosti. VA v Brně, Brno 2002 | ||||
4. Nepraž F. a kol.: Modelování systémů s hydraulickými mechanismy. Bosch Rexroth, Brno 2002. | ||||
5. Moir, Seabridge: Civil Avionics Systems, ISBN: 978-1-118-34180-3. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile