Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | angličtina | |||
Cíle předmětu: | ||||
Seznámit posluchače s koncepčními zásadami konstrukce letadel i s jejich detailním provedením. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Principy a postupy při konstrukci letadel podle požadavků mezinárodních předpisů letové způsobilosti. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základní znalosti aerodynamiky letounu. Základní znalosti teorie pružnosti a pevnosti. Základní znalosti o materiálech používaných v letectví. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět se zabývá konstrukčními a pevnostními aspekty návrhu a stavby letadel atmosférických, s pevnou nosnou plochou. Poskytuje systematický výklad o koncepčním uspořádání, typech konstrukcí a jejich prvcích, aplikaci pevnostních výpočtů a požadavků předpisů letové způsobilosti. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkou k udělení zápočtu je 80% fyzická účast na cvičeních. Dále je třeba předložit všechna zpracovaná cvičení, která byly zadána. Podmínkou připuštění ke zkoušce je získání zápočtu. Zkouška je ústní,skládá ze tří základních otázek z celé látky náhodně položených. Doplňující otázky podle rozsahu a kvality odpovědí studenta. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Cvičení jsou povinná a účast (minimálně 80 %) je kontrolována třídní knihou. Odůvodněnou neúčast je možné nahradit individuálním zadáním. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 3 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Úvod. Specifické požadavky na letecké konstrukce. Nosné soustavy, jejich možná uspořádání, výhody a nevýhody. 2. Geometrie křídla z hlediska konstrukce. Profiláž, půdorysný tvar, šípovitost, křížení křídla. Definování geometrického etalonu křídla pro potřeby konstrukce a výroby. Teoretický výkres, nivelace letounu. 3. Aerostatické podklady pro výpočet zatížení křídla, stanovení rozložení vztlaku po křídle. Zatížení od vzdušných sil -liniové, posouvající síla ohybový moment, krouticí moment. Zatížení od setrvačných sil, násobek zatížení. 4. Typy konstrukce křídla - nosníkové, nosníkové poloskořepiny, poloskořepiny. Podélný systém. Konstrukce nosníků, konstrukce pásnic, stojina, podélníky. 5. Příčný systém. Silová žebra, tvarová žebra, jejich konstrukce. Zásady pro návrh plechových dílců. Potahy, otvory v potazích, smyková víka. Zásady pro nýtování leteckých konstrukcí. 6. Spojení křídla-trup pro průběžné křídlo a pro dělené křídlo. Spojení nosníkových křídel a poloskořepinových křídel. Zásady pro konstrukci spojovacích kování. Šípové křídlo - rozdíly v zatížení oproti křídlu přímému. Typy konstrukcí šípových křídel. 7. Kormidla příčného řízení. Křidélka, spoilery. Diferenciace křidélek. Aerodynamické odlehčení, hmotové vyvážení křidélek. Zatížení a konstrukce křidélek. 8. Mechanizace křídla. Vztlakové klapky, sloty. Aerodynamické brzdy, spoilery. Zatížení vztlakových klapek, jejich konstrukce. 9. Ocasní plochy. Účel, možná uspořádání, jejich výhody a nevýhody. Geometrické charakteristiky VOP a SOP. 10. Plovoucí OP, motýlkové OP. Zatížení a konstrukce OP. Aerodynamické odlehčení a hmotové vyvážení OP. Trup. Požadavky, vnější geometrie, kabina posádky, kabina cestujících. Konstrukce trupu. Potah, podélníky, přepážky. 11. Závěsná kování ,kryty kabin, dveře, sedadla, interiér. Přetlaková kabina. Zatížení a pevnostní výpočet trupu. Přistávací zařízení. funkce, požadavky, typy podvozků, jejich srovnání. 12. Stabilita podvozku, shimmy. Kola, brzdy, tlumiče. zatížení a výpočty. Systémy pro řízení letu. Funkční a konstrukční požadavky. Zatížení řízení. 13. Přímé řízení, posilovače. Moderní principy řízení (FBW). Pohonná soustava. Součásti, umístění na letounu, ovládání. Zatížení a výpočet motorového lože nosníkového a prutového. |
|||
Cvičení | 1. Stanovení návrhových rychlostí a poryvové obálky. Rozložení vztlaku na křídle pro symetricé případy zatížení. 2. Rozložení vztlaku na křídle pro křidélkové a klapkové případy zatížení. Vyšetření liniového zatížení, posouvajících sil, ohybového a krouticího momentu po rozpětí křídla. 3. Vytvoření geometrického etalonu křídla a stanovení průřezových charakteristik křídla v požadovaných řezech. Vyšetření zatížení od setrvačných sil při křidélkových případech. 4. Exkurze v letecké výrobě. 5. Vyšetření průřezu pásnic ve vybraných řezech. Konstrukční návrh pásnice. 6. Zatížení křídla se vzpěrou. Výpočet závěsů vnějšího dvojnosníkového křídla. 7. Výpočet zatížení a únosnosti nýtových spojů. Výpočty případů zatížení křídla na počítači-seznámení s programem. Zatížení jednonosníkového šípového křídla. 8. Návrh závaží pro hmotové vyvážení výškového kormidla. Výpočet uchycení hmotového vyvážení výškového kormidla. 9. Vyšetření zatížení VOP od manévru a od poryvu. Výpočet závěsového momentu výškového kormidla. 10. Výpočet sil v spojovacích kováních VOP. Návrh zasklení pilotní kabiny a vypracování výhledového diagramu. 11. Určení sil v závěsech dveří přetlakové kabiny. Výpočet sil, násobků a zrychlení při přistání letounu. 12. Návrh mechanismu zasouvacího podvozku. Pevnostní kontrola uzlu řízení. 13. Kontrola dimenzí prutového motorového lože. Kontrola dimenzí nosníkového motorového lože. Návrh pevnostní zkoušky SOP. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Šulženko M.N.: Konstrukce letadel, , 0 | ||||
2. Niu M.C.Y.: Airframe Structural Design, , 0 | ||||
3. Roskam J.: Airplane Design, , 0 | ||||
4. Stinton D.:The Anatomy of the Airplane | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Čalkovský: Konstrukce a pevnost letadel, , 0 | ||||
2. Niu M.C.Y.: Airframe Structural Design, , 0 | ||||
3. Stinton D.:The Anatomy of the Airplane |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-A | prezenční studium | M-STL Stavba letadel | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | L |
M2I-Z | příjezd na krátkodobý studijní pobyt | M-STI Strojní inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Doporučený kurs | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile