Konstrukce a systémy letadel II (FSI-DKS)

Akademický rok 2020/2021
Garant: doc. Ing. Karel Třetina, CSc.  
Garantující pracoviště: všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Cílem kurzu je rozšířit znalosti získané v kurzu Konstrukce a systémy letadel I o palivové, protipožární, kyslíkové letadel včetně znalostí o zdrojích a rozvodu elektrické energie v letadle. Tyto znalosti jsou nezbytné pro úspěšné absolvování leteckého výcviku.
Výstupy studia a kompetence:
Studenti získají vědomosti a základní znalosti z oblasti palivových , protipožárních a kyslíkových soustav letadel. Dále získají vědomosti o zdrojích elektrického proudu a rozvodu elektrické energie používaných v letadlech.
Prerekvizity:
Základní znalosti z matematiky, derivování, integrování. Základy proudění, rovnice kontinuity, 1. zákon termodynamiky. Základní znalosti z elektrotechniky, rezistor, cívka, kondensátor.
Obsah předmětu (anotace):
Systémy přetlakování, diagramy přetlakování kabin, nouzové postupy. Systémy odmrazování, ohrožené plochy, druhy námrazy, signalizace a způsoby odstranění námrazy. Palivové systémy, přečerpávání paliva, signalizace množství paliva.
Rozvod elektrického proudu v letadle, elektrické obvody, druhy, činnost, pojistky. Zdroje elektrického proudu, baterie, druhy, provoz, rizika. Generátory stejnosměrného proudu, princip činnosti, regulace a ochrana, startér-generátor. Generátory střídavého proudu, požadavky, činnost, konstrukce, pohon konstantních otáček. Transformátory, měniče, usměrňovací jednotky, funkce, druhy. Motory stejnosměrné, asynchronní, synchronní, regulace otáček a výkonu. Rozvod elektrického proudu, sběrnice, signální tabla.
Polovodičová technika v letadle, rezistory, logické obvody, využití v přepínacích obvodech a diagnostice letadlových soustav. Protipožární systémy, aktivní a pasivní ochrana, indikátory kouře a požáru. Kyslíkové vybavení letounu, vyvíječe kyslíku, nouzové vybavení v letounu, nouzové východy, evakuační skluzy.
Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení:
Získání zápočtu je podmíněno účastí 80% ve cvičení a správným vypracováním a odevzdáním domácích prací. Zkouška je písemná a ústní. Písemná část požaduje řešit tři příklady, v ústní části zkoušky odpovídá na dvě otázky náhodně studentem vytažené.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Je-li účast ve výuce nižší než 80% student prokazuje, že vypracoval úkoly a doplnil výuku kdy chyběl. Zameškané hodiny je možné v omezeném rozsahu nahradit konzultacemi s vyučujícím.
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 2 hod. nepovinná                  
    Cvičení  13 × 1 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška 1. Systémy přetlakování, požadavky, diagramy přetlakování kabin.
2. Systémy odmrazování,způsoby odstranění námrazy.
3. Palivové systémy, rozmístění a přečerpávání paliva.
4. Rozvod elektrické energie v letadle.
5. Zdroje elektrického proudu, baterie.
6. Generátory stejnosměrného proudu, startér-generátor.
7. Generátory střídavého proudu, pohon konstantních otáček.
8. Transformátory, měniče, usměrňovací jednotky.
9. Motory stejnosměrné, asynchronní, synchronní, regulace otáček a výkonu.
10. Rozvod proudu, sběrnice, signální tabla.
11. Polovodičová technika v letadle, logické obvody.
12. Protipožární systémy, indikátory kouře a požáru.
13. Kyslíkové vybavení letounu, nouzové vybavení v letounu.
    Cvičení 1. Prohlídka katalogů, video.
2. Ukázka konstrukce jednotlivých částí draku letounu.
3. Ukázka konstrukce leteckých hydraulických a pneumatických prvků.
4. Požadavky kladené na systémy klimatizace.
5. Měření charakteristik hydrogenerátoru.
6. Dynamické vlastnosti hydraulických servomechanismů řízení.
7. Veličiny elektrického přenosu energie.
8. Výpočet stejnosměrné sítě.
9. Parametry střídavé sítě letadla.
10. Ukázka prvků elektrické soustavy letadla.
11. Ukázka systémů přečerpávání paliva.
12. Podmínky vzniku námrazy.
13. Možnosti počítačového modelování vlastností generátoru.
Literatura - základní:
3. Kulčák a kol: Učební texty ATPL(A) Všeobecné znalosti letounů 1. díl, CERM, Brno 2002.
4. AVIATIONEXAM, JAA/EASA-FCL Test Prep, 021Airframe, Systems, Engines & Electrics, 2012.
Literatura - doporučená:
5. Kyncl, L., Gruber, J.: Letadlové elektrické stroje, VA Brno, 1998.
7. Třetina, K.: Letadlové instalace I. a II. díl VA Brno, 1985.
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
B3S-P prezenční studium B-PRP Profesionální pilot -- zá,zk 4 Povinný 1 3 Z