Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | Ing. Róbert Šošovička, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je prohloubit znalosti Mechaniky letu a objasnit jejich provázanost požadavky leteckých předpisů, zejména EU-OPS1. Absolventi se naučí stanovovat provozní omezení letounu ve všech fázích letu. Získají znalosti nutné pro efektivní a bezpečné využívaní letounů v obchodní letecké přepravě. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Stanovit a posoudit výkonnost letounu s ohledem na bezpečnost, danou předpisy obchodní letecké přepravy, zejména EU-OPS1 a porozumět postupům efektivního využití letounu s ohledem na jeho letové výkony. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základy vysokoškolské matematiky - diferenciální a integrální počet, obyčejné diferenciální rovnice. Základy obecné mechaniky - silové účinky na tělesa, kinematika, dynamika prostorového pohybu tělesa. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmet je určený pro obor Profesionální pilot. Cílem je prohloubit znalosti Mechaniky letu a objasnit jejich provázanost požadavky leteckých předpisů, zejména EU-OPS1. Absolventi se naučí stanovovat provozní omezení letounu ve všech fázích letu. Získají znalosti nutné pro efektivní a bezpečné využívaní letounů v obchodní letecké přepravě. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkou k udělení zápočtu je 80% fyzická účast na cvičeních.Dále je třeba předložit zkompletovaná a dopracovaná výpočtová cvičení. Získání zápočtu je podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška je písemná a následná ústní, přičemž těžiště prokázání znalostí spočívá na písemné zkoušce, která může být formou testu dle JAR-FCL 1. Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu FSI. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Přednášky i cvičení jsou povinné a kontrolovaná účast třídní knihou. Minimálně 80%. Náhrada formou individuálně zadávaných souborů příkladů a témat k samostatnému zpracování. Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Cvičení | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Síly působící na letoun, charakteristiky propulzních jednotek, horizontální let 2. Stoupavý let, klesavý let, dolet, vytrvalost 3. Vzlet, přistání, let s asymetrickým tahem 4. Předpisy týkající se Výkonnosti, rozdělení letadel do výkonnostních kategorií, vyhlášené délky letišť, hrubé a čisté výkony 5. Výkonnostní kategorie B-jednomotorové: Požadavky na letové výkony a způsoby jejich stanovování 6. Výkonnostní kategorie B-vícemotorové: Požadavky na letové výkony a způsoby jejich stanovování 7. Výkonnostní kategorie A: Požadavky na vzlet, charakteristické rychlosti při vzletu 8. Výkonnostní kategorie A: Rychlost rozhodnutí při vzletu, vyvážená délka vzletu, nevyvážené délky vzletu 9. Výkonnostní kategorie A: Nestandardní postupy vzletu, trajektorie po vzletu 10. Výkonnostní kategorie A: Postupy pro snížení hluku, omezení vzletové hmotnosti 11. Výkonnostní kategorie A: Stoupání do cestovní výšky, cestovní let, omezní cestovních rychlostí a výšek 12. Výkonnostní kategorie A: Cestovní let s nepracujícím motorem, omezení doletu, ETOPS 13. Výkonnostní kategorie A: Sestup a přistání |
|||
Cvičení | 1. Horizontální let, 2. Stoupavý let, klesavý let, dolet, vytrvalost 3. Vzlet, přistání, let s asymetrickým tahem 4. Rozdělení letadel do výkonnostních kategorií, vyhlášené délky letišť 5. Výkonnostní kategorie B-jednomotorové: Použití dat z letové příručky pro stanovení letových výkonů 6. Výkonnostní kategorie B-vícemotorové: Použití dat z letové příručky pro stanovení letových výkonů 7. Výkonnostní kategorie A: Délky vzletu, charakteristické rychlosti při vzletu 8. Výkonnostní kategorie A: Stanovení rychlost rozhodnutí při vzletu 9. Výkonnostní kategorie A: Nestandardní postupy vzletu (kontaminovaná RWY), 10. Výkonnostní kategorie A: Postupy pro snížení hluku, omezení vzletové hmotnosti 11. Výkonnostní kategorie A: Stoupání do cestovní výšky, cestovní let, omezní cestovních rychlostí a výšek 12. Výkonnostní kategorie A: Cestovní let s nepracujícím motorem, omezení doletu, ETOPS 13. Výkonnostní kategorie A: Sestup a přistání |
|||
Literatura - základní: | ||||
3. Theoretical Knowledge Manual- Principles of Flight, Jeppesen GmBH, Frankfurt,2001, Second Edition. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
7. Daněk,V.-Brož,V.-Filakovský,K.: Základy letu, učební texty ČVUT Praha a VUT Brno, CERM Brno, 2002. | ||||
8. Daněk, V.: Výkonnost, učební texty, CERM Brno, 2006. | ||||
9. Theoretical Knowledge Manual-Principles of Flight, Jeppesen GmBH, Frankfurt,2001, Second Edition. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
B3S-P | prezenční studium | B-PRP Profesionální pilot | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 1 | 3 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile