Průmyslový marketing (FSI-HMR)

Akademický rok 2021/2022
Garant: doc. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚST všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Získání spektra znalostí z oblasti marketingu, zejména se zaměřením na jeho soudobá pojetí. Výklad vychází z přístupu úspěšných firem, které kladou důraz na uspokojování potřeb zákazníků. Předmět je orientován na zvládnutí marketingové terminologie a na získání přehledu a praktických zkušeností s aplikací poznatků v praxi.



Výstupy studia a kompetence:
Znalosti a vědomosti, získané v tomto předmětu, pomohou studentům orientovat se v soudobých marketingových koncepcích, získat přehled o možných způsobech provádění marketingových analýz a stanovování marketingových plánů v měnících se podmínkách našich firem.

Prerekvizity:
Znalost základních ekonomických kategorií.
Obsah předmětu (anotace):
Tento předmět je zaměřený na seznámení studentů se soudobými trendy v oblasti marketingové teorie a praxe. Pozornost je věnována charakteristice marketingového mixu a východiskům marketingového řízení, to vše se snahou o výraznou orientaci na oblast průmyslového marketingu.

1. Úvod do problematiky marketingu, marketingová koncepce řízení, podmínky pro uplatnění marketingu.
2. Trh jako ekonomická kategorie a jeho marketingové vymezení, tržní segmentace strategie založené na segmentaci
3. Specifika marketingu v oblasti služeb
4. Zákazník - charakteristika jeho očekávání, spokojenost zákazníků
5. Konkurence - charakteristika konkurenčního prostředí, druhy konkurence, důsledky rozdílného postavení firmy na firemní strategii Porterova analýza konkurenčního prostředí
6. Marketingové postupy ve firemní praxi - výrobková politika
7. Marketingové postupy ve firemní praxi - cenová politika
8. Marketingové postupy ve firemní praxi - distribuční politika
9. Marketingové postupy ve firemní praxi - marketingová komunikace
10. Marketingový audit
11. Marketingový výzkum
12. Soudobé trendy v marketingu (CRM, DM, e-commerce ..)
Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení:
Zápočet, závěrečná zkouška.
Celkové hodnocení sestává z následujících kritérií:
Aktivní účast na přednáškách - až 10b
elearningový kurz Základy digitálního marketingu - až 35 b.
Týmový projekt a jeho obhajoba - až 45 b.
elearningový test - max. 10 b.

Studenti s ISP mohou týmový projekt nahradit samostatně zpracovanou esejí na předem dohodnuté téma a její obhajobou.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Dle hodnocení
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 2 hod. nepovinná                  
    Cvičení  13 × 2 hod. nepovinná                  
Osnova:
    Přednáška 1. Východiska marketingové koncepce podnikání
2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí firmy
3. Segmentace, zacílení a umístění
4. Marketingový výzkum
5. Marketingový mix (4 P, rozšířený marketingový mix)
6. Specifické rysy průmyslového marketingu
7. Postup tvorby a realizace marketingové strategie
    Cvičení Cvičení budou sloužit jako prostor pro procvičení vybraných marketingových koncepcí - mezi témata patří: 1. Určování velikosti trhu a tržního podílu 2. Analýza sortimentního kříže 3. Obal - jeho funkce a využití v marketingu 4. Případová studie - distribuce 5. Test cenové citlivosti 6. Portfolio analýza 7. Případová studie telemarketing 8. Reklama
Literatura - základní:
1. KAŇOVSKÁ, Lucie a David SCHÜLLER. Základy marketingu. 2. vyd. Brno: CERM, 2015, 131 s. ISBN 978-80-214-5107-0.
2. CHLEBOVSKÝ, V. MARKETING PRO B-2- B TRHY. BRNO: AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM, S.R.O. BRNO, 2010. ISBN: 978-80-214-4129- 3.
2. KOTLER, P. Marketing management. 10. rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2003. 719 s. ISBN 80-247-0016-6
3. KOTLER, Philip. a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 15 [edition]. Boston: Pearson, 2016. ISBN 9780133856460.
Literatura - doporučená:
1. KOTLER, Philip. a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 15 [edition]. Boston: Pearson, 2016. ISBN 9780133856460
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-STG-P prezenční studium STM Strojírenská technologie a průmyslový management -- zá,zk 5 Povinný 2 1 L
N-STG-P prezenční studium MTS Moderní technologie osvětlovacích soustav -- zá,zk 5 Povinný 2 1 L