Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | doc. Ing. Pavel Vorel, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚMTMB | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Seznámení s pojmy a základy elektrických pohonů v teoretické i praktické úrovni v souvislosti s požadavky na profil bakaláře. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Absolvent předmětu je schopen: - matematicky popsat běžné druhy momentově – otáčkových charakteristik poháněných zařízení, jak v závislosti na absolutní hodnotě rychlosti, tak na pracovním kvadrantu. - přepočítat moment setrvačnosti poháněné soustavy na hřídel motoru. - z napěťové a pohybové rovnice odvodit frekvenční přenosy a z nich sestavit matematický model stejnosměrného motoru. - nakreslit a vysvětlit funkci všech možných zapojení silové části DC/DC měniče pro napájení motorů. - sestavit matematické modely stejnosměrného měniče a všech souvisejících čidel. - vysvětlit funkci kaskádní regulační struktury stejnosměrného pohonu a popsat všechny vnitřní vazby. - syntetizovat regulátory proudu a otáček pro stejnosměrný pohon metodou optimálního modulu a symetrického optima - vypočítat odezvu navržené regulační smyčky na skok žádané hodnoty či poruchy - popsat pohony s asynchronními motory z uživatelského pohledu, vysvětlit možnosti řízení jejich otáček. - nakreslit silové schéma frekvenčního měniče pro asynchronní motor, vysvětlit princip sinusové PWM a podstatu skalárního řízení. - popsat co je odbuzování asynchronního motoru, vysvětlit oblasti konstantního momentu a konstantního výkonu. - vyjmenovat ztráty v elektrickém pohonu, dimenzovat elektrický pohon prostřednictvím ekvivalentních metod. - posoudit vhodnost jednotlivých typů motorů a měničů pro konkrétní průmyslové a trakční aplikace. Výstupy z počítačových a laboratorních cvičení Student umí: - založit projekt v programu Matlab – Simulink a ovládat jeho základní knihovní funkce - namodelovat pohybovou rovnici mechanismu - vytvořit simulační model stejnosměrného stroje jak s cizím buzením tak s PM. - vytvořit model proudové smyčky stejnosměrného pohonu s měničem - vytvořit zpětnovazební model nadřazené otáčkové smyčky - vytvořit zjednodušený model polohové smyčky - základě výsledku simulace pracovního cyklu elektrického pohonu, stanovit ztráty a dimenzovat tak součásti pohonu (motor + měnič) - realizovat regulátory otáček a proudu navržené dle SO a OM pomocí analogových obvodů - provést analýzu ztrát pohonu se synchronním motorem na základě dynamometrem naměřených hodnot |
||||
Prerekvizity: | ||||
Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia. Navíc musí student umět: - obecně vysvětlit principy elektrických strojů - počítat s komplexními čísly - aplikovat diferenciální rovnice pro popis elektromechanických systémů jak v časové oblasti, tak v operátorovém tvaru - ovládat softwarový nástroj MATLAB SIMULINK na základní úrovni - studenti musí být přezkoušeni podle vyhlášky 50 |
||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Základní kurs navazuje na mechaniku, teorii elektrických strojů a výkonovou elektroniku, vytváří syntetizující pohled na požadavky a možnosti elektrických pohonů. Vysvětluje principy a metody stanovení výkonových částí a uzlů při respektování statických a dynamických vlastností DC a AC motorů ve spojení s výkonovými polovodičovými měniči. Jedním z hlavních cílů kursu je syntéza kaskádní regulační struktury elektrického pohonu se stejnosměrným motorem. Aplikační oblast pak zahrnuje veškeré pracovní mechanismy přeměňující elektrickou energii v mechanickou práci v rozličných pracovních strojích na různých výkonových úrovních. Na přednášky navazují laboratorní cvičení, ve kterých si studenti ověřují teoretické poznatky. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Studenti odevzdají 4 protokoly z laboratorních cvičení (4*4 body) ,14 bodů za dva průběžné testy a 70 bodů za závěrečnou zkoušku. Závěrečná zkouška se skládá z testu na téma laboratorních úloh (10 bodů) a výpočtové části (60 bodů). Detailní podmínky pro úspěšné ukončení předmětu a též časové rozvržení numerických, počítačových i laboratorních cvičení stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
|
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na cvičení je povinná. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Blokové schéma el. pohonu. 2. Rozdělení regulačních pohonů, řízení, regulace. 3. Mechanika pohonů, pohybové rovnice 4. Typy motorů pro regulační pohony a jejich základní vlastnosti 5. Stejnosměrný motor, náhradní schéma, matematický model, statický, dynamický 6. Tranzistorový měnič jako dynamický člen z pohledu teorie regulace 7. Kaskádní regulace v elektrických pohonech, princip, struktura, stabilita 8. Metody návrhu regulačních smyček proudu a rychlosti, jejich srovnání, vliv poruch. 9. Mechanické charakteristiky motorů a pracovních mechanismů 10. Ztráty v pohonu, dimenzování, ekvivalentní metody 11. Pohony sériovým buzením, odbuzování, SS motor v trakci 12. Pohony s AS motory, frekvenční měniče, softstarty 13. Pohony se synchronními motory, EC motor |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | Cvičení numerické a cvičení na počítačích: 1. Kinematika elektropohonu, zatěžovací charakteristiky 2. Metody redukce zatěžovacího momentu a momentu setrvačnosti 3. Dynamika elektropohonu, pohybová rovnice 4. Model stejnosměrného stroje 5. Syntéza regulační smyčky proudu 6. Syntéza regulační smyčky otáček Laboratorní úlohy: 7. Úvodní hodina, seznámení s laboratorními bezpečnostními předpisy, obsluha laboratorních přístrojů. 8. Měření na asynchronním motoru 9. Regulace otáček stejnosměrného motoru 10. Měření na EC motoru 11. Ventilátorová zatěžovací charakteristika 12. Odevzdání protokolů, doměřování úloh |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. O. Kelly: Performance and Control of Electrical Machines, , 0 | ||||
2. Pavelka, J., Čeřovský, Z., Javůrek, J.: Elektrické pohony, skripta ČVUT Praha, 1996 | ||||
3. Bose, B.,K a j.: Power Electronics and Variable Frequency Drives, , 0 | ||||
4. Kubík, Z. a kol. : Teorie automatického řízení I., , 0 | ||||
5. Caha, Z., Černý, M.: Elektrické pohony SNTL Praha, 1990 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Stemme,O.,Wolf,.: Principles and properties of Highly Dynamic DC Miniature Motors. Interelectric AG,1994. | ||||
2. Accarnley,P.: Stepping Motors -a quide to modern theory and practice . IEE Control Engineering Series 19,1984. | ||||
3. T.Kenjo.,A.Sugawara .: Stepping motors and their microprocessor controls. Second edition.Clarendon press,Oxford 2000. | ||||
4. W.H.Yeadon,A.W.Yeadon.:Handbook of Small Electric Motors. McGraw Hill, 2004 | ||||
5. Ueha,Tomikawa, Kurosawa,Nakamura.:Ultrasonic motors - Theory and Applications. | ||||
6. www.maxonmotor.com | ||||
7. www.minimotor.ch |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
B3A-P | prezenční studium | B-MET Mechatronika | -- | zá,zk | 4 | Povinný | 1 | 3 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile