Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | prof. RNDr. Ing. Tomáš Březina, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | ÚM | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Seznámení s objektově orientovanou metodikou práce s počítačem. Rozvoj algoritmického myšlení, strukturovaného přístupu k řešení problémů a rozvoj počítačové kreativity studentů. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Studenti získají znalost metodiky tvorby programů užitím objektově orientovaného programování a osvojí si schopnost řešit problémy s pomocí objektových technologií. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Jsou očekávány znalosti a dovednosti splňující podmínky úspěšného absolvování kurzu Základy programování (SZP). | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Jsou prezentovány vybrané konstrukce objektově orientovaného programování a demonstrovány zásady tvorby programů. Poznatky jsou uváděny do souvislostí s metodologií systematického návrhu programu. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Požadavky pro udělení klasifikovaného zápočtu: aktivní účast na cvičeních a obhajoba samostatně zpracovaného projektu zadaného vyučujícím. Klasifikace je plně v kompetenci vyučujícího podle platných směrnic VUT v Brně. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je žádoucí, na cvičeních povinná. Výuka běží podle týdenních plánů. Způsob nahrazení zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Připomenutí konceptu neobjektového programování 2. Motivace a principy objektově orientovaného programování 3. Minimum o zapouzdření 4. Zapouzdření a návrh shora dolů 5. Dědičnost, kompatibilita tříd a návrh shora dolů 6. Polymorfismus a návrh shora dolů 7. Statické metody, bezpečný kód, výjimky a chráněné bloky 8. Třída v.s. rozhraní 9. Virtuální metoda v.s. delegát 10. Základy práce s grafikou, bitmapa, grafický kontext zařízení 11. Řízení událostmi, základy práce s okny 12. Komponenta a delegát 13. Rekapitulace |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | 1. Seznámení s vývojovým prostředím MVS 2017 2. Definice třídy, pole a metoda 3. Definice třídy, viditelnost 4. Definice třídy, vlatnosti 5. Dědičnost návrhem shora dolů 6. Využití polymorfismu návrhem shora dolů 7. Přidání statických metod a chráněných bloků 8. Použití interface 9. Použití delegáta 10. Grafický výstup aplikace, práce s bitmapou 11. Window aplikace, základní události 12. Tvorba komponent 13. Zápočet Cvičení probíhají formou rozvíjení typových příkladů. |
|||
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
B-MAI-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | kl | 3 | Povinný | 1 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile