Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | Ing. Matúš Ranuša, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Absolventi získají zkušenost s vývojovým procesem na příkladu studentského závodního vozidla s pneumatickým pohonem. Budou schopni navrhnout konstrukci vozidla včetně komplexního pneumatického obvodu a jeho řízení. Zároveň předmět slouží k integraci studentů do závodního týmu. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
• Schopnost aplikovat znalosti dosažené během navazujícího magisterského a bakalářského studia. • Schopnost spolupracovat v týmovém prostředí. • Znalost funkce pneumatických obvodů a jejich prvků. • Základní znalosti řízení systému pomocí Arduina. • Schopnost vypracovat výkresovou dokumentaci s ohledem na funkčnost, použitelnost a vyrobitelnost při zohlednění výrobních nákladů a požadovaných termínů. |
||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládají se znalosti získané během studia, které se vztahují k řešení základných konstruktérských problémů, znalosti tvorby výkresové dokumentace a CAD modelovaní. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět poskytuje detailní seznámení s pneumatickými systémy a jejich jednotlivými prvky, studenti získají praktické zkušenosti pri návrhu vozidla a zdokonalí se v CAD modelování při řešení komplexních konstukčních uzlů. Pozornost je věnována především pochopení funkce pneumatického systému a schopnosti využít získané poznatky při návrhu nové konstrukce pneumobilu. Zároveň je předmět zaměřen na vedení studentů při spolupráci na projektu, který vyžaduje paralelní řešení několika problémů ve společné návaznosti. Předmět integruje poznatky získané v teoretických předmětech bakalářského a magisterského studia strojního inženýrství. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Přednášky, cvičení, laboratoře | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce na dílčích úlohách při vývoji a realizaci závodního pneumobilu, která bude probíhat v průběhu zimního semestru. Práce bude ukončená odevzdáním technické dokumentace a 3D dat k zadanému dílčímu úkolu. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je doporučená. Práce na stanovených úkolech bude průběžně kontrolována vedením týmu Pneumobil Racing Teamu Brno. Na základě splnění těchto úkolů bude udělený zápočet. Termíny odevzdaní budou podřízeny internímu harmonogramu prací na konstrukci vozidla a pravidlům soutěže – Aventics Pneumobil Competition. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 10 × 2 hod. | nepovinná | ||
Laboratorní cvičení | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1.Základní informace o mezinárodní soutěži Aventics Pneumobile Competition, seznámení se s pracovištěm a strukturou týmu. 2. Seznámení s používanými pneumatickými prvky, základní fyzikální principy v pneumatice. 3. Pneumatická schémata, navrhování pneumatických obvodů. 4. Konstrukce pneumatických prvků, vzdušníky, rozváděcí ventily, pojistné ventily, pneumatické válce. 6. CAD tvorba sestav, strukturování sestavy, sdílení dat. 7. Strukturální analýzy - deformační analýzy rámových konstrukcí. 8. Kola, pneumatiky, typy zavěšení náprav, řízení u závodních automobilů. 9. Diagnostika pneumatického systému, výběr snímačů, zapojení snímačů, vyhodnocování 10. Aplikace a ověření znalostí ve studentských závodech |
|||
Laboratorní cvičení | 1. Základní informace o mezinárodní soutěži Aventics Pneumobile Competition, seznámení se s pracovištěm, strukturou předmětu a bezpečností práce. 2. Seznámení s používanými pneumatickými prvky, základní fyzikální principy. 3. Pneumatická schémata, navrhování pneumatických obvodů. 4. Konstrukce pneumatických prvků, vzdušníky, rozváděcí ventily, pojistné ventily, pneumatické válce. 5. Teorie stavby závodního vozidla (mechanismus řízení, převody). 6. CAD modelování součástí v systému Solidworks. 7. CAD tvorba sestav, strukturování sestavy, vazbení, tvorba výkresové dokumentace. 8. Základy pevnostně deformační analýzy pomocí MKP. 9. Základy programování vývojové desky Arduino. 10. Kola, pneumatiky, typy zavěšení náprav, řízení u závodních automobilů. 11. Pohonný mechanismus, převodovka, způsoby řazení, synchronizace. 12. Diagnostika pneumatického systému, výběr snímačů, zapojení snímačů, vyhodnocování. 13. Aplikace a ověření znalostí ve studentských závodech. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. I. L. Krivts: Pneumatic Actuating Systems for Automatic Equipment: Structure and Design, CRC Press, 2006, p. 368, ISBN-10:0849329647 | ||||
2. SHIGLEY, Joseph E., Charles R. MISCHKE a Richard G. BUDYNAS. Konstruování strojních součástí. 1. vyd. Editor Martin Hartl, Miloš Vlk. Brno: VUTIUM, 2010, 1159 s. ISBN 978-80-214-2629-0. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
3. VLK, František. Podvozky motorových vozidel. 3. přeprac., rozš., aktualiz. vyd. Brno: Prof.Ing.František Vlk, DrSc, 2006, 464 s. : ISBN 80-239-6464-X. | ||||
4. VLK, František. Zkoušení a diagnostika motorových vozidel: výkon vozidla, brzdné vlastnosti, převodová ústrojí, řízení, geometrie kol, tlumiče a pružiny, řiditelnost a ovladatelnost, životnostní zkoušky, motor, zapalování, elektronické systémy. 2. vyd. Brno: Prof. Ing. František Vlk, DrSc, 2005, 576 s. : ISBN 80-239-3717-0. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-KSI-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | kl | 3 | Volitelný | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile