Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | doc. Ing. Pavel Škrabánek, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚAI | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Student porozumí a bude se umět orientovat v problematice virtuální reality (VR) a doplňované reality (AR). Tyto prostředky bude umět využívat a navrhovat v kontextu průmyslové praxe a Průmyslu 4.0. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Získání kvalifikovaného přehledu a referencí o současných technologiích virtuální (VR) a doplňované reality (AR), vč. praktických dovedností. | ||||
Prerekvizity: | ||||
základy počítačové grafiky, základy algoritmizace a programování | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět poskytuje studentům vědomosti z oblasti teoretických základů a praktické implementace virtuální reality (VR) a smíšené reality (AR). Student se naučí přenést digitální 3D model do virtuální nebo reálné scény a dále s ním pracovat. Využita jsou známá prostředí pro VR Unity a pro AR Vuforia. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením, kde se prakticky ověřují získané teoretické znalosti z přednášek. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Klasifikovaný zápočet dle stupnice ECTS obdrží student za vyřešení projektů ze čtyř tématických okruhů diskutovaných ve cvičeních. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná. Způsob nahrazování zameškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Úvod do problematiky virtuální a doplňované reality (VR) (AR). 2. Senzory a displaye pro VR, latence systému I. 3. Senzory a displaye pro VR, latence systému II. 4. Aplikace VR v průmyslu 4.0 5. ABB Robot studio a jeho možnosti. 6. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) I. 7. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) II. 8. Rozšířená a smíšená realita I. 9. Rozšířená a smíšená realita II. 10. Aplikace smíšené reality v průmyslové diagnostice a údržbě. 11. Školení obsluhy a simulace krizových stavů. 12. Uživatelská rozhraní ve VR. 13. Shrnutí a budoucnost VR a AR. |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | Cvičení je rozděleno tématicky do čtyřech bloků: Blok A: Úvod, seznámení s HW prostředky (headsety, senzory pohybu, zpětná vazba a latence, kalibrace, ukázky VR aplikací) Blok B: ABB Robot Studio ( programování pohybu robotu ve VR, simulace robotické linky, vizualizace digitálního dvojčete) Blok C: prostředí Unity (modelování prostředí a integrace VR pozorovatele, vlastní model robotu, kinematika modelu robotu, spojení s dynamickou simulací) Blok D: Smíšená realita, prostředí Vuforia (kombinace Unity a Vuforia pro vytváření, detekce tištěného 2D kódu a rozšíření obrazu o 3D model, detekce 3D objektu a zobrazení 3D modelu) |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. SCHMALSTIEG, Dieter; HOLLERER, Tobias. Augmented reality: principles and practice. Addison-Wesley Professional, 2016. | ||||
2. MIHELJ, Matjaž; NOVAK, Domen; BEGUŠ, Samo. Virtual reality technology and applications. 2014. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. PARISI, Tony. Learning virtual reality: Developing immersive experiences and applications for desktop, web, and mobile. " O'Reilly Media, Inc.", 2015. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-AIŘ-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | kl | 3 | Volitelný | 2 | 2 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile