Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | Ing. František Vdoleček, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | ÚAI | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Studenti získají přehled o metodách a prostředcích technické diagnostiky a výběru vhodné varianty pro sledování stavu konkrétního zařízení. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Všeobecný přehled o metodách a prostředcích technické diagnostiky a použití získaných znalostí pro řešení konkrétního úkolu. Schopnost zvolit vhodnou diagnostiku a v jednoduchých případech lokalizovat poruchu a její příčinu, schopnost určit základní parametry spolehlivosti systému. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základní znalosti z fyziky, matematiky, teorie pravděpodobnosti a měření technických veličin | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět je zaměřen na problematiku technické diagnostiky ve strojírenských a automatizačních aplikacích. Studenti jsou seznámeni se základy metod a prostředků technické bezdemontážní diagnostiky a speciálních monitorovacích systémů s plně automatickou funkcí. Speciální pozornost je věnována diagnostice jednotlivých členů regulačního obvodu a diagnostice v moderních řídicích systémech. Rovněž jsou vzpomenuty autodiagnostický mód systémů automatického řízení a souvislosti diagnostiky se spolehlivostí a údržbou systémů. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Zápočet: účast na laboratorních cvičeních a prezentace výsledků vybraných měření. Výsledné hodnocení až 30 bodů se započítává do výsledku zkoušky, podmínkou zápočtu je získání alespoň 15 bodů. Zkouška: písemný test z celé problematiky předmětu (0 – 40 bodů), ústní zkouška s písemnou přípravou (0 – 30 bodů). Celkově získává student až 100 bodů, podmínka složení zkoušky minimálně 51 bodů. Klasifikace: výborně (91-100 bodů), velmi dobře (81-90 bodů), dobře (71-80 bodů), uspokojivě (61-70 bodů), dostatečně (51-60 bodů), nevyhovující (0-50 bodů). |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na laboratorních cvičeních je sledovaná; jednorázovou neúčast je možno nahradit cvičením s jinou studijní skupinou; další neúčast je nahrazována řešením individuální úlohy. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Konzultace v kombinovaném studiu | 1 × 9 hod. | povinná | ||
Konzultace | 1 × 34 hod. | nepovinná | ||
Laboratorní cvičení | 1 × 9 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Konzultace v kombinovaném studiu | 1. Význam technické diagnostiky 2. Základní pojmy a terminologie 3. Příčiny poruch a základy údržby 4. Spolehlivost prvků a systémů, zálohování 5. Rozdělení diagnostiky, provozní a bezdemontážní diagnostika 6. Diagnostické modely metody a prostředky 7. Funkční a fyzikální diagnostické metody 8. Vibrační a akustická diagnostika 9. Základy frekvenční analýzy 10.Termodiagnostika, tribodiagnostika a elektrodiagnostika 11.Automatické monitorovací systémy 12.Diagnostika v regulačních obvodech 13.Současné trendy v diagnostice |
|||
Konzultace | 1. Význam technické diagnostiky 2. Základní pojmy a terminologie 3. Příčiny poruch a základy údržby 4. Spolehlivost prvků a systémů, zálohování 5. Rozdělení diagnostiky, provozní a bezdemontážní diagnostika 6. Diagnostické modely metody a prostředky 7. Funkční a fyzikální diagnostické metody 8. Vibrační a akustická diagnostika 9. Základy frekvenční analýzy 10.Termodiagnostika, tribodiagnostika a elektrodiagnostika 11.Automatické monitorovací systémy 12.Diagnostika v regulačních obvodech 13.Současné trendy v diagnostice |
|||
Laboratorní cvičení | 1. Úvod do problematiky předmětu 2. Spolehlivost prvků a systémů 3. Funkční diagnostika a diagnostické modely 4. Teplota v diagnostice 5. Bezkontaktní měření teploty a termokamery v diagnostice 6. Měření vibrací 7. Základy frekvenční analýzy 8. Závady a problémy ložisek 9. Ustavování a vyvažování strojů 10. Monitorovací systémy 11. Diagnostika v regulačním obvodu 12. Ukázky moderních diagnostických systémů 13. Závěrečné cvičení, hodnocení, zápočet |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Ushakov, I., A. et al, Handbook of Reliability Engineering : New York : John Wiley and sons, Inc. 1994. | ||||
2. Broch, J., T., et al, Mechanical Vibration and Shock Measurements : Naerum : Bruel Kjaer 1984. | ||||
3. Lipovsky, G., a kol., Vibration Testing of Machines and their Maintenance : Amsterdam: Elsevier 1990. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Kreidl, M., a kol., Diagnostické systémy : Praha : Vydavatelství ČVUT v Praze 2001. | ||||
2. Liška, M., Sládek, Z., Spolehlivost a technická diagnostika : Brno : Ediční středisko VUT v Brně, 1989. | ||||
3. Janoušek, I., a kol., Technická diagnostika : Praha : SNTL 1990. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
B3S-K | kombinované studium | B-AIŘ Aplikovaná informatika a řízení | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 1 | 3 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile