Akademický rok 2023/2024 |
Garant: | doc. Ing. Pavel Zikmund, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | LÚ | |||
Jazyk výuky: | angličtina | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem kurzu je objasnit základní úlohy mechaniky letu atmosférických letadel, seznámit studenty s metodami výpočtu parametrů stability a řiditelnosti a naučit studenty posoudit vliv návrhových parametrů letounu na jeho letové vlastnosti. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Základní kritéria hodnocení letových vlastností atmosférického letounu. Kvalitativní i kvantitativní posouzení letových vlastností z hlediska návrhu i optimálního využití letounu. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základy vysokoškolské matematiky - diferenciální a integrální počet, obyčejné diferenciální rovnice. Základy obecné mechaniky - silové účinky na tělesa,kinematika, dynamika prostorového pohybu tělesa. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Těžiště kursu spočívá v seznámení studentů s klasickou teorií a metodami řešení stability a řiditelnosti letounu. Odvození pohybových rovnice pro řešení dynamické stability atmosférických letounů. Odchylkové pohybové rovnice, stavové rovnice pohybu letounu. Aerodynamické stabilitní derivace-jejich význam a výpočet. Metody řešení podélné a stranové dynamické stability. Ovladatelnost a obratnost letounu. Vyvažitelnost. Požadavky na letové vlastnosti. Letoun jako dynamický systém. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách a zpracování projektu zaměřeného na analýzu letových vlastností studentem zvoleného letounu. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Zkouška je písemná a následná ústní, přičemž těžiště prokázání znalostí spočívá na písemné zkoušce, která sestává z části bez pomůcek (všeobecné znalosti teoretické) a části řešení zadaného problému s použitím pomůcek (svých zápisů z přednášek a cvičení). Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu FSI. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Přednášky jsou nepovinné, cvičení je povinné a kontrolovaná účast. Minimálně 80%. Podmínkou k získání zápočtu je zpracování projektu letových vlastností zvoleného letounu . Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 3 hod. | nepovinná | ||
Cvičení | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Úvod. Základní pojmy a definice. 2. Podélná statická stabilita letounu. 3. Stranová statická stabilita letounu. 4. Podélná ovladatelnost a vyvažitelnost letounu. 5. Podélná obratnost letounu. 6. Stranová ovladatelnost letounu. 7. Lety s asymetrickým tahem. Minimální rychlost řiditelnosti. 8. Stranová obratnost letounu. 9. Obecné rovnice pro řešení úplného pobybu letounu. 10.Linearizované odchylkové pohybové rovnice pro řešení dynamické stability. 11.Podélná dynamická stabilita letounu s pevným řízením - rychlé a fugoidální kmity. 12.Stranová dynamická stabilita - spirálová nestabilita, Dutch roll. 13.Zvláštní případy letu. Pádové vlastnosti. Vývrtka. |
|||
Cvičení | 1. Odhad aerodynamických derivací zvoleného letounu. 2. Odhad aerodynamických derivací zvoleného letounu. 3. Výpočet aerodynamických charakteristik v softwaru XFLR5 nebo AVL. 4. Výpočet aerodynamických charakteristik v softwaru XFLR5 nebo AVL. 5. Výpočet vztlakové čáry letounu. 6. Výpočet momentové čáry letounu. 7. Výpočet řídicích sil s ohledem na podélnou ovladatelnost. 8. Výpočet řídicích sil s ohledem na podélnou obratnost. 9. Výpočet stranové ovladatelnosti. 10.Výpočet podélné dynamické stability - rychlé kmity. 11.Výpočet podélné dynamické stability - fugoidální kmity. 12.Výpočet stranové dynamické stability - spirálový pohyb. 13.Výpočet stranové dynamické stability - Dutch roll. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Etkin,B.- Reid,L.D. Dynamics of Flight - Stability and Control, 3.vyd., New York: John Wiley & Sons, Inc., 1996. 382 s. ISBN 0-471-03418-5. | ||||
2. Cook,M.V. Flight Dynamics Principles. London: Arnold, 1997. 397 s. ISBN 0-470-23590-X. | ||||
3. McCormick,B.W. Aerodynamics,Aeronautics and Flight Mechanics. New York: John Wiley & Sons, Inc., 1979. 652 s. ISBN 0-471-03032-5. | ||||
5. Phillips, Warren F. Mechanics of flight. 2nd ed. Hoboken, N.J.: J. Wiley, c2010. ISBN 0470539755. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Etkin,B.- Reid,L.D. Dynamics of Flight - Stability and Control, 3.vyd., New York: John Wiley & Sons, Inc., 1996. 382 s. ISBN 0-471-03418-5. | ||||
2. Cook,M.V. Flight Dynamics Principles. London: Arnold, 1997. 397 s. ISBN 0-470-23590-X. | ||||
5. Phillips, Warren F. Mechanics of flight. 2nd ed. Hoboken, N.J.: J. Wiley, c2010. ISBN 0470539755. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-AST-A | prezenční studium | --- bez specializace | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 2 | Z |
N-ENG-Z | příjezd na krátkodobý studijní pobyt | --- bez specializace | -- | zá,zk | 5 | Doporučený kurs | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile