Objektově orientované programování (FSI-VOB)

Akademický rok 2023/2024
Garant: doc. Ing. Jan Roupec, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚAI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Cílem je pochopení rysů objektově orientovaného programování a metodiky návrhu a tvorby programu s využitím OOP. Seznámit se s podporou objektové technologie v jazyce C++ a C#.
Výstupy studia a kompetence:
Absolvent bude schopen používat technologii objektově orientovaného programování pro návrh a implementaci softwarových systémů s použitím programovacího jazyka C++ a C#.
Prerekvizity:
Předpokládají se základní znalosti algoritmizace a programování v některém procedurálním programovacím jazyce. Znalost jazyka C je výhodou.
Obsah předmětu (anotace):
Předmět je zaměřen na objektově orientované programování a jeho použití při návrhu a realizaci softwarových systémů. Výklad technik OOP je z hlediska metodiky částečně držen v obecné rovině, detaily implementace a praktické příklady používají jazyk C++ a C#.
Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení:
Pro udělení zápočtu je nutná aktivní účast na cvičeních, vypracování závěrečného testu (max. 50 bodů) a zpracování semestrálního projektu (max. 50 bodů). Studenti si sami volí téma projektu, projekt je ohodnocen vyučujícím. Pro úspěšné zakončení kursu je nutné získat v součtu alespoň 50 bodů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho.
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 1 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška 1. Klasifikace programovacích jazyků. Vývoj technologie programování. Charakteristika OOP.
2. Úvod do jazyka C++ a C#, základní pojmy, objektové datové typy, přístup k položkám objektů.
3. Inicializace instance, konstruktor a destruktor.
4. Dědičnost, hierarchie a vzájemné vztahy objektů.
5. Pozdní vazba, virtuální metody.
6. Přetížené operátory.
7. Kontejnery.
8. Serializace objektů. Proudy dat. Persistentní objekty.
9. Genericita.
10.-11. Objektový návrh, obecná metodika OOP, návrhové vzory.
12. Objekty jako výpočetní procesy.
13. Realizace rozsáhlých projektů.
    Cvičení s počítačovou podporou 1. Opakování algoritmizace, práce s překladačem.
2. Příklady v C++ bez využití objektových vlastností.
3.-10. Příklady k tématům probíraným na přednáškách v jazyce C++ a alternativně v jazyce C#.
11., 12. Implementace genetického algoritmu v C++.
13. Závěrečný test.
Literatura - základní:
1. Weisfeld, M.: The Object-Oriented Thought Process. Addison-Wesley Professional, 2008.
2. Stroustrup, B.: The C++ Programming Language. 3rd Edition. Addison-Wesley Professional, 2000.
Literatura - doporučená:
1. Stroustrup, B.: The C++ Programming Language. 3rd Edition. Addison-Wesley Professional, 2000.
2. Prata, S.: Mistrovství v C++, 2. vydání. Computer Press, 2004
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-AIŘ-P prezenční studium --- bez specializace -- kl 3 Povinný 2 1 L