Akademický rok 2024/2025 |
Garant: | doc. Ing. Jiří Tauber, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Typ předmětu: | oborový předmět | |||
Cíle předmětu: | ||||
Studenti budou po absolvování předmětu schopni orientovat se ve vývoji kultury od počátku 20. století do současnosti, především v oblasti užitého umění a designu, a to ve vztahu k zásadním společenským událostem. Budou znát významné historické milníky, osobnosti, firmy, organizace. Student získá: |
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
  | ||||
Prerekvizity: | ||||
  | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
  | ||||
Metody vyučování: | ||||
  | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
  | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
  | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 3 hod. | nepovinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | - Kultura českých zemí na počátku 20. století v souvislostech se zahraničním děním: secese jako poslední univerzální sloh, moderna prvního desetiletí a kubismus – český fenomén druhého desetiletí. - Umění, design a kultura po první světové válce: sociální aspekty, proměny bydlení, minimální byt. - Bauhaus jako inspirace pro meziválečný design; funkcionalismus v architektuře a bytové kultuře. - Organické tvarosloví poválečného designu, zahraniční inspirace, nové materiály. - Instituce designu – školy, muzea. - Světové výstavy – velkolepá prezentace československé kultury. - Ateliérová tvorba a umění všedního dne: autorská tvorba a průmyslový design jako dvě cesty poválečného vývoje. - Osobnosti poválečného československého užitého umění a designu. - Osobnosti poválečného československého průmyslového designu. - Porevoluční změny ve společnosti Československa: privatizace, transformace, vznik nových subjektů, význam domácí tradice pro vývoj společnosti a kultury konce 20. století. - Proměny chápání designu a jeho úlohy v současné společnosti a nejnovější trendy ve vztahu k vývoji umění a kultury. - Osobnosti současného designu a jejich úloha ve společnosti. - Nová média ve vztahu k umění a designu a jejich význam pro současnou kulturu. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. KNOBLOCH, Iva a Radim VONDRÁČEK (eds.) Design v českých zemích 1900–2000. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2612-5. | ||||
2. KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. V českém jazyce vyd. 2., Praha: VŠUP, 2009. 172 s. ISBN 978-80-86863-28-3. | ||||
3. PAULY, Jana a Jiří HULÁK. Design pro: Český průmyslový design 1990–2010. Praha: Jindřich Dušek – Signum, 2010. ISBN 978-80-903531-0-7. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
4. SPARKE, Penny. Století designu: průkopníci designu 20. století. 1. vyd. Praha: Slovart, 1999. 272 s. ISBN 80-7209-142-5. | ||||
5. PELCL, Jiří a kol. Design: Od myšlenky k realizaci / From Idea to Realization. Praha: VŠUP, 2013. ISBN 978-80-86863-45-0. | ||||
6. HUBATOVÁ – VACKOVÁ, Lada, Martina PACHMANOVÁ a Jitka RESSOVÁ (eds.). Zlínská umprumka (1959–2011): Od průmyslového výtvarnictví po design. Praha: VŠUP, 2012. ISBN 978-80-86863-65-8. | ||||
7. BRUTHANSOVÁ, Tereza a Jan KRÁLÍČEK. Czech 100 design Icons. Praha: CzechMania, 2005. ISBN 9788023948172. | ||||
8. MICHL, Jan. Tak nám prý forma sleduje funkci. Praha: VŠUP, 2003. 237 s. ISBN 80-901982-7-9. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-PDS-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | zá,zk | 4 | Povinný | 2 | 1 | L |
C-AKR-P | prezenční studium | CLS Předměty letního semestru | -- | zá,zk | 4 | Volitelný | 1 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile