Ekonomika a management v letecké dopravě (FSI-OEM)

Akademický rok 2025/2026
Garant: doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, LL.M.  
Garantující pracoviště: všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
 
Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:
 
Obsah předmětu (anotace):
 
Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který je udělován za účast ve výuce (minimálně 80%) a vypracováním open-book písemné zkoušky spojené s vypracováním kvalifikovaných řešení zadaných témat či případové studie a následné obhajoby těchto řešení s následující obhajobou závěrečné práce formou ústní rozpravy.
Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konsultacemi a formou individuálně zadaných příkladů a témat k samostatnému zpracování. Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu FSI.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 2 hod. nepovinná                  
    Cvičení  13 × 1 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška 1. Ekonomie vs. management. Předmět a struktura ekonomie a managementu.
2. Strategické řízení. Strategie – druhy strategií. Strategická analýza.
3. Komerční vs. nekomerční (veřejný) sektor. Customer-Company-Competition.
4. Metody strategické analýzy
a. Poslání, vize, hodnoty
b. Strategické cíle
c. Podnikatelské a funkční oblasti
d. Vnější prostředí. PEST
e. Oborové prostředí. Konkurenční síly. Analýza konkurenčního prostředí: 5F
f. Vnitřní prostředí a zdroje organizace. Analýza 7S
g. Analýza SWOT
h. Konkurenční strategie.
5. Podnikové strategie. Strategie finanční, personální, operační (výrobní), informační, marketingová a obchodní.
6. Marketing. Předmět marketingu. Marketing vs. obchod
7. Marketingový mix
a. Product. Produkt. Životní cyklus produktu
b. Príce. Cena a cenové politiky
c. Place. Distribuce a distribuční kanály
d. Promotion. Reklama, Public Relations, Sales Promotion, Personal Selling.
8. Segmentace trhu. Zákazník vs. Spotřebitel. Cílové skupiny.
9. Marketingové strategie.
10. Ekonomie vs. finanční řízení. Předmět mikroekonomie. Předmět makroekonomie.
11. Odvětvová ekonomie – mezoekonomie: segment letectví a jeho specifika.
12. Účetní výkazy. Rozvaha. Výsledovka. Výhaz hotovostního toku.
13. Finanční plánování. Rozpočtování vs. nákladování. Kalkulace ceny.
14. Finanční analýza. Pyramidové rozklady. Bonitní a bankrotní modely.
15. Investování a hodnocení efektivnosti investic.
16. Řízení nákladů. Hodnotová analýza a controlling.
17. Mezinárodní obchodní a platební styk. Metody. INCOTERMS.
18. Řízení rizik.
    Cvičení 1. Formulování poslání, vize a strategické cíle.
2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí: PEST a 7S.
3. Analýza konkurenční prostředí. 5F Porter.
4. Analýza SWOT.
5. Sestavování rozpočet a kalkulace ceny.
6. Rozbor účetních výkazů a finanční ukazatele hospodaření.
7. Rozbor efektivnost investic. Okamžitá, současná a budoucí hodnota peněz.
8. Výpočet a posuzování čisté současné hodnoty investice NPV.
9. Rozbor finančního zdraví podniku. Quick-test.
10. Metody síťové analýzy: CPM. PERT. Síťové diagramy – sestavení a řešení.
11. Metody optimalizace. Lineární programování. Simplexová metoda.
12. Risk-Benefit a Cost-Benefit analýza.
Literatura - základní:
1. JANÍČEK, L., Strategické řízení a podnikové strategie, 2018, učební text, Brno
2. HANUŠ B., Základy ekonomiky dopravy
3. SEDLÁČEK, B., Provoz a ekonomika letecké dopravy I,II
4. DELFMANN, Werner et al., Strategic management in the aviation industry. Cologne: Kolner Wissenschaftsverlag, 2005
Literatura - doporučená:
1. PORTER, M., Konkureční výhoda, 1995, Victoria Publishing, Praha
2. PORTER, M., Konkurenční strategie, 1995, Victoria Publishing, Praha
3. KOTLER, Ph., KELLER, K.L., Marketing management, 12. vydání, Grada Publishing, Praha 2007
4. JOHNSON, G. and SCHOLES, K., Exploring Corporate Strategy: Text and Cases. 6th edition. London: FT Prentice Hall, 2002
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-LKT-P prezenční studium TLT Technologie provozu letadlové a letištní techniky -- kl 3 Povinný 2 1 Z