Akademický rok 2018/2019 |
Garant: | prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚADI | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vibrací a hluku pohonných jednotek a motorových vozidel. Současně jsou představeny výpočtové a experimentální přístupy, které jsou pro řešení různých typů úloh aplikovány v praxi. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Předmět umožňuje studentům získat teoretické a praktické znalosti o soudobých výpočtových metodách, aplikovaných při vývoji pohonných jednotek a motorových vozidel. Student získá znalosti o moderních numerických metodách využívaných v oblasti řešení vibrací a hluku vozidel. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Maticový počet. Diferenciální a integrální počet. Diferenciální rovnice obyčejné a parciální. Technická mechanika, kinematika, dynamika, pružnost a pevnost. Fourierova analýza a Fourierova transformace. | ||||
Vazby k jiným předmětům: |
||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět má seznámit studenty se základy řešení problematiky vibrací a hluku aplikovanými na motorová vozidla. V předmětu jsou představeny nejdůležitější soudobé výpočtové a experimentální metody využitelné při vývoji moderních pohonných jednotek a motorových vozidel. Důraz je kladen na matematické a fyzikální základy výpočtových modelů a programových prostředků, jakož i verifikaci výsledků výpočtového modelování adekvátními experimentálními metodami. Jsou probírány vybrané příklady problematiky řešení vibrací a hluku, jako například akustické zdroje, akustické vlastnosti komponent vozidel nebo pasivní a aktivní metody snižování hluku. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: Orientace ve fyzikální podstatě řešených problémů a znalost praktického způsobu jejich řešení, vedoucí zejména k samostatné práci při následném zpracovávání diplomových prací a v inženýrské praxi po ukončení studia. Schopnost řešení problémů za pomocí výpočetní techniky a potřebného moderního softwarového vybavení. Podmínkou udělení zápočtu je samostatné vypracování zadaných úloh bez závažných nedostatků. Průběžně je prováděna kontrola studia. Klasifikace při závěrečné zkoušce: Při zkoušce jsou hodnoceny výše uvedené znalosti s přihlédnutím zejména ke schopnostem samostatné práce. Kurz je zakončen kontrolním testem, případně i ústním pohovorem. Do klasifikačního hodnocení se zahrnují: 1. Hodnocení práce ve cvičeních (samostatně vypracovaných úloh). 2. Výsledek písemné a ústní zkoušky. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Forma nahrazení zameškané výuky je řešena individuálně s garantem předmětu. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 1 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Úvod do problematiky vibrací a hluku 2. Základy numerických metod 3. Metoda konečných prvků 4. Metoda konečných prvků v úlohách dynamiky 5. Metoda hraničních prvků a statistická energetická metoda 6. Vybrané experimentální metody |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | 1. Aplikace metody konečných prvků – modální analýza 2. Aplikace metody konečných prvků – harmonická analýza 3. Aplikace metody konečných prvků – analýza akustického systému 4. Aplikace metody konečných prvků – analýza vázaného akusticko-strukturálního problému 5. Aplikace multibody dynamiky v akustických úlohách 6. Vybrané experimentální metody |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. MIŠUN, V. Vibrace a hluk. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2005, 177 s. Učební texty vysokých škol (Vysoké učení technické v Brně). ISBN 80-214-3060-5. | ||||
2. SMETANA, C. et al. Hluk a vibrace: měření a hodnocení. Praha: Sdělovací technika, 1998. ISBN 80-901936-2-5. | ||||
3. BROCH, J. T. Mechanical Vibrations and Shock Measurement. Naerum, Norsko: Bruel&Kjaer, 1984. ISBN 87 87355 361. | ||||
4. NOVÝ R., KUČERA M. Snižování hluku a vibrací. Praha: Vydavatelství ČVUT Praha, 2009. | ||||
5. NORTON, M. P. and D. G. Karczub. Fundamentals of Noise and Vibration Analysis for Engineers. Cambridge University Press, second edition, 2004. ISBN 978-0-521-49561-6. | ||||
6. DE JALON, J., G. a E. BAYO. Kinematics and Dynamic Simulations of Multibody Systems The Real-Time Chalange. New York: Springer-Verlag, 1994. ISBN 978-1461276012. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. BRUEL & KJAER. Noise Control. 2nd ed. Naerum, Norsko: Bruel & Kjaer, 1986. ISBN 8787355094. | ||||
2. NGUYEN-SCHÄFER, Hung. Aero and Vibroacoustics of Automotive Turbochargers. 1. Stuttgart, Germany: 3, 2013. ISBN 978-3-642-35069-6. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-P | prezenční studium | M-ADI Automobilní a dopravní inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinně volitelný | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile