Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Kurz svými cíli navazuje na kurz předmětu Měření a experiment s rozšířením problematiky na organizaci technického experimentu. Seznamuje studenty s měřením fyzikálních veličin ve specifické problematice experimentů v oblasti technické diagnostiky s bližším zaměřením na vibroakustiku. Speciální pozornost je věnována diagnostice dopravních prostředků, konkrétně bezdemontážní diagnostice podvozků a tlumičů, demontážní diagnostice tlumičů a systémům palubní diagnostiky vozidel. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Absolvent kurzu získá teoretické znalosti a praktické zkušenosti s metodami posuzování technického stavu strojů a spolehlivosti provozu. Základní praktické zkušenosti s metodami nedestruktivního zkoušení a technické diagnostiky. Schopnost formulovat reálné požadavky na řízení experimentů a hodnocení výsledků. Znalost problematiky diagnostiky dopravních prostředků a jejich součástí. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládají se znalosti z oblasti elektroniky a měření. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět seznamuje studenty s významem moderní technické diagnostiky pro konstrukci a provoz soudobých strojů. Definuje základní pojmy a kategorie spolehlivosti a technické diagnostiky. Zvláštní význam je kladen na vibroakustickou diagnostiku, zejména na metody zpracování diagnostického signálu v časové a kmitočtové oblasti. Jsou probírány metody technické diagnostiky podvozku vozidel a volba vhodné diagnostické veličiny. V kurzu se studenti seznámí s demontážní diagnostikou tlumičů podvozků, jejich ideální charakteristikou, způsoby vyhodnocení diagramů, diagnostikou nejčastějších závad a způsoby řízení tlumící síly. Kurz se rovněž zabývá hlukem jako diagnostickou veličinou a programovým vybavením profesionálních diagnostických systémů. Studenti se také seznámí s palubní diagnostikou dopravních prostředí, konkrétně s normou OBD-II, datovými sítěmi používanými v automobilech, architekturou řídících jednotek, komunikací přes diagnostickou zásuvku, způsoby řízení spalovacího cyklu automobilu a jeho vlivem na emise. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna laboratorním cvičením. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast na laboratorních cvičeních. Zkouška: předmět je zakončen testem ve 4. týdnu. Test prověřuje osvojení znalostí získaných na přednáškách, je orientován především na aplikaci těchto znalostí na měření a přístrojovou techniku. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je doporučená, účast na laboratorních cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Jednorázová neúčast může být nahrazena cvičením s jinou skupinou ve stejném týdnu nebo vypracováním náhradní úlohy. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci vedoucího cvičení – vypracování zvláštního zadání. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 1 × 12 hod. | nepovinná | ||
Laboratorní cvičení | 1 × 20 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Spolehlivost strojních systémů. • Spolehlivost prvku, spolehlivost systému. • Význam technické diagnostiky. • Montážní a bezdemontážní diagnostika. • Diagnostika kontaktní a bezkontaktní. 2. Základní pojmy technické diagnostiky. • Diagnóza, prognóza, geneze. • Diagnostické prostředky, diagnostický systém. • Technický stav objektu, diagnostická veličina. • Porucha, provozuschopnost, funkčnost, neporušenost. 3. Vibroakustické diagnostika. • Základní pojmy mechanického kmitání strojů. • Vibrodiagnostické systémy. • Senzory výchylky, polohy, posuvu. • Senzory rychlosti, zrychlení, referenčního bodu a otáček. 4. Palubní diagnostika dopravních prostředků. • Vývoj řidících systémů skupin automobilů. • Electronic Control Unit. • Datové sítě automobilu, On Board Diagnostic. • Komunikace na bázi sběrnice CAN. 5. Aplikace metod TD na podvozky motorových vozidel. • Bezdemontážní diagnostika závěsů kol MV. • Čtvrtinový model vozidla • Rezonanční adhezní systémy (EUSAMA). • Rezonanční amplitudové systémy. • Pasivní dokmitové systémy. 6. Diagnostika tlumičů • Konstrukční typy tlumičů • F-v a F-z diagramy • Charakteristika tlumiče – lineární x nelineární • Nejčastější závady tlumičů • Demontážní testery tlumičů • Způsoby řízení tlumičů • Diagnostika časové odezvy MR tlumiče |
|||
Laboratorní cvičení | 1. Lokalizace dopravních prostředků, GPS 2. Lokalizace dopravních prostředků, GPS 3. Modální analýza – analytický výpočet vlastní frekvence 4. Modální analýza – experimentální určení tuhosti a modální hmoty nosníku 5. Korelační měření rychlosti 6. Korelační měření rychlosti 7. Demontážní diagnostika tlumiče 8. Demontážní diagnostika tlumiče - vadný tlumič 9. Měření charakteristiky pružiny 10. Diagnostický model tlumiče - sestavení algoritmu pro vyhodnocení dat 11. Diagnostický model tlumiče - sestavení algoritmu pro vyhodnocení dat 12. Diagnostický model tlumiče – identifikace parametrů tlumiče 13. Diagnostický model tlumiče – implementace do ¼ modelu závěsu kola 14. Diagnostický model tlumiče – implementace do ¼ modelu závěsu kola 15. Palubní diagnostika 16. Palubní diagnostika 17. Bezdemontážní diagnostika závěsu kola 18. Bezdemontážní diagnostika závěsu kola |
|||
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-P | prezenční studium | M-KSI Konstrukční inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile