Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. akad. soch. Ladislav Křenek, ArtD. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je získání znalostí potřebných pro navrhování a modernizaci průmyslových výrobků a pracovního prostředí. Úkolem je vést studenty k antropocentrickému přístupu v designérské tvorbě, k systémovému řešení vztahu člověk-stroj-prostředí. Cílem je formulování požadavků na vztah člověka k libovolnému produktu, k respektování jeho rozměrů, psychofyziologických možností i limitů ve vztahu k vykonávané činnosti pracovního i nepracovního charakteru. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Získání znalostí o člověku, o optimalizaci psychofyzické zátěže člověka, o pracovním prostředí, soustavě ovladačů a sdělovačů, o zásadách pro tvorbu prostoru, o bezpečnosti práce a metodickém postupu konstruování. Studenti získané znalosti uplatní v projektech zadávaných v rámci ateliérové tvorby. | ||||
Prerekvizity: | ||||
U studentů se předpokládá základní orientace v problematice biologie člověka, fyziky, statistiky a základů konstruování. U biologie a fyziky postačí středoškolská úroveň znalostí, u statistiky a základů konstruování znalosti v rozsahu učiva probíraného v rámci vysokoškolského studia. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Základem předmětu je porozumění všem aspektům systému člověk-stroj-prostředí s cílem jejich implementace do návrhu designérského díla, se zvláštním zřetelem na užitnost a bezpečnost soustavy. Studenti aplikují získané znalosti na úkolech modelujících situace spojené s užíváním a obsluhou předmětů a strojů s cílem optimalizace pozice člověka v řešených pracovních i nepracovních činnostech. Naučí se přizpůsobit navrhovaný design schopnostem, možnostem, potřebám i omezením uživatele. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie ergonomie. Cvičení jsou zaměřena na praktické aplikace v zadáních modelujících základní ergonomické situace. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání všech zadaných a zkorigovaných prací nejpozději jeden pracovní den před konáním zkoušky, kombinovaná zkouška- písemná a ústní. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Ateliér | 13 × 3 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Úvod do předmětu. Ergonomie - definice, základ, přínos, cíl; 2. Antropometrické a psychofyziologické parametry člověka; 3. Počitky a vjemy, reflexy a reakční časy; 4. Psychologické vlastnosti člověka, výkonnost, organizace práce; 5. Člověk a stroj - přednosti člověka, přednosti stroje, rozměrové řešení stroje; 6. Pracovní poloha, pohybový prostor, zorné podmínky; 7. Nářadí a pomůcky, zásady a kritéria pro návrh hmatníků. Sedadla; 8. Ovladače. Sdělovače. Vztahy mezi ovladači a sdělovači, řešení soustavy ovladačů a sdělovačů; 9. Člověk a prostředí - klimatické podmínky, osvětlení, hluk, vibrace a otřesy; 10. Bezpečnost práce; 11. Interiér – bydlení, zónování domu/bytu, fyzikální vlastnosti prostoru, dispoziční řešení; 12. Prostory bytové a komunikační, požadavky na společenské, klidové i provozní prostory; 13.Účinky barev na člověka, třídění a význam barev, barevné řešení výrobků. Ergonomie pro handicapované. |
|||
Ateliér | 1. Výroba figuríny 5%, 50%, 95% v měřítku 1:5 a 1:10; 2. Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, analýza tématu, skici; 3. Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, skici; 4. Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, varianty; 5. Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, vizualizace; 6. Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, analýza tématu, skici; 7. Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, skici; 8. Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, varianty; 9. Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, vizualizace; 10. Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, analýza tématu, skici. Test; 11. Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, skici; 12. Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, varianty; 13. Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí. vizualizace. |
|||
Literatura - základní: | ||||
2. CHUNDELA, Lubor. Ergonomie. 3. vyd. V Praze: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-01-05173-3. | ||||
4. RUBÍNOVÁ, Dana. Ergonomie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006. ISBN 80-214-3313-2. | ||||
5. SANDERS, Mark S. a Ernest J. MCCORMICK. Human factors in engineering and design. 7th ed. New York: McGraw-Hill, c1993. ISBN 0-07-054901-x. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
2. KRÁL, Miroslav. Ergonomie a její využití v technické praxi II: Normativy ledského těla. Biomechanika a bioenergetika. Ostrava: Alexandr Vávra-Vava, 1998. ISBN 80-86168-04-2. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
B3A-P | prezenční studium | B-PDS Průmyslový design ve strojírenství | -- | zá,zk | 4 | Povinný | 1 | 3 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile