Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | doc. Ing. arch. Jan Rajlich | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojmy a vztahy v oblasti výtvarného umění, designu, užitého umění a uměleckých řemesel . Úkoly kurzu jsou řešeny jako předstupeň ateliérů - průmyslový design. |
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Základní orientace v oborech užitého umění, oblastech a materiálech uměleckých řemesel. Praktická dovednost navrhování v dané oblasti. |
||||
Prerekvizity: | ||||
Účast ve výuce je podmíněna splněním podmínky návaznosti předmětů - nutné absolvování kurzů Základy designu a Typologie designu. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Seznámení se základním i pojmy: člověk a umění, člověk a životní prostředí, člověk z hlediska fyziologického a psychologického, člověk a užité umění, umělecká řemesla a design. Na daných úkolech posluchači řeší postavení člověka v pracovní i mimopracovní oblasti a navrhuje optimální podmínky pro jeho činnost s uplatněním estetiky pomocí kresebného vyjádření a modelové klasické i počítačové techniky. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Výuka je doplněna tvůrčí prací v ateliéru a exkurzemi. | ||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Zápočet je podmíněn účastí ve výuce, odevzdáním požadovaného počtu prací (výkresů) v termínu a dostatečné kvalitě a zvládnutí příp. testu. Písemný test ověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje a teorie designu a řemesel v probraném rozsahu. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Pokud je i pouze jeden z úkolů hodnocen menším než polovičním počtem bodů, je celkové hodnocení z předmětu F „nedostatečně“ Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Ateliér | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Člověk a umění, životní styl a umělecký sloh; 2. Člověk a životní prostředí; 3. Člověk z hlediska fyziologického a psychologického; 4. Člověk a věci - funkce předmětů; 5. Užité umění, umělecká řemesla a design - základní pojmy; 6. Užité ümění a umělecká řemesla - kámen, hlína, keramika; 7. Užité umění a umělecká řemesla - keramika; 8. Užité umění a umělecká řemesla - sklo; 9. Užité umění a umělecká řemesla - kovy; 10. Užité umění a umělecká řemesla - textil; 11. Užité umění a umělecká řemesla - exkurze do řemeslných dílen; 12. Užité umění a umělecká řemesla - dřevo, nábytek; 13. Písemný test. |
|||
Ateliér | 1. Úvod - základní pojmy, informace o předmětu; 2. Koncepční studie designu prostředí v intravilánu (situace, vztahy apod., např. park, náměstí, pěší zóna, dětské hřiště, komunikační uzel apod.) - zadání 1; 3. Koncepční řešení designu - rešerše, analýza, skici; 4. Koncepční řešení designu - vypracování; 5. Koncepční řešení designu - definitiva, odevzdání úkolu č. 1; 6. Návrh jednoduchého designu využívající řemeslné materiály a postupy- zadání 2; 7. Návrh designu- rešerše, analýza, skici; 8. Návrh designu - definitiva; odevzdání úkolu č. 2; 9. Návrh designu využívající řemeslné materiály a postupy (detailní řešení) - zadání 3; 10. Návrh designu detailu - rešerše, analýza, skici; 11. Návrh designu - vypracování; 12. Návrh designu - definitiva; 13. Odevzdání úkolu č. 3; Písemný test; |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. NOËL, Riley a Patricia BAYER. The elements of design: the development of design and stylistic elements from the renaissance to the postmodern era. London: M. Beazley, 2003. ISBN 9781840004311. | ||||
2. MORANT, Henry de, Gérald GASSIOT-TALABOT a Josef HOBZEK. Dějiny užitého umění od nejstarších dob po současnost. Praha: Odeon, 1983. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. CRHÁK, František. Výtvarná geometrie: učební text pro uměleckoprůmyslové školy. 3.vyd. Praha: SPN, 1977. Učebnice odborných a středních odborných škol. | ||||
2. DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000. Stavitel. ISBN 80-7169-655-2. | ||||
3. FROLEC, Ivo. Kovářství. Praha: Grada, 2003. Řemesla, tradice, technika. ISBN 80-247-0611-3. | ||||
4. RILEY, Noël, ed. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-7209-549-8. | ||||
5. VONDRUŠKA, Vlastimil. Sklářství. Praha: Grada, 2002. Řemesla, tradice, technika. ISBN 80-247-0261-4. | ||||
6. ZUB, Gleb. Ozdobné kovové ploty a mříže. Praha: Grada, 1999. Stavitel. ISBN 80-7169-735-4. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
B3A-P | prezenční studium | B-PDS Průmyslový design ve strojírenství | -- | kl | 3 | Povinný | 1 | 2 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile