Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | Ing. Daniel Zuth, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚVSSR | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je získání dalších teoretických a praktických znalostí z oblasti diagnostiky technických systémů. Předmět obsahově navazuje na předmět Technická diagnostika I. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Student získá ve smyslu uvedené anotace další rozsáhlé a komplexní znalosti z oblasti diagnostiky technických systémů, které mu umožní se erudovaně zapojit v průmyslové strojírenské a elektrotechnické praxi do řešení různých problémů, které s danou problematikou souvisí. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky na úrovni dosud absolvovaného vysokoškolského studia. Rovněž se předpokládají znalosti v uvedené odborné oblasti v rozsahu předešlého studia bakalářského a studia předmětu Technická diagnostika I. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět je zaměřen na nejmodernější poznatky z technické diagnostiky strojů a zařízení. Navazuje na skutečnosti uvedené dříve v předmětech zaměřených na diagnostiku a tyto dále rozvíjí. Pozornost je především soustředěna na problematiku vibrodiagnostiky, hlukové diagnostiky, diagnostiky defektoskopické, tribodiagnostiky, elektrodiagnostiky a dálkové diagnostiky strojů. Je ukázán význam a použití diagnostiky multiparametrické. Absolvováním tohoto předmětu a předmětu Technická diagnostika I, případně předmětu Základy technické diagnostiky, student obsahově získá komplexní poznatky z oblasti technické diagnostiky strojů a zařízení. Sdělované poznatky také vychází z obsahu iniciativy Průmysl 4.0. a Údržba 4.0. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu základních principů a teorie dané problematiky. Pozornost je i soustředěna na využití poznatků, které studenti získali v předmětu Technická diagnostika I. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí přednášené látky, vychází z řešení konkrétních reálných problémů. Laboratorní cvičení je realizováno výhradně s využitím strojů a zařízení existujících v průmyslové praxi. Totéž se týká použití diagnostických prostředků, metodik a vyhodnocovacích softwarů. Student se tedy seznámí s konkrétní činností průmyslových diagnostiků, případně i techniků údržby. Dle možností jsou pro studenty organizovány přednášky odborníků z průmyslové praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Předmět se skládá ze cvičení a přednášek. Cvičení jsou povinná. Cvičení je ukončeno zápočtem (je udělován ve 13. výukovém týdnu). K jeho získání je nutná 100% účast na cvičení, aktivita na cvičení a vypracování a odevzdání a učitelem uznání protokolů ze všech předepsaných laboratorních cvičení. Zkouška je realizována písemným testem, student může z tohoto testu získat až 100 bodů. Hodnocení výsledku zkoušky je dáno klasifikační stupnicí dle ECTS. | ||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Výuka je kontrolována ve cvičeních z hlediska účasti a aktivity. Předpokládá se 100% účast na cvičeních, v případě nepřítomnosti je student povinen výuku nahradit, způsob náhrady určí vyučující. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Konzultace v kombinovaném studiu | 1 × 9 hod. | nepovinná | ||
Laboratorní cvičení | 1 × 9 hod. | povinná | ||
Řízené samostudium | 1 × 34 hod. | nepovinná | ||
Osnova: | ||||
Konzultace v kombinovaném studiu | 1. Diagnostika množství tepla, diagnostika koncentrace – koncentrace, hustota kapalin, vlhkost 2. Vibrodiagnostika – úvod, budící síla, vibrační odezva, základní veličiny, senzory, senzory multifunkční, smart senzory 3. Vibrodiagnostika – měření vibrací 4. Vibrodiagnostika – frekvenční analýza 5. Vibrodiagnostika – nevyváženost, nesouosost, kluzná ložiska 6. Vibrodiagnostika – valivá ložiska, metoda ODS, zmínka o modální analýze 7. Zvuková (hluková) diagnostika – úvod, diagnostika strojů: hladina akustického tlaku a výkonu, akustické filtry, hlučnost strojů, zdroje hluku u strojů, kritéria hlučnosti, evropské směrnice, normy 8. Defektoskopická diagnostika – úvod, vizuální a optické zkoušky 9. Defektoskopická diagnostika - magnetoindukční , elektroindukční zkoušky a další 10. Tribodiagnostika maziv a strojních uzlů 11. Elektrodiagnostika – úvod, metody 12. Elektrodiagnostika – zjišťování stavu strojních uzlů 13. Dálková diagnostika strojů, on-line diagnostika strojů a Industry 4.0, multiparametrická diagnostika |
|||
Laboratorní cvičení | 1. Úvod, organizační záležitosti, bezpečnost práce - poučení, bezpečnost práce - přezkoušení, základy teorie měření diagnostickými přístroji 2. Vibrodiagnostika 3. Vibrodiagnostika 4. Vibrodiagnostika 5. Vibrodiagnostika 6. Vibrodiagnostika 7. Vibrodiagnostika 8. Hluková diagnostika 9. Elektrodiagnostika 10. Elektrodiagnostika 11. On-line diagnostika strojů 12. On-line diagnostika strojů. Multiparametrická diagnostika 13. Zápočet |
|||
Řízené samostudium | 1. Diagnostika množství tepla, diagnostika koncentrace – koncentrace, hustota kapalin, vlhkost 2. Vibrodiagnostika – úvod, budící síla, vibrační odezva, základní veličiny, senzory, senzory multifunkční, smart senzory 3. Vibrodiagnostika – měření vibrací 4. Vibrodiagnostika – frekvenční analýza 5. Vibrodiagnostika – nevyváženost, nesouosost, kluzná ložiska 6. Vibrodiagnostika – valivá ložiska, metoda ODS, zmínka o modální analýze 7. Zvuková (hluková) diagnostika – úvod, diagnostika strojů: hladina akustického tlaku a výkonu, akustické filtry, hlučnost strojů, zdroje hluku u strojů, kritéria hlučnosti, evropské směrnice, normy 8. Defektoskopická diagnostika – úvod, vizuální a optické zkoušky 9. Defektoskopická diagnostika - magnetoindukční , elektroindukční zkoušky a další 10. Tribodiagnostika maziv a strojních uzlů 11. Elektrodiagnostika – úvod, metody 12. Elektrodiagnostika – zjišťování stavu strojních uzlů 13. Dálková diagnostika strojů, on-line diagnostika strojů a Industry 4.0, multiparametrická diagnostika |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. KREIDL,M; ŠMÍD,R. Technická diagnostika. Senzory-metody-analýza signálu. 1. vydání. Praha: BEN-technická literatura, 2006,408 s. ISBN 80-7300-158-6. | ||||
2. HAMMER,Miloš. Metody umělé inteligence v diagnostice elektrických strojů. 1. vydání. Praha: BEN – technická literatura, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7300-231-2. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
3. HELEBRANT,F; ZIEGLER,J. Technická diagnostika a spolehlivost, II. Vibrodiagnostika. 1. vydání-dotisk. VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2005. 178 s. ISBN 80-248-0650-9. | ||||
4. BLACK, H., DOCKRELL, W. Diagnostic Assessment in Technical Education: A Teacher's Handbook. 1980. 75 s. ISBN 978-0901116253. | ||||
5. THOMPSON, M.; VAN DEN BRUEL. Diagnostic Tests Toolkit (EBMT-EBM Toolkit Series). Wiley-Blackwell. 2011. 112 s. ISBN 978-0470657584. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-K | kombinované studium | M-KSB Kvalita, spolehlivost a bezpečnost | -- | zá,zk | 6 | Povinný | 2 | 2 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile