Akademický rok 2020/2021 |
Garant: | doc. Ing. arch. Jan Rajlich | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Orientace v historii, teorii a technikách grafického designu a praktické procvičení práce s písmem, barvou a kompozicí v navrhování. Hledání smyslu designu vizuálních komunikací ve správném tj. rychlém a nezkresleném přenosu informace k uživateli, v různých grafických možnostech vyjádření obsahu informace a řešení její formy, ve vcítění se do zásad komunikačního procesu a roli designéra v něm. |
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Základní orientace v grafickém designu a schopnost aplikace zejména v oblasti firemního designu a ve služební, orientační a provozní grafice, tzn. zejména ve spojitosti s průmyslovým designem a komunikačním designem. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Základní znalosti vývoje a klasifikace písma, typografická a kompoziční pravidla, základní znalosti realizačních technik ve vizuální komunikaci (např. tisk, sazba apod.) viz. kurz "Písmo a typografie" (obor B-PDS). Praktická znalost grafických 2D programů (CorelDraw, Adobe apod.) je nutná, 3D programů (Rhinoceros apod.) vítaná. |
||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Grafický design (nebo-li design vizuálních komunikací) jako prostředek dorozumění a humanizace prostředí. Historie a současnost grafického designu. Úvod do semiologie. Aplikace písma, znaku, obrazu, barvy apod. v typografických a grafických návrzích a také na grafické prezentaci designérského návrhu. Tvůrčí složkou práce je v první fázi návrh vizuálního stylu (Corporate Identity) a zpracování design manuálu. Obsahem je práce na návrhu značky, logotypu, barev, písem, navazuje jejich rozvinutí do praktických aplikací pro elektronická či tištěná média. Druhým úkolem může být zadání z oblasti informačního designu: provozní nebo orientační grafiky. Příklady témat prací: A) „Jednotný vizuální styl“ (JVS) ve dvou etapách. Příklad 1: „JVS akce: veletrh, výstava, konference, workshop, soutěž apod.“ 1. etapa - symbol a logotyp, barevnost akce, písmo akce. 2. etapa – aplikace JVS: plakát A1, vstupenky, pozvánka, program, webová prezentace apod. Příklad 2: „JVS podniku (firmy)“ 1. etapa - podniková značka a logotyp, barevnost, výběr podnikového písma. 2. etapa - aplikace JVS: služební grafika, automobily, webová grafika, plakát apod. vč. koncepce typografického řešení design-manuálu. Příklad 3: B) "Informační design", - grafické řešení sdělovačů a ovladačů - piktografický orientační systém. Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení - ateliérová výuka spočívá v samostatné tvůrčí práci v ateliéru. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí navržený design a úroveň prezentace. Písemný test. Test prověřuje celkovou orientaci a znalosti vývoje a teorie grafického designu a technik. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úkolů a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu a testu nižším než polovinou z maximálního počtu bodů určených pro úkol či test je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast na přednáškách je doporučovaná. Účast v ateliérové výuce je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna) ; pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Stanovení způsobu náhrady zmeškané výuky je v kompetenci garanta předmětu. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence projekt přijat, protože jej nelze dostatečně zvládnout a náhradní zadání není možné. |
||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 1 hod. | nepovinná | ||
Ateliér | 13 × 5 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | • Seznámení s grafickým designem (designem vizuálních komunikací) – základní pojmy, rozdělení g. d., úloha a význam g. d.; • Písmo a typografie – shrnutí vývoje vizuálních komunikací a písma, terminologie, členění písmových druhů latinky, písmo v g. d., typografie; • Značka, logotyp a ochranná známka – vývoj značky, terminologie, tvorba značky, právní aspekty; • Značka – aplikovaná semiologie; • Jednotný vizuální styl – vývoj, podnikový a propagační styl, tvorba a užití JVS, design manuál, reklamní akce; • Propagační grafika – vývoj, propagační prostředky: plakát, leták a průsvitka, prospekt, inzerát, katalog, p. g. v architektuře – neon, velkoplošná reklama ap.; • Obory g. d. v průmyslu a prostředí – provozní grafika, informační a orientační grafika, služební grafika, obalová grafika a výstavnická grafika; • Stručný přehled grafického designu 19. a 20. století – epochy, styly, školy; • Stručný přehled grafického designu 19. a 20. století – osobnosti. |
|||
Ateliér | • Zadání hlavního semestrálního praktického úkolu – např. „jednotný vizuální styl“ ve dvou etapách. (Příklad 1: „JVS akce: veletrh, výstava, konference, workshop, soutěž apod.“ 1. etapa - symbol, barevnost, výběr písma. 2. etapa – aplikace JVS: plakát A1, vstupenky, pozvánka, program, webová prezentace apod. Příklad 2: „JVS podniku (firmy)“. 1. etapa - značka, barevnost, výběr podnikového písma. 2. etapa - aplikace JVS: služební grafika, automobily, webová grafika apod. vč. koncepce typografického řešení design-manuálu). Písemná analýza témat a vybraného zadání, dokumentace na obdobné téma, přípravné kresby a skici 1. etapy. • Souběžně s hlavním úkolem průběžné zadávání a odevzdávání doplňujících krátkodobějších úkolů; • 1. etapa: analýza, skici, alternativní návrhy, schválené řešení - finální návrh (práce na čisto) • 2. etapa: písemná analýza, skici, alternativní návrhy, schválené řešení - finální návrh (práce na čisto) • Odevzdání kompletní semestrální ateliérové práce se všemi přílohami: tj. písemně-obrazová analýza, písemná průvodní zpráva, skici, variantní návrhy, výkresy definitivních řešení, design-manuál, výkresy doplňujících úkolů, stránky portfolia studenta se zadanými úkoly, digitální archiv; • Ústní obhajoba ateliérové práce grafického designu, test. |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. Henrion FHK, Parkin A.: Design Coordination and Corporate Image | ||||
2. Meggs P. B.: A history of Graphic Design | ||||
3. Brockmann J. M.: Grid syst.in Graphic Design | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Slezák M. a kol: Písmo ve výtvarné výchově. - Praha: SPN, 1989. | ||||
2. Šalda J.: Od rukopisu ke knize a časopisu. - Praha: SNTL, 1988. | ||||
3. Rajlich J.: Grafika a propagace. - Brno: Mospra, 1992. | ||||
4. Hlavsa, O.: Typografia 1-3. - Praha: SNTL, 1975-1981. | ||||
5. Bringhurts R.: The Elements of Typographic Style. - Point Roberts, USA: Hartley+Marks, 2002. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2A-P | prezenční studium | M-PDS Průmyslový design ve strojírenství | -- | kl | 6 | Povinný | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile