Akademický rok 2023/2024 |
Garant: | doc. akad. soch. Ladislav Křenek, ArtD. | |||
Garantující pracoviště: | ÚK | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je seznámit studenty s přednostmi technologických nástrojů virtuální reality pro dosažení vyšší úrovně prezentačních, estetických i technických výstupů v oblasti průmyslového designu. Studenti se seznámí s virtuální realitou (VR), prostředím a nástroji pro skicování, modelování, vizualizování a prezentování prostřednictvím VR. Studenti získají přehled o základních principech a technologiích používaných ve virtuální realitě. Získají také teoretické a praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací svých designérských projektů pomocí nástrojů virtuální reality. |
||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Schopnost ovládat softwarové a hardwarové prostředky, které se používají pro virtuální realitu. |
||||
Prerekvizity: | ||||
Znalost techniky klasického a digitálního skicování. |
||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět je koncipován tak, aby si studenti osvojili základní principy a metody 3D skicování, modelování, vizualizování a prezentování prostřednictvím virtuální reality. Práce ve VR umožní studentům navrhovat efektivním způsobem komplexnější designérská řešení, která významně obohatí samotný proces navrhování a zásadně zlepší prezentační kvalitu výstupů projektů. Zároveň přispěje k vysoce realistickému vnímání prostorových – kompozičních vztahů nezbytných pro designérskou tvorbu a zlepší interaktivitu návrhového procesu. Taktéž umožní studentům rozšiřující prostorové vnímání navrhovaných produktů i jejich částí a podrobnější sledování uživatelských souvislostí. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Výuka je zaměřena na teoretické a praktické zvládnutí softwarových a hardwarových nástrojů virtuální reality. Předmět je vyučován formou ateliéru za pomoci softwaru a hardwaru, orientovaného na teoretické a praktické využití nástrojů virtuální reality v celém návrhovém procesu. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu: povinná prezence v rozvrhovaných hodinách, individuální konzultace s vyučujícím, odevzdání zadaných úkolů ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaných úkolů. U každého úkolu se hodnotí zvlášť úroveň vypracování a úroveň jeho prezentace. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení úkolů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě neomluvené absence za semestr. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu. |
||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Ateliér | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Ateliér | - Úvod do problematiky virtuální reality (VR). |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. GREENGARD, Samuel. Virtual reality. Massachusetts ; London: The MIT Press, 2019, xviii, 243 stran. ISBN 978-0-262-53752-0. | ||||
2. JERALD, Jason. The VR book: human-centered design for virtual reality. San Rafael, CA]: Morgan & Claypool, 2016, xxxiii, 599 stran : barevné ilustrace a grafy ; 24 cm. ISBN 978-1-97000-115-0. | ||||
3. WANG, Xiangyu a Marc Aurel SCHNABEL. Mixed Reality In Architecture, Design And Construction. Dordrecht: Springer Netherlands, 2009. ISBN 9781402090875. Dostupné z: doi:10.1007/978-1-4020-9088-2 | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. WOLFARTSBERGER, Josef, Jan ZENISEK a Christoph SIEVI. Chances and Limitations of a Virtual Reality-supported Tool for Decision Making in Industrial Engineering. IFAC PapersOnLine [online]. Elsevier, 2018, 51(11), 637-642 [cit. 2020-10-11]. ISSN 2405-8963. Dostupné z: doi:10.1016/j.ifacol.2018.08.390 | ||||
2. WOLFARTSBERGER, Josef. Analyzing the potential of Virtual Reality for engineering design review. Automation in construction [online]. Elsevier B.V, 2019, 104, 27-37 [cit. 2020-10-11]. ISSN 0926-5805. Dostupné z: doi:10.1016/j.autcon.2019.03.018 | ||||
3. BASSANINO, May, Kuo-cheng WU, Jialiang YAO, Farzad KHOSROWSHAHI, Terrence FERNANDO a Jens SKJÆRBÆK. The Impact of Immersive Virtual Reality on Visualisation for a Design Review in Construction. In: 2010 14th International Conference Information Visualisation [online]. IEEE, 2010, s. 585-589 [cit. 2020-10-11]. ISBN 9781424478460. ISSN 10939547. Dostupné z: doi:10.1109/IV.2010.85 | ||||
4. AUKSTAKALNIS, Steve a David BLATNER. Reálně o virtuální realitě: Umění a věda virtuální reality. Brno: JOTA, 1994. ISBN 80-85617-41-2. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-PDS-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | kl | 3 | Povinný | 2 | 2 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile