Multimédia a technologie (FSI-YMT)

Akademický rok 2024/2025
Garant: doc. Ing. arch. Jan Rajlich  
Garantující pracoviště: ÚK všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Absolventi se budou schopni orientovat v oblasti multimediální tvorby, vytvářet animace pro účely prezentace produktů s přesahem do reklamní tvorby a publikování na webu.

Student získá:
- orientaci v současných technologiích používaných pro publikování multimediálního obsahu,
- schopnost připravit a zpracovat komplexní 3D animaci produktu,
- schopnost vytvořit animovanou kompozici z různých typů grafických podkladů,
- schopnost střihu videa a práce s ozvučením,
- základní znalosti v oblasti publikování multimediálního obsahu na web.

Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:
 
Obsah předmětu (anotace):
 
Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:
 
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 1 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 3 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška - Úvod do multimediálních aplikací, souborové formáty, standardy, typy kódovacích algoritmů, datové toky, přehled přehrávačů, ovladačů, výstupních zařízení.
- Záznam zvuku, používané souborové formáty a jejich parametry.
- Zpracování zvuku, stopy, efekty, export.
- Záznam obrazu, používané souborové formáty, kontejnery, kodeky a jejich parametry.
- Příprava animací pomocí 3D aplikací, příprava výstupů pro kompozice.
- Střih – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Střih – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Kompozice – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – animace prvků.
- Kompozice – propojení s 2D a 3D aplikacemi, pokročilé funkce pro klíčování a trackování obsahu.
- Rendering videa.
    Cvičení s počítačovou podporou - Příprava 3D modelu produktu pro animovanou prezentaci.
- Záznam zvuku.
- Zpracování zvuku, stopy, efekty, export.
- Záznam obrazu.
- Příprava animací pomocí 3D aplikace, příprava výstupů pro kompozice.
- Střih – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Střih – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – práce s časovou osou, práce se stopami.
- Kompozice – práce s maskami, práce s efekty, práce s textem.
- Kompozice – animace prvků.
- Kompozice – propojení s 2D a 3D aplikacemi, pokročilé funkce pro klíčování a trackování obsahu.
- Rendering videa.
Literatura - základní:
1. SOCHOR, Jiří, Jiří ŽÁRA a Bedřich BENEŠ. Algoritmy počítačové grafiky. Dot. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické, 1998. ISBN 80-01-01406-1.
2. KERLOW, Isaac Victor. Mistrovství 3D animace: [ovládněte techniky profesionálních filmových tvůrců!]. Brno: Computer Press, 2011. Mistrovství. ISBN 978-80-251-2717-9.
3. MICHÁLEK, Martin. Vzhůru do (responzivního) webdesignu. Verze 1.1. Praha: vlastním nákladem autora, 2017. ISBN 978-80-88253-00-6.
Literatura - doporučená:
4. MEYER, Trish a Chris MEYER. Adobe After Effects: výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2500-7.
5. LAURENČÍK, Marek. Tvorba www stránek v HTML a CSS. Praha: Grada Publishing, 2019. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-271-2241-7.
6. WELLING, Luke a Laura THOMSON. Mistrovství PHP a MySQL. Přeložil Ondřej BAŠE. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4892-1.
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-PDS-P prezenční studium --- bez specializace -- kl 4 Povinný 2 1 L