Programování pro strojní inženýrství (FSI-VCP)

Akademický rok 2025/2026
Garant: Ing. Jiří Kovář, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚAI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Hlavním cílem kurzu je naučit se programovat profesionálně v prostředí průmyslu. Student se naučí používat základní a pokročilé prostředky pro profesionální softwarový vývoj, včetně potřebných návyků.

Výuka je prováděna na podkladu programování v jazyce C# jako prostředku softwarového vývoje. Student se naučí formulovat algoritmy pro širokou škálu inženýrských úloh, programovat v jazyku C# a pochopit rysy objektově orientovaného programování a metodiku návrhu a tvorby programu s využitím OOP.

Studenti získají základní dovednosti a zkušenosti při psaní a ladění programů středního stupně obtížnosti s využitím programovacího jazyka C# s využitím DevOps prostředků. Studenti zvládnou technologii OOP pro návrh a realizaci projektů v jazyce C#.

Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:
 
Obsah předmětu (anotace):

Předmět si klade za cíl naučit studenty používaným metodám a návykům při vytváření softwarových řešení používaných v průmyslu. Student se dozví co je DevOps, kontejner, Unit-testing, apod. a tím ovládne nejpotřebnější znalosti, které jsou již průmyslovým standardem.

Předmět se zabývá výukou algoritmizace a programování. Pro praktickou výuku jsou používány programovací jazyk C#. Jazyk C# je v současnosti jedním z nejužívanějších programovacích jazyků. K jeho velkým výhodám patří jeho univerzální použitelnost pro nejrůznější aplikační oblasti a dostupnost pro většinu existujících platforem. Jazyk C# se vykazuje velmi vysokým stupněm implementace rysů objektově orientovaného programování. Překladač jazyka C# bývá k dispozici pro různě platformy, samotný jazyk je velmi dobře standardizován. Tyto rysy činí jazyk C# jedním z nejvhodnějších jazyků pro tvorbu rozsáhlých aplikací v současné době.

Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:

Zápočet: Účast na cvičeních a zpracování zadaných programů v C#.

Zkouška: ústní, diskuse nad zpracovanými projekty s možnými doplňujícími otázkami. Klasifikace je plně v kompetenci vyučujícího podle platných směrnic VUT v Brně.


Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 2 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška

1. Softwarové inženýrství, terminologie, specifika vývoje softwaru ve strojním inženýrství.
2. Životní cyklus SW. DevOps. CI/CD. Version control.
3. Koncept testování, analýzy a review. TDD.
4. Používané paradigmata vývoje softwaru. Role softwarového specialisty ve všech etapách životního cyklu softwaru.
5. Základní problémy a používané metody při vývoji softwaru. Metody vývoje v týmu z hlediska spolupráce více vývojářů, metriky a kvalita softwaru. Používané nástroje.
6. Vývojová prostředí, lintery, normy - tooling.
7. Provoz a údržba softwaru.
8. Implementace softwaru.
9. Používané metody modelování softwaru, UML.
10. Must-have znalosti softwarového vývojáře - Kontejnery, Caching, Logging
11. Must-have znalosti softwarového vývojáře - Messaging, Monitoring, Telemetrie
12. Must-have znalosti softwarového vývojáře - Orchestrace/Choreografie, Trasovatelnost
13. Must-have znalosti softwarového vývojáře - Použití AI při vývoji softwaru

    Cvičení s počítačovou podporou

1. Vývojové prostředí Visual Studio/ VS Code. Jednoduchá konzolová aplikace.
2. Principy a typy programovacích jazyků. Společné řídicí struktury programovacích jazyků.
3.-5. Základy OOP, datové struktury. Návrh a realizace konzolové aplikace v jazyce C#.
6. Refaktorizace I: rozdělení projektu do funkčních bloků. SW balíčky.
7. Refaktorizace I: verzování projektu, práce v týmu. GIT.
8. Refaktorizace II: koncept TDD, unit-testing.
9. Refaktorizace III: Statická analýza kódu. Čitelnost kódu. Použití linterů.
10. Kontejnerizace softwaru.
11. Refaktorizace IV: základní metody monitoringu stavu aplikace, telemetrie.
12. Refaktorizace IV: trasovatelnost.
13. Případové studie, konzultace.

Literatura - základní:
1. Kernighan, B. W. - Ritchie, D, M.: The C Programming Language. Second Edition. Prentice-Hall, 2012.
2. Stroustrup, B.: The C++ Programming Language, Fourth edition, Pearson Education, 2013.
3. Drozdek, A.: Data Structures and Algorithms in C++. CENGAGE Learning, 2013.
Literatura - doporučená:
1. Capper, D.M.: Introducing C++ for Scientists, Engineers and Mathematicians, Springer, 2001.
2. Virius, M.: Jazyky C a C++, kompletní průvodce. Grada, 2011.
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-MAI-P prezenční studium --- bez specializace -- kl 3 Povinně volitelný 2 1 Z
B-STR-P prezenční studium AIŘ Aplikovaná informatika a řízení -- kl 3 Povinný 1 2 Z