Počítačové zpracování a vizualizace dat (FSI-VPG)

Akademický rok 2025/2026
Garant: Ing. Jiří Kovář, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚAI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Předmět je zaměřen na získání komplexního přehledu a referencí o současných technologiích počítačové grafiky pro budoucí inženýry IT, zaměřené na integraci obrazových a inženýrských datových vstupů, jejich zpracování, uživatelské ovládání, vizualizace a dokumentaci.

Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:

Obecný přehled o funkci současného počítačového hardware, matematický aparát analytické geometrie a základních numerických metod, fyzika a elektrotechnika v rozsahu úvodních kurzů.

Obsah předmětu (anotace):

Úvod do historie počítačové grafiky, metod 2D a 3D grafiky, úvod do problematiky barev a barevných systémů, záznamu a zpracování obrazu, klasifikace zobrazovacích zařízení, principy používaných textových a grafických uživatelských rozhraní, nástroje pro vizualizaci dat, úvod do DTP a přehled používaných tiskových výstupů a technologií.

Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:
 
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Přednáška  13 × 2 hod. nepovinná                  
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Přednáška

Úvod do počítačové grafiky - bitmapový a vektorový přístup k počítačové grafice; Historie - alfanumerické a grafické terminály, plottery a maticový tisk, vývoj grafických adaptérů v PC. 
2D grafika - základní bitmapové operace, přímky, křivky, bitmapové a vektorové fonty, základní používané souborové formáty pro bitmapovou a vektorovou grafiku.
3D grafika: axonometrie a lineární perspektiva. Bézierovy bikubické a obecné plochy a jejich napojování. Realistické zobrazování prostorových útvarů, řešení viditelnosti, konstantní, Gouraudovo a Phongovo stínování. Hardware a aplikační rozhraní pro plošně definovanou 3D grafiku, principy Raytracingu;
Barvy a barevné systémy - principy barevného vidění, systémy RGB, HSI/HSV, Y/C CIELAB; Úvod do problematiky řízení barev - kalibrace zařízení, barevné profily a přístupy k transformacím gamutu.
Zařízení pro získávání obrazu - HMI zařízení, základní principy fungování obrazových snímačů, rozlišení, barevné kanály a bitová hloubka.
Záznamové formáty pro statický a pohyblivý obraz, ztrátová a bezestrátová komprese obrazu a videa.
Úvod do zpracování obrazu v grafických nástrojích - histogramy, jasové transformace, geometrické transformace, aplikační ukázky nástrojů založených na konvoluci a Fourierově transformaci.
Zobrazovací zařízení - CRT, LCD a OLED displeje, elektronický papír a projekce. Zobrazovací a signalizační prostředky v průmyslu a v dopravě;
Vývoj rozhraní člověk-stroj - historie, současnost, RAD, specifika uživatelských rozhraní ovládáných ukazovacím zařízením a klávesnicí.
Mobilní a automatizační UI, skinování a CSS pro webová GUI.
SCADA a Dashboardy pro vizualizaci numerických a nenumerických dat - 1D, 2D a 3D online data, vizualizace relací a nečíselná vyjádření stavu, přístupy a implementace řešení pro vizualizaci Real Time dat.
DTP - Úvod do typografie, klasifikace a měření písma, fonty. Text, sazební obrazec, odstavec, proklad, dělení slov, sazba a korektury,  software a redakční systémy pro zlom textu a grafiky.
Tiskové výstupy - Požadavky na tiskové podklady, tiskové technologie u kancelářských tiskáren, náhledová zařízení, osvitové jednotky, ofset.

    Cvičení s počítačovou podporou Praktické ukázky, jejich cvičení a opakování formou prezentace rešerší jsou nedílnou součástí každého přednáškového bloku.
Literatura - základní:
1. ŽÁRA, J., BENEŠ, B., SOCHOR, J., FELKEL, P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press 2008
2. BILLMEYER, F. W.: Principles of Colour technology. New York, John Wiley & Sons 1981
3. FRASER, B., MURPHY, C., BUNTING, F.: Color Management, Berkeley, Peachpit Press 2002.
4. SKALA, V.: Světlo, barvy a barevné systémy v počítačové grafice, ACADEMIA Praha 1993.
Literatura - doporučená:
1. Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P.: Moderní počítačová grafika.
2. FRASER, B.-MURPHY, C.-BUNTING, F.: Color Management, Berkeley, Peachpit Press 2002.
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
B-STR-P prezenční studium AIŘ Aplikovaná informatika a řízení -- kl 5 Povinný 1 3 Z