Strojové učení v inženýrských výpočtech; (FSI-QAI)

Akademický rok 2025/2026
Garant: Ing. Aleš Prokop, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚADI všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:

Cílem předmětu je seznámení studentů se základními přístupy aplikace strojového učení, konkrétně Reinforcement Learning v inženýrských výpočtech.

Absolvent kurzu získá základní povědomí o algoritmech a datových strukturách, užitečných pro efektivní implementaci Reinforcement Learning algoritmů prostřednictvím programovacího jazyka Python.

Absolvent rovněž získá praktické zkušenosti v rámci úloh v oblasti propojení strojového učení a vybraných inženýrských výpočtů, jež mohou sloužit jako inspirace k dalšímu rozvoji v této oblasti.

Výstupy studia a kompetence:
 
Prerekvizity:

Základní znalosti fyzikálních a inženýrských principů, dále základní povědomí o programovacím jazyce Python. 

Obsah předmětu (anotace):

Předmět nastiňuje možné způsoby aplikace strojového učení v  kontextu inženýrských výpočtů. Studenti se seznámí s základními principy strojového učení a umělé inteligence, s důrazem na Reinforcement learning. Kurz zahrnuje úvod do programovacího jazyka Python a jeho využití pro implementaci vhodných knihoven pro propojení dynamických výpočtových modelů a nástrojů umělé inteligence.

Metody vyučování:
 
Způsob a kritéria hodnocení:

Udělení zápočtu je podmíněno aktivní účastí ve cvičeních, kde je průběžně kontrolována činnost v rámci dílčích úloh.

Účast na cvičeních je povinná, kontrolu provádí vyučující. Forma nahrazení zameškané výuky je řešena individuálně s cvičícím nebo s garantem předmětu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
 
Typ (způsob) výuky:
    Cvičení s počítačovou podporou  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Cvičení s počítačovou podporou

  1. Rozdělení strojového učení/umělé inteligence

  2. Reinforcement learning (RL): definice, představení základních pojmů

  3. Úvod do programovacího jazyku Python

  4. Supervised learning v prostředí Python (učení na datech)

  5. Ukázka RL úlohy v prostředí Python (Gymnasium)

  6. Model-based a model-free RL

  7. FMU: Tvorba, využití

  8. Stavba výpočtového modelu (Adams/Chrono/NVIDIA Modulus/Mujoco)

  9. Definice vstupů a výstupů pro RL: observations, actions

  10. Volba/tvorba agenta a jeho policy

  11. Definice reward function

  12. Trénovaní: definice parametrů, které mají vliv na průběh

  13. Využití natrénovaného agenta v simulaci

Literatura - základní:
1.

SANGHI, Nimish. Deep Reinforcement Learning with Python. 1st ed. Apress Berkeley, CA, c2021. ISBN 978-1-4842-6809-4.

2. SUTTON, S.; BARTO, A. Reinforcement Learning: An Introduction. 2nd ed. The MIT Press, c2018. ISBN 978-0-262-19398-6.
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
N-ADI-P prezenční studium --- bez specializace -- 2 Volitelný 2 1 L
N-ADI-P prezenční studium --- bez specializace -- 2 Volitelný 2 2 L
N-AAE-P prezenční studium --- bez specializace -- 2 Volitelný 2 2 L
N-AAE-P prezenční studium --- bez specializace -- 2 Volitelný 2 1 L