Ing. Aleš Prokop, Ph.D.

E-mail:   prokop.a@fme.vutbr.cz 
Pracoviště:   Ústav automobilního a dopravního inženýrství
odbor pohonných jednotek
Zařazení:   Odborný asistent
Místnost:   A1/0824

Vzdělání a akademická kvalifikace

  • 2010, Ing., Ústav konstruování, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně
  • 2017, Ph.D., Ústav automobilního a dopravního inženýrství, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně

Přehled zaměstnání

  • 2019 - dosud, odborný asistent, Ústav automobilního a dopravního inženýrství, Fakulta strojního inženýrství, VUT v Brně
  • 2014 - 2018, vědecký pracovník, Ústav automobilního a dopravního inženýrství, Fakulta strojního inženýrství, VUT v Brně
  • 2012 - 2014, technický pracovník, Ústav automobilního a dopravního inženýrství, Fakulta strojního inženýrství, VUT v Brně
  • 2009 - 2012, Zetor tractors a.s. - konstruktér, výpočtář

Pedagogická činnost

Vyučované předměty:

  • Semestrální projekt (QS3)
  • Vibrace a hluk vozidel (QDZ)
  • Převodová ústrojí motorových vozidel (QRU)

Vedení diplomových a bakalářských prací:

  • 15 bakalářských prací
  • 10 diplomových prací

Školitel specialista 2 studentů doktorského studia

Akademické stáže v zahraničí

  • 10/2018 - 11/2018, Technische universität Dresden, pracovní stáž
  • 06/2012 - 12/2012, Tampere University of Technology, pracovní stáž, projekt Kämiko (TEKES)
  • 01/2012 - 06/2012, Tampere University of Technology, studijní stáž

Projekty

  • 2019-2020, Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky, projekt TAČR TN01000026, člen řešitelského týmu
  • 2018-2021, Specifické spojky s prodlouženou životností pro převodová ústrojí kolejových vozidel,  projekt TAČR Epsilon TH03010183, spoluřešitel
  • 2017-2019, Převodové ústrojí pro vysokorychlostní lokomotivy, projekt TAČR Epsilon TH02010725, spoluřešitel
  • 2014-2017, Výzkum a vývoj pohonných jednotek s moderními akumulačními vstřikovacími systémy s ohledem na minimalizace škodlivých látek ve výfukových plynech, projekt TAČR Alfa TA04030454, člen řešitelského týmu
  • 2013-2015, Plně reverzovatelná dvoutoká převodovka s automatizovaným elektrohydraulickým řazením, Projekt TA03011378, člen řešitelského týmu
  • 2011-2014, Výzkum a vývoj pohonných jednotek s progresivními prvky snižování obsahu škodlivých látek ve výfukových plynech, projekt FR-TI3/207, člen řešitelského týmu
  • 2011-2013, Vývoj metod vhodných ke snižování vibrací pohonných jednotek, Projekt FS-S-11-8, člen řešitelského týmu
  • 2009-2012, Výzkum a vývoj dvoudobého vznětového motoru s protiběžnými písty, Projekt FR-TI1/580, MPO, člen řešitelského týmu

Citace publikací podle SCOPUS (bez autocitací)

3

Citace publikací podle ISI Web of Knowledge (bez autocitací)

1

Aktuálně garantované předměty:

Vybrané publikace:

  • JANOUŠEK, M.; PROKOP, A.; NOVOTNÝ, P.:
    Locating of the Noise Sources in Automotive Industry,
    Proceedings of the XLIV. International Scientific Conference of the Czech and Slovak University Departments and Institutions Dealing with the Research of Internal Combustion Engines, pp.133-140, ISBN 978-80-7375-801-1, (2013), Mendelova univerzita v Brně
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: XLIV. International Scientific Conference of the Czech and Slovak University Departments and Institutions Dealing with the Research of Internal Combustion Engines, Brno, 10.09.2013-11.09.2013
  • PROKOP, A.:
    Inverse Monitoring of Loading State with Output Measurements,
    International Journal of COMADEM, Vol.16, (2013), No.2, pp.54-59, ISSN 1363-7681
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.; DRÁPAL, L.; PROKOP, A.:
    Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.2012, (2012), No.4, pp.34-43, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • AMBRÓZ, R.; PÍŠTĚK, V.; NOVOTNÝ, P.; PROKOP, A.:
    Simulation and Experimental Tools For Powertrain Noise Reduction,
    Technológ, Vol.2011, (2011), No.3, pp.28-36, ISSN 1337-8996, TU v Žilině
    článek v časopise - ostatní, Jost

Seznam publikací na portálu VUT

Anotace nejvýznamnějších prací:

  • ZUBÍK, M.; NOVOTNÝ, P.; PROKOP, A.; JANOUŠEK, M.:
    Virtual Powertrain – a Tool for NVH Improvement,
    Setkání uživatelů MSC.SOFTWARE 2014, pp.95-100, ISBN 978-80-260-6033-8, (2014), MSC.Software s.r.o.
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Setkání uživatelů MSC.SOFTWARE 2014, Brno, 11.06.2014-12.06.2014

    This paper presents a computational approach for further visualization of powertrain sound based on number of cylinders or other parameters respectively. The Virtual Engine as an advanced computational model using MSC.ADAMS software together with the MATLAB post processing is used for all computations. Brief introduction about development and basic principles of the models are also presented.
  • JANOUŠEK, M.; PROKOP, A.; NOVOTNÝ, P.:
    Locating of the Noise Sources in Automotive Industry,
    Proceedings of the XLIV. International Scientific Conference of the Czech and Slovak University Departments and Institutions Dealing with the Research of Internal Combustion Engines, pp.133-140, ISBN 978-80-7375-801-1, (2013), Mendelova univerzita v Brně
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: XLIV. International Scientific Conference of the Czech and Slovak University Departments and Institutions Dealing with the Research of Internal Combustion Engines, Brno, 10.09.2013-11.09.2013

    Hluk vozidel je v součastnosti velmi aktuálním tématem, protože jsou zde přísmá legislativní omezení daná Evropskou Unií. Hluk vozidla je vytvářen různými konstrukčními podskupinami vozidla a cílem je upravit je tak, aby došlo ke snížení celkové hlučnosti vozidla. Lokalizace zdrojů hluku v jednotlivých subsystémech je velmi důležitá, neboť nám umožňuje lépe popsat akustické chování struktury. Použití akustické kamery je jednou z moderních možností jak lokalizovat a zobrazit zdroje hluku. Tento článek se zabývá aplikací akustické kamery na reálné problémy v automobilovém průmyslu.
  • PROKOP, A.:
    Inverse Monitoring of Loading State with Output Measurements,
    International Journal of COMADEM, Vol.16, (2013), No.2, pp.54-59, ISSN 1363-7681
    článek v časopise - ostatní, Jost

    V mnoha průmyslových případech je obtížné nebo velmi často i nemožné přímo měřit zatěžující síly, působící na konstrukci. V této situaci je možné použít princip inverzního monitorování, což znamená užití výpočtové metody pro určení síly z výstupních dat, například přetvoření, jež síly vytvářejí. Tento článek popisuje užití inverzních metod výpočtu pro stanovení velikosti a působiště zatěžujících sil na testovanou konstrukci. Pro inverzní výpočet je zde užita metoda koeficientů vlivu. Základním prvkem tohoto principu matice koeficientů vlivu, která popisuje vztah mezi vnějším zatížením a měřeným napětím na struktuře. Jednotlivé členy matice jsou v tomto případě získýny pomocí metody konečných prvků. Jedním z problémů při použití inverzní metody je, že malá chyba ve výsledcích měření přetvoření může způsobit velkou chybu při výpočtu sil a také problémy při výpočtu matice, užité v této metodě. Metoda je aplikována na vetknutý nosník, pevně spojen se svařovanou konstrukcí. Validace předložené metody se provádí porovnáním vypočtených výsledků s naměřenými hodnotami experimentu. Vliv chyby v naměřených datech a přesnost inverzního výpočtu je zásadní problém, který je zde také diskutován. Metoda ukazuje slibné výsledky, a dokazuje, že je dostatečně vhodná pro průmyslové použití.
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.; DRÁPAL, L.; PROKOP, A.:
    Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.2012, (2012), No.4, pp.34-43, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Vývoj moderních pohonných jednotek vyžaduje využívání pokročilých výpočtových metod, nutných k požadovanému zkrácení času tohoto vývoje společně s minimalizací nákladů na něj. Moderní výpočtové modely jsou stále složitější a umožnují řešit mnoho různých fyzikálních problémů. V případě dynamiky pohonných jednotek a životnosti jejich komponent lze využít několik různých přístupů. Prvním z nich je přístup zahrnující samostatné řešení každého subsystému pohonné jednotky. Druhý přístup využívá model pohonné jednotky obsahující všechny hlavní subsystémy, jako klikový mechanismus, ventilový rozvod, pohon rozvodů nebo vstřikovací čerpadlo, a řeší všechny tyto subsystémy současně i s jejich vzájemným ovlivněním. Cílem článku je pomocí vybraných výsledků prezentovat silné a slabé stránky obou přístupů. Výpočty a experimenty jsou prováděny na traktorovém vznětovém šestiválcovém motoru.
  • AMBRÓZ, R.; PÍŠTĚK, V.; NOVOTNÝ, P.; PROKOP, A.:
    Simulation and Experimental Tools For Powertrain Noise Reduction,
    Technológ, Vol.2011, (2011), No.3, pp.28-36, ISSN 1337-8996, TU v Žilině
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Hluk budoucí pohonné jednotky hrají důležitou roli při jejím návrhu. Výpočtové řešení hluku a vibrací představuje značný problém a vyžaduje využití numerických přístupů s množstvím vhodných vstupů. V případě tohoto článku jsou použity numerické postupy se vstupy z virtuálního motoru a vhodných experimentů. Výpočtový algoritmus je rovněž zpracován do uživatelského prostředí a je k dispozici pro průmyslové využití. Výsledky řešení jsou prezentovány na vznětovém přeplňovaném motoru.