Ekonomika a management podniku (FSI-5EM)

Akademický rok 2018/2019
Garant: doc. Ing. Petr Blecha, Ph.D., FEng.  
Garantující pracoviště: ÚVSSR všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Cílem předmětu Výrobní management a marketing je poskytnout studentům znalosti o procesech řízení výroby ve výrobním podniku a seznámit je se základními principy marketingu.

Jsou popsány typy plánovacích systémů, jejich charakteristiky a použití v praxi. Student se seznámí s problematikou zásobování, nákupu, logistiky, financí, nákladového mng, simulace a optimalizace výrobních systémů a s aplikací této problematiky na příklady.
Výstupy studia a kompetence:
Posluchač je schopen řešit běžné typy úloh spojené s výpočtem hladiny zásob ve výrobním podniku, plánováním výroby a nákladů a výrobní logistikou. Student je seznámen se základními principy marketingu a je schopen tyto principy aplikovat v praxi. Student se naučí využívat informatickou základnu pro plánovaní a rozvrhování výroby.
Prerekvizity:
Obecné znalosti matematiky na úrovni absolvovaných kurzů na FSI. Základní znalosti diferenciálního a integrálního počtu.
Obsah předmětu (anotace):
Kurz je zaměřen na výrobní činnost podniku z těchto dvou přístupů: Management výroby a marketing výroby. Pozornost je věnována plánovaní a rozvrhování výroby, logistice výroby, zásobování, řízení nákladů v podniku, marketingu podniku a podnikovým informačním systémům. Zvláštní důraz je kladen na cvičení, kde se student setká s praktickou aplikací probírané látky.
Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Jsou vypracovány simulační modely, související s problematikou probíranou na přednáškách. Studenti připravují i vlastní simulační modely za využití dat z výrobních podniků.
Způsob a kritéria hodnocení:
Podmínky k udělení zápočtu: Aktivní účast na cvičeních. Vypracování semestrálního projektu a jeho prezentace (30b+15b).

Zkouška: Prověřuje teoretické znalosti z předmětu. Písemný test (55b)

Výsledné hodnocení je dáno součtem bodového zisku ze cvičení a u zkoušky. K úspěšnému zakončení předmětu je nutno získat alespoň 50 bodů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Účast na cvičení je povinná. Na cvičeních se hodnotí aktivita a základní znalosti.
Typ (způsob) výuky:
    Cvičení  13 × 2 hod. povinná                  
Osnova:
    Cvičení 1. Úvod
Základní pojmy z řízení výroby: Průběžná doba výroby, APS systémy, úzké místo, Gantovy diagramy, atd.
Základní pojmy z marketingu: Podstata marketingu, podnikatelské filozofie, 4P, atd.

2. Výrobní činnost podniku: Dělení výrobní činnosti, výrobní procesy a výroba, plánování výroby, výrobní kapacity.
Výrobní systémy: Hierarchie řízení, klasifikace výrobní organizace, strategie (výrobní strategie, vývoj strategie), organizace podniku, stanovení optimální konfigurace, nová zařízení, GT (Group Technology), tok výroby.

3. Plánování a rozvrhování výroby: Vývoj plánovacích systémů (MRP I a II, ERP, APS), řízení průběhu zakázky organizací.

4. Zásobování: Zásobovací činnosti, druhy zásob, normování a skladování materiálu, atd.

5. Výrobní logistika: Podstata, dodavatelský řetězec (SCM), vztah logistiky a výroby, atd.

6. Úvod do účetnictví: Rozdělení účetnictví, obecné účetní zásady, náklady, cena výkazy.

7. Nákladový management: Dělení nákladů a jejich význam, metody pro určení nákladů v podniku, klíčové indikátory výkonnosti (KPI).

8. Management designu: Sekvenční a konkurentní inženýrství, QFD (Quality function deployment), struktura QFD, FMEA (Failure mode effect analysis).
Re-engineering obchodních procesů: Podstata změny, BPR (Bussines process re-engineering)- koncepty a organizační struktury.

9. Marketing: Spokojenost zákazníků, metody pro měření kvality služeb, tržní segmentace, typy marketingu, typy zákazníků, marketingový mix, životní cyklus výrobku, značka.

10. Pravděpodobnost: Pravděpodobnost, rozložení pravděpodobnosti
Prognózování: Intuitivní prognózy, extrapolace, předpovědi, předpověď nejistoty, zlepšení přesnosti předpovědi
Cena – tvorba ceny, řízení cen, kalkulace ceny, cenová elasticita.

11. Optimalizace: Objektivní funkce, základní optimalizační koncepty, lineární programování Hodnocení alternativ: Teorie rozhodování, rozhodovácí proces.

12. Simulace: Terminologie, metodologie simulace, spojitá simulace, DES (Discrete even simulation – Simulace diskrétních událostí), simulační omezení.
Řízení projektu: Projektové sítě, plánování činností, nejistota v projektu, používání balíčků, praxe řízení projektu

13. Závěrečný test
Literatura - základní:
1. PINEDO, Michael L. Planning and Scheduling in Manufacturing and Services. New York, USA : Springer, 2005. 506. ISBN: 0-387-22198-0.
2. ASKIN, Donald G., GOLDBERG, Jeffrey B. Design and analysis of lean production systems. The University of Arizona : John Eley and Sons, 2002. 533. ISBN: 0-471-11593-2.
3. KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. [4. vyd.]. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
4. MAIMON, O., KHMELNITSKY, E., KOGAN, K. Optimal flow control in manufacturing systems (Production Planning and Scheduling). The Netherlands : Kluwer Academic Publisher, 1998. 346. ISBN: 0-7923-5106-1.
5. HARRISON, D.K., PETTY, D.J. Systems for Planning and Control in Manufacturing. Oxford : Butterworth, Heinemann, 2002. 295. ISBN: 0-7506-4977-1.
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
M2I-P prezenční studium M-KSB Kvalita, spolehlivost a bezpečnost -- kl 4 Povinný 2 2 Z
M2I-P prezenční studium M-VSR Výrobní stroje, systémy a roboty -- kl 4 Volitelný (nepovinný) 2 2 Z
B3S-P prezenční studium B-VSY Výrobní technika -- kl 3 Povinný 1 3 Z