| Akademický rok 2019/2020 |
| Garant: | prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc. | |||
| Garantující pracoviště: | ÚADI | |||
| Jazyk výuky: | čeština | |||
| Cíle předmětu: | ||||
| Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy konstrukce vozidlových spalovacích motorů, jejich jednotlivých prvků, skupin a agregátů. Úkolem je pochopení souvislostí mezi požadavky na konstrukci prvků vozidlového motoru, ve vztahu k legislativnímu omezení negativních vlivů provozu pístových spalovacích motorů na životní prostředí. |
||||
| Výstupy studia a kompetence: | ||||
| Absolvování kurzu umožňuje získat přehled o stavu a vývoji konstrukce vozidlových spalovacích mototorů a jejich prvků. Získané znalosti umožňují objektivní posouzení konstrukce pístových spalovacích motorů a to jak z hlediska vhodnosti použití motoru ve vozidle, tak i z hlediska posouzení spolehlivosti a vlivů jeho provozu na životní prostředí. |
||||
| Prerekvizity: | ||||
| Konstrukční řešení částí strojů, kinematiku a dynamiku mechanizmů strojů, charakteristická statická a dynamická zatížení strojních součástí a řešení těchto prvků z hlediska mechaniky a pružnosti a pevnosti. Výkresová dokumentace strojních součástí a používané materiály a jejich tepelné zpracování. Tepelné oběhy a termodynamické procesy při spalování, tepelné zatížení a přestup tepla. Problematiku mechaniky tekutin ve vztahu ke snižování ztrát při proudění plynů a kapalin v systémech pístových spalovacích motorů. | ||||
| Obsah předmětu (anotace): | ||||
| Výuka předmětu je zaměřena na současný stav a perspektivy vývoje pístových spalovacích motorů. V návaznosti na popis konstrukčních řešení a funkci jednotlivých skupin a prvků motoru jsou uvedeny hlavní funkční požadavky a hodnotící kritéria. Rozdělení a charakteristika konstrukce vozidlových spalovacích motorů,z hlediska jejich provozního použití. Konstrukce dílů pístových spalovacích motorů: píst, pístní kroužky, čep, ojnice, ojniční šrouby,klikový hřídel,ložiska a těsnění klik. hřídele, kliková skříň a blok válců motoru,válec a hlava válců , rozvod pístových spalovacích motorů, sací a výfukový systém spalovacího motoru, přímé a nepřímé chlazení,mazání dvoudobých motorů a mazání s mokrou a suchou klikovou skříní u motorů čtyřdobých. | ||||
| Metody vyučování: | ||||
| Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. | ||||
| Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
| Zápočet: povinná účast na cvičeních,přednesení a odevzdání seminární práce. Zkouška: je písemná a ústní. Do hodnocení se promítá i úroveň zpracování seminární práce. |
||||
| Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
| Výuka ve cvičení je povinná, kontrolu účasti provádí vyučující. Forma nahrazení výuky zameškané z vážných důvodů se řeší individuálně s garantem předmětu. | ||||
| Typ (způsob) výuky: | ||||
| Přednáška | 13 × 3 hod. | nepovinná | ||
| Cvičení | 13 × 2 hod. | povinná | ||
| Osnova: | ||||
| Přednáška | 1. Základní konstrukční provedení vozidlových spalovacích motorů. 2. Pístní skupina: píst, pístní kroužky, pístní čep. 3. Ojnice. Klikový hřídel. 4. Ložiska a těsnění klikového hřídele. 5. Kliková skříň a blok válců motoru. 6. Válec a hlava válce motoru. 7. Rozvod dvoudobých pístového spalovacích motorů. 8. Rozvod čtyřdobých pístového spalovacích motorů. 9. Variabilní ventilové rozvody. 10. Sací a výfukový systém spalovacích motorů. 11. Chlazení pístových spalovacích motorů. 12. Mazání pístových spalovacích motorů. 13. Snižování spotřeby paliva a emisí vozidlových motorů. |
|||
| Cvičení | 1. Základní konstrukční provedení vozidlových spalovacích motorů. 2. Pístní skupina: píst, pístní kroužky, pístní čep. 3. Ojnice a klikový hřídel. 4. Ložiska a těsnění klikového hřídele. 5. Kliková skříň a blok válců motoru. 6. Válec a hlava válce motoru. 7. Rozvod dvoudobých pístového spalovacích motorů. 8. Rozvod čtyřdobých pístového spalovacích motorů. 9. Variabilní ventilové rozvody. 10. Sací a výfukový systém spalovacích motorů. 11. Chlazení pístových spalovacích motorů. 12. Mazání pístových spalovacích motorů. 13. Snižování spotřeby paliva a emisí vozidlových motorů. |
|||
| Literatura - základní: | ||||
| 1. RICARDO, R. - HEMPSON, J.: The High-speed Internal-combustion Engine. 5th edition. B&S Limited. UK. 2004 | ||||
| 2. HEISLER, H.: Advanced engine technology. Butterworth-Heinemann 2002. ISBN 1-5609-1-734-2 | ||||
| 3. URLAUB, A.: Verbrennungsmotoren. Springer - Verlag Berlin. 1994 | ||||
| 4. REIF, K.: Diesel Engine Management. Springer Vieweg 2014. ISBN 978-3-658-03980-6 | ||||
| 5. YAMAGATA, H.: The science and technology of materials in automotive engines. Woodhead Publishing 2005. ISBN 978-1-85573-742-6 | ||||
| 6. KOEHLER, E.: Verbrennungsmotoren. Vieweg-Verlag Braunschweig. 2002, ISBN 3-528-23108-4 | ||||
| 7. ZIMA, S.: Motorkolben. 2005, ISBN 3-528-03986-8 | ||||
| 8. KOVAŘÍK, L. a kol.: Konstrukce vozidlových spalovacích motorů. NV Praha, 1992 | ||||
| Literatura - doporučená: | ||||
| 1. BLAIR, G. P. The Basic Design of Two-Stroke Engines. Society of Automotive Engineers, Inc., First edition, 1990. ISBN 1-56091-008-9 | ||||
| 2. RAUSCHER, J. Vozidlové motory. Studijní opory. VUT FSI Brno, 2004 | ||||
| 2. Heisler, H. Advanced Engine Technology. SAE International. First edition, 1995. ISBN 1-56091-734-2 | ||||
| 3. KOŽOUŠEK, J. Výpočet a konstrukce spalovacích motorů II. SNTL. Praha, 1983 | ||||
| Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
| Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
| M2I-P | prezenční studium | M-ADI Automobilní a dopravní inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile