prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.

E-mail:   pistek.v@fme.vutbr.cz 
Pracoviště:   Ústav automobilního a dopravního inženýrství
odbor pohonných jednotek
Zařazení:   Profesor
Místnost:   A1/0725

Vzdělání a akademická kvalifikace

  • 1970, Ing., Fakulta strojní VUT v Brně, obor Dopravní stroje a manipulační zařízení
  • 1976, CSc., Fakulta strojní VUT v Brně, obor Stavba energetických strojů a zařízení
  • 1979, Doc., Fakulta strojní VUT v Brně, obor Stavba energetických strojů a zařízení
  • 1989, DrSc., Technische Universität Otto von Guericke Magdeburg, obor Maschinenbau
  • 1989, Prof., Fakulta strojní VUT v Brně, obor Spalovací motory

Přehled zaměstnání

  • 1971-1979, asistent a odborný asistent, FS VUT v Brně, Katedra spalovacích motorů a motorových vozidel
  • 1979-1989, docent, FS VUT v Brně, Katedra spalovacích motorů a motorových vozidel
  • 1979 - 1981 samostatný vývojový pracovník, PIKAZ - inženýrský podnik Praha, odbor výzkumu spalovacích motorů (1/2 úvazek)
  • 1989-dosud, profesor, FS/FSI VUT v Brně, Katedra spalovacích motorů a motorových vozidel/ Ústav dopravní techniky/Ústav automobilního a dopravního inženýrství

Pedagogická činnost

  • Magisterské studium, studijní obor Automobilní a dopravní inženýrství: Spalovací motory, výpočtové modelování, experimentální metody
  • Vedení diplomových prací z oboru spalovacích motorů a vozidel
  • Školitel doktorského studia v oboru spalovacích motorů

Vědeckovýzkumná činnost

  • Automobilní inženýrství, spalovací motory a motorová vozidla.
  • Výpočtové modelování a experimentální metody.
  • Motory s vnějším přívodem tepla.

Akademické stáže v zahraničí

  • 1979, Technische Universität München, Institut für Verbrennungskraftmaschinen und Kraftfahrzeuge (Prof. Dr.-Ing. Gerhard Woschni), 10 měsíců
  • 1982, Technische Universität München, Institut für Verbrennunskraftmaschinen und Kraftfahrzeuge (Prof. Dr.-Ing. Gerhard Woschni), 3 měsíce
  • 1987, Budapesti Müszaki Egyetem, Jármügépészeti Intézet (Prof. Dr. Lévai Zoltán) 1 měsíc
  • 1988/89, Technische Universität Magdeburg, Sektion Dieselmotoren, Pumpen und Verdichter (Prof. Dr.sc.techn. Hilmar Gitter), 4 měsíce
  • 1989, Technische Universität München, Institut für Verbrennunskraftmaschinen und Kraftfahrzeuge (Prof. Dr.-Ing. Gerhard Woschni), 3 měsíce
  • 1996, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg, Institut für Maschinenmeßtechnik und Kolbenmaschinen (Prof. Dr.-Ing. Helmut Tschöke), 3 měsíce
  • 2001, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg, Institut für Maschinenmeßtechnik und Kolbenmaschinen (Prof. Dr.-Ing. Helmut Tschöke), 3 měsíce
  • 2007, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg, Institut für Maschinenmeßtechnik und Kolbenmaschinen (Prof. Dr.-Ing. Helmut Tschöke), 2 měsíce
  • 2012, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg, Institut für Mobile Systeme (Prof. Dr.-Ing. Helmut Tschöke), 1 měsíc
  • 2014, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg, Institut für Mobile Systeme (Prof. Dr.-Ing. Helmut Tschöke), 1 měsíc

Univerzitní aktivity

  • 1992-2004, člen vědecké rady Fakulty vojenskotechnické - druhů vojsk, Vojenská akademie v Brně
  • 1994-2022, člen vědecké rady FS/FSI VUT v Brně
  • 2000-2022, předseda oborové rady doktorského studijního programu Stroje a zařízení obor Konstrukční a procesní inženýrství
  • 2001-2018, ředitel Ústavu dopravní techniky/Ústavu automobilního a dopravního inženýrství
  • 2004-dosud, člen vědecké rady Fakulty vojenských technologií, Vojenská akademie v Brně/Univerzita obrany

Mimouniverzitní aktivity

  • 2003-dosud, člen redakční rady časopisu MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars
  • 2003-2013, člen stálé komise pro obhajoby doktorských disertací (doktor věd, DSc.) v oboru Mechanika tuhých a poddajných těles, konstrukcí, mechanizmů a prostředí, Akademie věd ČR
  • 2005-2011, člen Rady výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka II
  • 2005-2011, člen správní rady Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka II
  • 2012 - 2018, člen Řídicího výboru Centra kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka. Projekt TAČR TE01020020.

Projekty

  • 1994-1996, Nekonvenční systémy tlumení vibrací hnacích ústrojí spalovacích motorů. Projekt GA ČR 101/94/0544, řešitel
  • 1995-1997, Nová koncepce komplexního elektronického managementu zážehových spalovacích motorů. Projekt GA ČR 101/95/1403, spoluřešitel
  • 1996-1998, Nová koncepce komplexního elektronického managementu vznětových spalovacích motorů. Projekt GA ČR 101/96/0253, spoluřešitel
  • 1996-1998, Řešení procesu spalování pro nízkoemisní motory. Projekt GA ČR 101/96/0995, řešitel
  • 2001-2003, Komplexní třídimenzionální výpočtové modely klikového mechanismu. Projekt GA ČR 101/01/0027, řešitel
  • 2002-2004, Virtual Engine - A Tool for Military Truck Reliability Increase. Projekt Research and Technology Organisation RTO (CZ001), řešitel
  • 2003, Komplexní grafické pracoviště. Projekt FRVŠ 957, řešitel
  • 2003-2005, Mikrocentrála pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla na bázi motoru s vnějším přívodem tepla. Projekt GA ČR 101/03/0299, řešitel
  • 2005-2011, Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka II. Projekt 1M0568 MŠMT ČR, spoluřešitel
  • 2006, Komplexní diagnostické pracoviště dopravní techniky. Projekt FRVŠ 538, řešitel
  • 2006-2008, Reálné pracovní cykly motorů s vnějším přívodem tepla. Projekt GA ČR 101/06/0402, řešitel
  • 2005-2011, Simulační modelování mechatronických soustav. Výzkumný záměr MŠMT ČR MSM0021630518, člen řešitelského týmu (D1)
  • 2009-2011, Interakce pružných těles prostřednictvím tenkých vrstev viskoelastické kapaliny. Projekt GA ČR 101/09/1225, řešitel
  • 2009-2018, NETME Centre, MŠMT OP VaVpI, člen řešitelského týmu Divize letadlové a automobilní techniky
  • 2012-2017 Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka. Projekt TAČR TE01020020, člen Řídicího výboru, vedoucí řešitelského týmu

Citace publikací podle SCOPUS (bez autocitací)

190

Citace publikací podle ISI Web of Knowledge (bez autocitací)

188

Citace ostatní (bez autocitací)

37

Aktuálně garantované předměty:

Vybrané publikace:

  • PÍŠTĚK, V.; SVÍDA, D.:
    Advanced Computational Models of Elastomer Parts in Automotive Technology,
    Perners' Contacts, Vol.X, (2015), No.2, pp.43-52, ISSN 1801-674X, Perners Contacts
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • KOTEK, L.; PÍŠTĚK, V.; JONÁK, M.:
    Bivariate Process Capability Analysis of Fuel Injection Nozzles Production, World Scientific and Engineering Academy and Society
    článek v časopise ve Scopus, Jsc
  • PÍŠTĚK, V.; MAUDER, T.; KLIMEŠ, L.:
    Nonlinear optimization of generalized Kelvin-model parameters with the use of mathematical programming,
    Proceeding of International Conference Transport Means 2014, pp.277-280, ISBN 9955-09-935-6, (2014), Kaunas University of Technology, K. Donelaičio st. 73, LT-44029 Kaunas
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: Transport means 2014, Kaunas, 23.10.2014-24.10.2014
  • KUČERA, P.; PÍŠTĚK, V.:
    VIRTUAL DIESEL ENGINE IN SIMULINK,
    Perners' Contacts, Vol.VIII, (2013), No.2, pp.95-105, ISSN 1801-674X, PERNER'S CONTACTS
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • PÍŠTĚK, V.; NOVOTNÝ, P.:
    Stirling Engine Development using Virtual Prototyping,
    Mechatronics Recent Technological and Scientific Advances, pp.115-119, ISBN 978-3-642-23243-5, (2011), Springer-Verlag Berlin Heidelberg
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: 9th International Conference Mechatronics 2011, Varšava, 21.09.2011-24.09.2011
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.; DRÁPAL, L.; AMBRÓZ, R.:
    Development of Aircraft Diesel Engine for Military Use,
    Advances in Military Technology, Vol.2011 (6), (2011), No.1, pp.5-20, ISSN 1802-2308, University of Defence
    článek v časopise - ostatní, Jost
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.:
    Virtual Engine - A Tool for a Powertrain Dynamic Solution, Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering
    článek v časopise ve Web of Science, Jimp
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.:
    New efficient methods for powertrain vibration analysis, Professional Engineering Publishing
    článek v časopise ve Web of Science, Jimp

Seznam publikací na portálu VUT

Anotace nejvýznamnějších prací:

  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.; DRÁPAL, L.:
    Modeling of Piston Ring Pack Dynamics,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.2011, (2011), No.3, pp.12-20, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Pístní kroužky hrají důležitou roli při mazání spalovacích motorů se značnými důsledky na opotřebení motoru, třecí ztráty a spotřebu oleje. Výpočtové řešení dynamiky pístních kroužků představuje značný problém a vyžaduje využití numerických přístupů s množstvím vhodných vstupů. V případě tohoto článku jsou použity numerické postupy pro řešení dynamiky pístních kroužků za podmínek smíšeného mazání se vstupy z virtuálního motoru a vhodných experimentů. Výpočtový algoritmus je rovněž zpracován do uživatelského prostředí a je k dispozici pro průmyslové využití. Výsledky řešení jsou prezentovány na vznětovém přeplňovaném motoru v konfiguraci s třemi pístními kroužky.
  • PÍŠTĚK, V.; NOVOTNÝ, P.:
    Stirling Engine Development using Virtual Prototyping,
    Mechatronics Recent Technological and Scientific Advances, pp.115-119, ISBN 978-3-642-23243-5, (2011), Springer-Verlag Berlin Heidelberg
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: 9th International Conference Mechatronics 2011, Varšava, 21.09.2011-24.09.2011

    Článek popisuje výpočtové modely Stirlingova motoru o výkonu 3kW. K řešení dynamiky a termodynamiky motoru jsou použity soudobé nastroje na bázi MKP, MBS a CFD. Jsou zde rovněž prezentovány výsledky z numerického řešení.
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.:
    Virtual Engine - A Tool for a Powertrain Dynamic Solution, Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering
    článek v časopise ve Web of Science, Jimp

    Článek popisuje komplexní výpočtový model pohonné jednotky nazvaný virtuální motor. Výsledky získané pomocí virtuálního motoru poskytují odpovědi na rozdílné otázky především z oblasti hluku, vibrací nebo únavové životnosti jednotlivých částí pohonné jednotky. Hlavní přínos je především ve skutečnosti, že všechny submodely jako jsou klikové ústrojí, ventilový rozvod, pohon ozubenými koly nebo vstřikovací čerpadlo jsou češeny současně. Současné řešení může mít zcela zásadní vliv na výsledky dynamiky pohonné jednotky. Zároveň je možné lépe porozumět interakcím mezi jednotlivými částmi pohonné jednotky. Virtuální motor je sestaven a numericky řešen v Multi Body Systému. Výsledky poskytnuté virtuálním motorem jsou ověřeeny pomocí experimentů na vznětovém řadovém šestiválcovém motoru.
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.; SVÍDA, D.:
    Solution of powertrain friction losses by virtual engine,
    MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars, Vol.2010, (2010), No.3, pp.12-20, ISSN 1214-0821, ČVUT v Praze
    článek v časopise - ostatní, Jost

    Článek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky s využitím virtuálního motoru. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.
  • NOVOTNÝ, P.; PÍŠTĚK, V.:
    Hydrodynamic Calculations In Powertrain Vibration Simulation,
    Mendel 2010, pp.387-394, ISBN 978-80-214-4120-0, (2010)
    článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
    akce: MENDEL 2010 - 16th International Conference on Soft Computing, Brno University of Technology, 23.06.2010-25.06.2010

    Článek popisuje hydrodynamické výpočty při simulaci vibrací pohonné jednotky s využitím komplexního výpočtového modelu pohonné jednotky nazvaný virtuální motor. Výsledky získané pomocí virtuálního motoru poskytují odpovědi na rozdílné otázky především z oblasti hluku, vibrací nebo únavové životnosti jednotlivých částí pohonné jednotky. Hlavní přínos je především ve skutečnosti, že všechny submodely jako jsou klikové ústrojí, ventilový rozvod, pohon ozubenými koly nebo vstřikovací čerpadlo jsou češeny současně. Současné řešení může mít zcela zásadní vliv na výsledky dynamiky pohonné jednotky. Zároveň je možné lépe porozumět interakcím mezi jednotlivými částmi pohonné jednotky. Virtuální motor je sestaven a numericky řešen v Multi Body Systému. Výsledky poskytnuté virtuálním motorem jsou ověřeeny pomocí experimentů na vznětovém řadovém šestiválcovém motoru.