Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | prof. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚADI | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými výpočtovými modely, které jsou pro řešení různých typů úloh aplikovány při vývoji motorových vozidel a pohonných jednotek. Úkolem předmětu je vyložit matematickou a fyzikální podstatu výpočtových modelů, které jsou pro jednotlivé problémy v současnosti zpracovány až do úrovně programových prostředků. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Předmět umožňuje studentům získat znalosti o soudobých výpočtových modelech, aplikovaných při vývoji pohonných jednotek a motorových vozidel. Student získá znalosti o moderních numerických metodách využívaných v oblasti řešení dynamiky pohonných jednotek a jejich subsystémů. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Maticový počet. Diferenciální a integrální počet. Diferenciální rovnice obyčejné a parciální. Technická mechanika, kinematika, dynamika, pružnost a pevnost. Fourierova analýza a Fourierova transformace. Základy metody konečných prvků. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět má seznámit studenty s nejdůležitějšími soudobými výpočtovými modely aplikovanými při vývoji moderních pohonných jednotek a motorových vozidel. Důraz je kladen na matematické a fyzikální základy výpočtových modelů a programových prostředků, jakož i verifikaci výsledků výpočtového modelování adekvátními experimentálními metodami. Jsou probírány vybrané příklady problematiky řešení dynamiky pohonných jednotek, jako například nestacionárně zatížená kluzná a valivá ložiska v pohonných jednotkách, dynamické modely pístní skupiny, vybrané způsoby řešení únavové životnosti nebo dynamika rotorů turbodmychadel. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: - Schopnost řešení problémů za pomocí výpočetní techniky a potřebného moderního softwarového vybavení. - Samostatné vypracování zadaných úloh bez závažných nedostatků. - Splnění úkolů při průběžné kontrole studia. - Účast na cvičeních. Podmínky pro složení zkoušky: - Znalosti s přihlédnutím zejména ke schopnostem samostatné práce. - Udělený zápočet. - Orientace ve fyzikální podstatě řešených problémů a znalost praktického způsobu jejich řešení, vedoucí zejména k samostatné práci při následném zpracovávání diplomových prací a v inženýrské praxi po ukončení studia. - Dosažení předepsané úrovně bodového hodnocení při závěrečné zkoušce. Klasifikace při závěrečné zkoušce: - Hodnocení práce ve cvičeních. - Výsledek písemné nebo ústní zkoušky. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Výuka ve cvičení je povinná, kontrolu účasti provádí vyučující. Forma nahrazení výuky zameškané z vážných důvodů se řeší individuálně s garantem předmětu. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | Základy numerických metod I. Základy numerických metod II. Pružná tělesa v MBS Základy popisu mazání Kluzná ložiska Valivá ložiska Klikový mechanismus Pístní skupina Aplikované metody únavového poškozování I. Aplikované metody únavového poškozování II. Dynamika rotorů turbodmychadel I. Dynamika rotorů turbodmychadel II. |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | Numerická derivace a integrace. Numerické řešení diferenciálních rovnic. Diskretizace těles I. Diskretizace těles II. Kluzná ložiska. Valivá ložiska. Pružné tělesa v MBS I. Pružné tělesa v MBS II. Reálné vazby v MBS. Únavové poškozovaní. Modální analýza rotorů turbodmychadel. Vynucené ustálené kmitání rotorů turbodmychadel. |
|||
Literatura - základní: | ||||
2. STACHOWIAK, Gwidon W. a Andrew W. BATCHELOR. Engineering Tribology. 3. vyd. Boston: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005. ISBN 0-7506-7836-4. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-P | prezenční studium | M-ADI Automobilní a dopravní inženýrství | -- | zá,zk | 5 | Povinně volitelný | 2 | 2 | Z |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile