Akademický rok 2019/2020 |
Garant: | Ing. Daniel Zuth, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚVSSR | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je získání základních znalostí z diagnostiky technických systémů. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Student získá ve smyslu uvedené anotace základní znalosti z diagnostiky, které mu umožní se zapojit v průmyslové strojírenské a elektrotechnické praxi do řešení různých problémů, které s danou problematikou souvisí. |
||||
Prerekvizity: | ||||
Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky na úrovni dosud absolvovaného bakalářského studia. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Předmět je zaměřen na moderní poznatky z technické diagnostiky strojů a zařízení. Důraz je kladen na problematiku teoretických poznatků z technické diagnostiky, jako je začlenění technické diagnostiky do kvality produktu, objasnění a popis diagnostických systémů, dále rozbor diagnostických modelů, diagnostických signálů a rozdělení technické diagnostiky podle různých hledisek. Následně je pozornost soustředěna na vybrané diagnostické metody, jako je termodiagnostika, diagnostika výšky hladiny a diagnostika průtoku. Vždy je kladen důraz na použití jednotlivých diagnostik k posouzení stavu technického objektu. V tomto předmětu vybrané a probírané metody jsou důležité pro pochopení multiparametrické diagnostiky. Zbývající nejdůležitější metody multiparametrické technické diagnostiky jsou objasněny v dalším navazujícím předmětu. Výuka předmětu je doplněna cvičením, kde jsou nejdůležitější probíraná témata náležitě procvičena. Ve cvičeních je také vedena diskuze k získaným výsledkům a závěrům. Na předmět Technická diagnostika I navazuje předmět Technická diagnostika II, který je pokračováním popisu a rozboru dalších diagnostických metod vhodných k posouzení stavu technických objektů. Studiem obou předmětů získá student komplexní znalosti z multiparametrické diagnostiky strojů a zařízení. Sdělované poznatky také vychází z obsahu iniciativy Průmysl 4.0. a Údržba 4.0. |
||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek a laboratorních cvičení. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Předmět se skládá ze cvičení a přednášek. Cvičení jsou povinná. Cvičení je ukončeno zápočtem (je udělován ve 13. výukovém týdnu). K jeho získání je nutná 100% účast na cvičení, aktivita na cvičení a vypracování a odevzdání a učitelem uznání protokolů ze všech předepsaných laboratorních cvičení. Zkouška je realizována písemným testem, student může z tohoto testu získat až 100 bodů. Hodnocení výsledku zkoušky je dáno klasifikační stupnicí dle ECTS. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Výuka je kontrolována ve cvičeních z hlediska účasti a aktivity. Předpokládá se 100% účast na cvičeních, v případě nepřítomnosti je student povinen výuku nahradit, způsob náhrady určí vyučující. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Konzultace v kombinovaném studiu | 1 × 9 hod. | nepovinná | ||
Laboratorní cvičení | 1 × 9 hod. | povinná | ||
Řízené samostudium | 1 × 34 hod. | nepovinná | ||
Osnova: | ||||
Konzultace v kombinovaném studiu | 1. Začlenění technické diagnostiky do kvality produktu 2. Nejdůležitější pojmy z technické diagnostiky 3. Diagnostický systém a jeho popis 4. Diagnostický model, popis, rozbor 5. Diagnostický signál a jeho vlastnosti 6. Senzory, parametry senzorů. Inteligentní senzory (smart senzory) 7. Technická diagnostika, rozdělení, metody a prostředky 8. Sběr dat z diagnostiky strojů a zařízení, způsoby jejich hodnocení. Statistická analýza dat, datamining. Rozpoznávání v technické diagnostice, statistické metody klasifikace, shlukování, neuronové sítě, diagnostické expertní systémy, fuzzy systémy 9. Indikace opotřebení strojů, diagnostické monitorovací systémy, vizualizace diagnostických systémů. Technická diagnostika v rámci iniciativy Průmysl 4.0 (Industry 4.0) 10. Termodiagnostika - úvod 11. Termodiagnostika – posouzení teplotního stavu objektu 12. Diagnostika výšky hladiny – mechanické hladinoměry hydrostatické, elektrické a fyzikální hladinoměry, stav objektu dle výšky hladiny 13. Diagnostika průtoku – úvod, objemové průtokoměry, rychlostní průtokoměry, hmotnostní průtokoměry, stav objektu dle průtoku |
|||
Laboratorní cvičení | 1. Úvod, organizační záležitosti, bezpečnost práce, základy technické diagnostiky, přístrojové diagnostické prostředky 2. Senzory, parametry senzorů. Inteligentní senzory (smart senzory) 3. Diagnostický signál a jeho vlastnosti 4. Diagnostika deformace 5. Diagnostika tlaku 6. Termodiagnostika – kontaktní měření teploty 7. Termodiagnostika – bezkontaktní měření teploty 8. Diagnostika výšky hladiny - hladinoměry 9. Diagnostika průtoku – průtokoměry 10. Dálková diagnostika strojů, on-line diagnostika strojů |
|||
Řízené samostudium | 1. Začlenění technické diagnostiky do kvality produktu 2. Nejdůležitější pojmy z technické diagnostiky 3. Diagnostický systém a jeho popis 4. Diagnostický model, popis, rozbor 5. Diagnostický signál a jeho vlastnosti 6. Senzory, parametry senzorů. Inteligentní senzory (smart senzory) 7. Technická diagnostika, rozdělení, metody a prostředky 8. Sběr dat z diagnostiky strojů a zařízení, způsoby jejich hodnocení. Statistická analýza dat, datamining. Rozpoznávání v technické diagnostice, statistické metody klasifikace, shlukování, neuronové sítě, diagnostické expertní systémy, fuzzy systémy 9. Indikace opotřebení strojů, diagnostické monitorovací systémy, vizualizace diagnostických systémů. Technická diagnostika v rámci iniciativy Průmysl 4.0 (Industry 4.0) 10. Termodiagnostika - úvod 11. Termodiagnostika – posouzení teplotního stavu objektu 12. Diagnostika výšky hladiny – mechanické hladinoměry hydrostatické, elektrické a fyzikální hladinoměry, stav objektu dle výšky hladiny 13. Diagnostika průtoku – úvod, objemové průtokoměry, rychlostní průtokoměry, hmotnostní průtokoměry, stav objektu dle průtoku |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. KREIDL,M; ŠMÍD,R. Technická diagnostika. Senzory-metody-analýza signálu. 1. vydání. Praha: BEN-technická literatura, 2006,408 s. ISBN 80-7300-158-6. | ||||
2. HELEBRANT,F; ZIEGLER,J. Technická diagnostika a spolehlivost, II. Vibrodiagnostika. 1. vydání-dotisk. VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2005. 178 s. ISBN 80-248-0650-9. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
3. HAMMER,Miloš. Metody umělé inteligence v diagnostice elektrických strojů. 1. vydání. Praha: BEN – technická literatura, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7300-231-2. | ||||
4. THOMPSON, M.; VAN DEN BRUEL. Diagnostic Tests Toolkit (EBMT-EBM Toolkit Series). Wiley-Blackwell. 2011. 112 s. ISBN 978-0470657584. | ||||
5. BLACK, H., DOCKRELL, W. Diagnostic Assessment in Technical Education: A Teacher's Handbook. 1980. 75 s. ISBN 978-0901116253. |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
M2I-K | kombinované studium | M-KSB Kvalita, spolehlivost a bezpečnost | -- | zá,zk | 5 | Povinný | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile