Základy technické diagnostiky (FSI-CTD-K)

Akademický rok 2019/2020
Garant: Ing. Daniel Zuth, Ph.D.  
Garantující pracoviště: ÚVSSR všechny předměty garantované tímto pracovištěm
Jazyk výuky: čeština
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je získání základních znalostí z diagnostiky technických systémů.
Výstupy studia a kompetence:
Student získá ve smyslu uvedené anotace základní znalosti z diagnostiky technických systémů, které mu umožní se zapojit v průmyslové strojírenské a elektrotechnické praxi do řešení různých problémů, které s danou problematikou souvisí.
Prerekvizity:
Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky na úrovni dosud absolvovaného bakalářského studia.
Obsah předmětu (anotace):
Předmět je zaměřen na nejmodernější poznatky z technické diagnostiky. Pozornost je soustředěna na objasnění začlenění technické diagnostiky do kvality produktu a na seznámení se se základními pojmy, které jsou pro technikou diagnostiku podstatné. K těmto pojmům patří také pojem diagnostický systém, model a signál, které jsou vysvětleny. V dalším jsou popsány a náležitě rozebrány základní diagnostické metody. Jedná se o diagnostiku deformace, tlaku a základní způsoby měření i vyhodnocení teplotního stavu objektu. Pozornost je soustředěna na existující měřicí přístroje, metodiku měření a především na posouzení a vyhodnocení stavu sledovaných systémů. Student je rovněž seznámen s normami a legislativou v technické diagnostice. Je také podrobně představena možnost získání kvalifikace v technické diagnostice. Výuka předmětu je doplněna cvičením, kde jsou probíraná témata náležitě na příkladech z průmyslové praxe procvičena. Ve cvičeních je také vedena diskuze k získaným výsledkům a závěrům. Na tento předmět navazují v magisterském navazujícím studiu stejného oboru předměty Technická diagnostika I a II. Tímto student získá nejmodernější poznatky z oblasti multiparametrické technické diagnostiky strojů a zařízení, a to i v rámci iniciativy Průmysl 4.0.
Metody vyučování:
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.
Způsob a kritéria hodnocení:
Předmět je vyučován formou cvičení a přednášek. Cvičení jsou povinná. Cvičení je ukončeno zápočtem. K jeho získání je nutná 100% účast a aktivita na cvičeních. Zkouška je realizována písemným testem, student může z tohoto testu získat až 100 bodů. Hodnocení výsledku zkoušky je dáno klasifikační stupnicí dle ECTS.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Výuka je kontrolována ve cvičeních z hlediska účasti a aktivity. Předpokládá se 100% účast na cvičeních, v případě nepřítomnosti je student povinen výuku nahradit, způsob náhrady určí vyučující.
Typ (způsob) výuky:
    Konzultace v kombinovaném studiu  1 × 17 hod. nepovinná                  
    Laboratorní cvičení  1 × 4 hod. povinná                  
    Řízené samostudium  1 × 44 hod. povinná                  
Osnova:
    Konzultace v kombinovaném studiu 1. Začlenění technické diagnostiky do kvality produktu
2. Nejdůležitější pojmy z technické diagnostiky
3. Diagnostický systém a jeho popis
4. Diagnostický model, popis, rozbor
5. Diagnostický signál a jeho základní vlastnosti
6. Vybrané metody technické diagnostiky, rozdělení, charakteristika
7. Základy diagnostiky deformace
8. Odporové a optické tenzometry
9. Základy diagnostiky tlaku
10.Tlakoměry hydrostatické, deformační a pístové
11.Úvod do termodiagnostiky
12.Způsoby měření a vyhodnocení teplotního stavu objektu
13.Normy, legislativa a kvalifikace v technické diagnostice

    Laboratorní cvičení 13h (13 x 1 h)
1.Diagnostické signály, jejich analýzy a zpracování
2.Způsoby měření a vyhodnocení teplotního stavu objektu
    Řízené samostudium 9h (9 x 1h)
1.Začlenění technické diagnostiky do kvality produktu, nejdůležitější pojmy z technické diagnostiky
2.Diagnostický systém a jeho popis, diagnostický model, popis, rozbor
3.Základy diagnostiky deformace, odporové a optické tenzometry
4.Tlakoměry hydrostatické, deformační a pístové
5. Normy, legislativa a kvalifikace v technické diagnostice

Literatura - základní:
1. KREIDL,M; ŠMÍD,R. Technická diagnostika. Senzory-metody-analýza signálu. 1. vydání. Praha: BEN-technická literatura, 2006,408 s. ISBN 80-7300-158-6.
2. KREIDL,M; PETR,J; NOVÁK,J.; HOUFEK,P.; DOUBEK,P. Diagnostické systémy. 1. vydání. Praha: Vydavatelství ČVUT Praha, 2001. 352 s. ISBN 80-01-02349-4.
3. VOŠTOVÁ,V.; HELEBRANT,F.; JEŘÁBEK, K. Provoz a údržba strojů. 1. vydání. Praha: vydavatelství ČVUT Praha, 2002. 124 s. ISBN 80-01-02531-4.
4. HAMMER,Miloš. Metody umělé inteligence v diagnostice elektrických strojů. 1. vydání. Praha: BEN – technická literatura, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7300-231-2.
Literatura - doporučená:
5. MYKISKA,Antonín. Bezpečnost a spolehlivost technických systémů. 1. vydání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2006,206 s. Učební texty ČVUT v Praze. Fakulta strojní. ISBN 80-01-02868-2.
6. MENTLÍK, V.; PIHERA,J.; POLANSKÝ,R.; PROSR,P.; TRNKA,P. Diagnostika elektrických zařízení. 1. vydání. Praha: BEN – technická literatura, 2008. 450 s. ISBN 987-80-7300-232-9.
7. HELEBRANT,F; ZIEGLER,J. Technická diagnostika a spolehlivost, II. Vibrodiagnostika. 1. vydání-dotisk. VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2005. 178 s. ISBN 80-248-0650-9.
8. HAVRILLA, K. Technical Diagnostics: Collected Papers. Nova Science Pub Inc, 1988. 297 p. ISBN-13: 978-0941743419.
9. CZICHOS, H. Handbook of Technical Diagnostics. 2012. 650 p. SBN 978-3-642-25849-7.
Zařazení předmětu ve studijních programech:
Program Forma Obor Spec. Typ ukončení   Kredity     Povinnost     St.     Roč.     Semestr  
B3S-K kombinované studium B-KSB Kvalita, spolehlivost a bezpečnost -- zá,zk 7 Povinný 1 2 L