Akademický rok 2021/2022 |
Garant: | doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. | |||
Garantující pracoviště: | ÚADI | |||
Jazyk výuky: | čeština | |||
Cíle předmětu: | ||||
Cílem předmětu je získání teoretických a praktických znalostí v oblasti virtuálních prototypů. Studenti se seznámí s multi-body software a s jejich vývojovými trendy. | ||||
Výstupy studia a kompetence: | ||||
Studenti získají přehled o tom, které problémy je možné řešit s využitím multi-body software, která data potřebují k vytvoření modelu a jaké výsledky mohou získat. Studenti rovněž získají nezbytné znalosti, které jim umožní samostatně tvořit multi-body modely s použitím softwarových nástrojů. | ||||
Prerekvizity: | ||||
Maticový počet. Základní znalost numerické matematiky. Základy technické mechaniky, kinematiky a dynamiky. | ||||
Obsah předmětu (anotace): | ||||
Využití virtuálních prototypů významně redukuje čas nutný na vývoj motorových vozidel. Prototypy dovolují ověřit a optimalizovat vlastnosti vozidla před tím, než je postaven prototyp. Student v tomto předmětu nejen získá teoretické, ale i praktické znalosti v této oblasti. Pro praktickou část výuky je zvolen software ADAMS, který je jedním z nejvýznamnějších a nejrozšířenějších programů pro výpočty v oblasti dynamiky vozidel. | ||||
Metody vyučování: | ||||
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí modelování v multi-body software. |
||||
Způsob a kritéria hodnocení: | ||||
Podmínky udělení zápočtu: Znalost podstaty probíraných problémů a praktické realizace výpočetních prací s využitím výpočetní techniky a potřebného softwarového vybavení. Aplikace znalostí je prověřována na zadaných příkladech. Podmínkou udělení zápočtu je samostatné vypracování zadaných úloh bez závažných nedostatků. Průběžná kontrola studia je prováděna na příkladech. Zkouška: Během zkoušky jsou prověřovány a hodnoceny znalosti, týkající se podstaty probíraných problémů, způsobů řešení a jejich aplikace v řešených úlohách. Zkouška se skládá z písemné části (kontrolního testu) a z části ústní. Do klasifikačního hodnocení se zahrnují: 1. Hodnocení práce ve cvičeních (hodnocení vypracovaných úloh). 2. Výsledek písemné části zkoušky (kontrolního testu). 3. Výsledek ústní části zkoušky. |
||||
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky: | ||||
Výuka ve cvičení je povinná, kontrolu účasti provádí vyučující. Forma nahrazení výuky zameškané z vážných důvodů se řeší individuálně s vyučujícím předmětu. | ||||
Typ (způsob) výuky: | ||||
Přednáška | 13 × 2 hod. | nepovinná | ||
Cvičení s počítačovou podporou | 13 × 2 hod. | povinná | ||
Osnova: | ||||
Přednáška | 1. Úvod (multi-body formalismus a ostatní technologie). 2. Základní typy modelů. 3. Základní prvky multi-body simulačních programů a proces modelování. 4. Základní prvky multi-body simulačních programů a proces modelování. 5. Souřadné systémy, metody určení polohy a orientace. 6. Uzavřené kinematické řetězce – problém nadbytečných souřadnic. 7. Numerické řešení – soustava diferenciálních rovnic a algebraických rovnic. 8. Numerické řešení – soustava diferenciálních rovnic a algebraických rovnic. 9. Počet stupňů volnosti – Vliv na způsob modelování mechanismu. 10. Typy analýz. 11. Typy analýz. 12. Speciální modelovací prvky (pneumatiky). 13. Softwarové řešení a nové trendy. |
|||
Cvičení s počítačovou podporou | 1. Vzorový příklad - návrh uzavírajícího mechanizmu (1.-7. týden). Studenti řeší přiklad za přímého vedení vyučujícího. K dispozici je rovněž detailní příručka průvodce řešením. 2. Příklad k samostatnému řešení - pětiprvková náprava (8.-12. týden). Studenti řeší příklad samostatně a konzultují problémy s vyučujícím. 3. Přehled modulů programového systému ADAMS (13. týden). |
|||
Literatura - základní: | ||||
1. STEJSKAL, V., VALÁŠEK, M. Kinematics and dynamics of machinery. Marcel Dekker, Inc. 1996. ISBN 0-8247-9731-0 | ||||
2. BLUNDELL, M., HARTY, D. The multibody systems approach to vehicle dynamics. Second edition. Boston, MA: Elsevier, 2015. ISBN 978-008-0994-253. | ||||
3. SCHIEHLEN, W. (ed.) Multibody Systems Handbook. Berlin: Springer-Verlag, 1990 | ||||
4. ADAMS/View. [on-line Adams software manual] MSC.Software Corporation. | ||||
5. ADAMS/Solver. [on-line Adams software manual] MSC.Software Corporation. | ||||
Literatura - doporučená: | ||||
1. Getting Started Using ADAMS/View. [on-line Adams software tutorial] MSC.Software Corporation. | ||||
3. STEJSKAL, V., VALÁŠEK, M. Kinematics and dynamics of machinery. Marcel Dekker, Inc. 1996. ISBN 0-8247-9731-0 | ||||
4. SCHIEHLEN, W. (ed.) Dynamics of High-Speed Vehicles. Wien-New York: Springer-Verelag, 1982 | ||||
5. BLUNDELL, M., HARTY, D. The multibody systems approach to vehicle dynamics. Second edition. Boston, MA: Elsevier, 2015. ISBN 978-008-0994-253. | ||||
6. PACEJKA, Hans B. Tire and vehicle dynamics. Third Edition. Amsterdam: Elsevier, 2012. ISBN 9780080970165. | ||||
7. Road vehicles - Vehicle dynamics and road-holding ability – Vocabulary, ISO8855 : 2011 (E/F), International Organization for Standardization, Switzerland |
Zařazení předmětu ve studijních programech: | |||||||||
Program | Forma | Obor | Spec. | Typ ukončení | Kredity | Povinnost | St. | Roč. | Semestr |
N-ADI-P | prezenční studium | --- bez specializace | -- | zá,zk | 6 | Povinný | 2 | 1 | L |
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta strojního inženýrství
Technická 2896/2,
616 69 Brno
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
+420 541 141 111
+420 726 811 111 – GSM O2
+420 604 071 111 – GSM T-mobile